Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

TIPS Kerstdinner foto's D70 18-70 + SB 600

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• TIPS Kerstdinner foto's D70 18-70 + SB 600

Hallo,

Ik heb pas mijn D70 gekocht al een beetje gelezen op het net maar ver ben ik nog niet en de feesten komen er snel aan, ik zou graag mooie foto's kunnen maken van het dinner maar heb wat tips nodig.
    Licht bestaat uit gloeilampen, muren zijn wit maar het is eerder een donkere sfeer. zoals je kan lezen heb ik een SB 600.
    Nu moet ik op auto schieten of zelf instellen op P, A of S?
    graag tips

thx
    Nikkon D70 + Nikkor 18-70 + Nikkor 70-300 G + SB 600 + Sandisk Ultra II 1 GB

Re: TIPS Kerstdinner foto's D70 18-70 + SB 600

Hi,

Ik heb geen Nikon, maar als het gaat om diners weet ik wel wat.

Je zegt niet of het om 1 kleine, dan wel om vele lange tafels gaat.
    Wat ook belangrijk is, is het plafond.

Laag ? Hoog ? Wit ?
    Stel dat het om lange tafels gaat, zou ik eerst een testfoto nemen.
    Flitser 45 ° naar plafond richten, zien hoever je belichting komt. Dat
    bepaalt dan je uitsnede voor de volgende fotos.
    Snelheid = functie van je flitsynchronisatie van de body (? 1/500 bij de nikon ?)

Als je langer laat openstaan, komt er misschien meer achtergrond en dan
    is dat de bedoeling / of juist niet.

Als er witte servietten op tafel liggen kan je met de witbalans op raw negatieven nooit in de fout gaan. (was ooit mijn redding)

mvg,
    DPaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul
      Hi,

Ik heb geen Nikon, maar als het gaat om diners weet ik wel wat.

Je zegt niet of het om 1 kleine, dan wel om vele lange tafels gaat.
      Wat ook belangrijk is, is het plafond.

Laag ? Hoog ? Wit ?
      Stel dat het om lange tafels gaat, zou ik eerst een testfoto nemen.
      Flitser 45 ° naar plafond richten, zien hoever je belichting komt. Dat
      bepaalt dan je uitsnede voor de volgende fotos.
      Snelheid = functie van je flitsynchronisatie van de body (? 1/500 bij de nikon ?)

Als je langer laat openstaan, komt er misschien meer achtergrond en dan
      is dat de bedoeling / of juist niet.

Als er witte servietten op tafel liggen kan je met de witbalans op raw negatieven nooit in de fout gaan. (was ooit mijn redding)

mvg,
      DPaul.
      Wel plafon is zo'n 3m hoog (wit met houten balken van zo'n 10 cm breed om de 35cm), t'is een lange tafel, 3 personen aan elke kan,
      als ik mijn witbalans en snelheid moet ins tellen moet ik dan manueel gaan op P of S dan?

Comment

OK,

Vermits niemand met een D70 een reply stuurt, moet ik aannemen
        dat je de flitssynchronisatie in het menu kan vastleggen op
        bvb. 1/250.

Je kiest dan een aV van bvb 8, voor scherptediepte op bvb. een 50 mm equivalent en de TTLmeting moet de hoeveelheid flits regelen.

WB zou ik dan op op auto zetten. Zeker in raw nemen als je de apparatuur nog niet lang hebt, zorgen dat je een absoluut wit (rgb) referentiepunt in de foto hebt.

Flits 45 ° naar plafond richten. Eerst testen of voorflitsen als dat kan.

Succes,
        DPaul
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul
          OK,

Vermits niemand met een D70 een reply stuurt, moet ik aannemen
          dat je de flitssynchronisatie in het menu kan vastleggen op
          bvb. 1/250.

Je kiest dan een aV van bvb 8, voor scherptediepte op bvb. een 50 mm equivalent en de TTLmeting moet de hoeveelheid flits regelen.

Succes,
          DPaul
          wel bedankt voor je reply, maar ik denk dat ik wat meer uitleg nodig heb!
          aV van 8?
          scherpte diepte doe ik toch met de diafragma niet?
          en flitssynch van 1/250?? moet de flits niet op auto en i-TTL staan?
          kan je dit allemaal aan een Newbie uitleggen aub?

sorry

Comment

instellingen op de d70

stand van de camera op Manueel zetten
            sluitertijd = 125

diafragmawaarde = kiest ge zelf... bij f3.5 zijn er in de diepte dus minder dingen scherp dan bij f8.

ISO op 200 zetten

witbalans op auto zetten (ook al ziet ge da hier iets mis gaat. dit is niet erg is te corrigeren met nikon editor.)

in NEF +jpg trekken. ge koopt nen d70 om in nef te kunnen fotograferen dan kunde nog alles herstellen.

lichtmeter op matrix zetten

flitsstand = TTL -DDL

Instellingen bij de sb-600

door op mode te drukken op uw flits, de flits in TTL zetten of in TTL bl

kop van de flits op 45° zetten, waneer ge een foto in de hoogte zou nemen de kop draaien tot op 60° (draaien hé de kop blijft op 45 of op 0 staan.)

dit is denk ik alles

have fun

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door immage
              instellingen op de d70

stand van de camera op Manueel zetten
              sluitertijd = 125

diafragmawaarde = kiest ge zelf... bij f3.5 zijn er in de diepte dus minder dingen scherp dan bij f8.

ISO op 200 zetten

witbalans op auto zetten (ook al ziet ge da hier iets mis gaat. dit is niet erg is te corrigeren met nikon editor.)

in NEF +jpg trekken. ge koopt nen d70 om in nef te kunnen fotograferen dan kunde nog alles herstellen.

lichtmeter op matrix zetten

flitsstand = TTL -DDL

Instellingen bij de sb-600

door op mode te drukken op uw flits, de flits in TTL zetten of in TTL bl

kop van de flits op 45° zetten, waneer ge een foto in de hoogte zou nemen de kop draaien tot op 60° (draaien hé de kop blijft op 45 of op 0 staan.)

dit is denk ik alles

have fun
              bedankt dat is voormij duidelijk, ik zal vanavond eens een testje maken,
              nu nog een vraagje, zijn die instellingen beter als de D70 op auto te zetten?
              en waarom?
              en waarom Wb op auto en niet op iets wit afstemmen?
              en wat moet ik aanpassen als ik de diafragmawaarde verander 3.5 of 8 om een deftig resltaat te hebben, want bij 8 zal er toch minder licht doorkomen he, moet ik dan over belichten of gewoon later met nikkon editor aanpassen?
              ah ja, en waarom suiter op 125, ik bedoel, ik zou het graag begrijpen, hoe kies je die waarde?

alvast bedankt
              groetjes
              Last edited by jpcolin; 21 december 2004, 12:21.

Comment

als je de d70 op auto zet dan gaat hij een snelheid nemen van 1/60 en f3.5 en dan kan je niet zelf bepalen wat je wil.

witbalans kan je uitmeten; maar de d70 is hier vrij nauwkeurig op. hij berekend het 98% van de gevallen juist.

de diafragma waarde f kan je aanpassen in de m of a stand aanpassen met het wieltje rechts vooraan de d70. hoe groter de f hoe minder licht. maar hier gaat je flits het tekort aan licht compenseren. (hij gaat dus feller flitsen) tot op een bepaal maximum natuurlijk. tenzij je naar de f11 gaat gaat je sb600 het aankunnen hoor

de sluiter staat op 125 omdat je de lengte van je lens moet nemen als minimale sluitertijd om bewegingsonscherpte te voorkomen.
                maar ik doe daar altijd nog een beetje bij om echt zeker te zijn. (een 70mm lens heeft dus 1/70 minstens nodig een 400mm lens moet 1/400 minsten hebben liefst zelfs 1/500. een 50mm zet ik op 1/60)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door immage
                  witbalans kan je uitmeten; maar de d70 is hier vrij nauwkeurig op. hij berekend het 98% van de gevallen juist.
                  In aanvulling: witbalans kun je alleen uitmeten in dezelfde lichtomstandigheden als gebruikt bij de echte foto. AWB kun je dus beter vergeten in geval van flitsen.

de sluiter staat op 125 omdat je de lengte van je lens moet nemen als minimale sluitertijd om bewegingsonscherpte te voorkomen.
                  maar ik doe daar altijd nog een beetje bij om echt zeker te zijn. (een 70mm lens heeft dus 1/70 minstens nodig een 400mm lens moet 1/400 minsten hebben liefst zelfs 1/500. een 50mm zet ik op 1/60)
                  Bij het gebruik van een flits gaat dit niet meer op. Je belichting wordt in bepaald door de lengte van de flits en die is veel korter dan de sluitertijd. Kortom: je kunt met een veel langere sluitertijd wegkomen tijdens het flitsen dan de vuistregel voorschrijft. Los daarvan kun je met een beetje training ook best nog eens een factortje twee of zelfs drie onder die "maximale sluitertijd" ook
                  Last edited by Joost; 22 december 2004, 09:37.

Comment

ok, nu weet ik het helemaal niet meer he,
                    ik zal maar op auto in RAW shooten zeker?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jpcolin
                      ok, nu weet ik het helemaal niet meer he,
                      ik zal maar op auto in RAW shooten zeker?
                      LOL dat is kort samengevat ...

Je kan auto gebruiken, maar dat zal toch wat tegenvallen ...

Je kan dan best f/5.6 gebruiken met de snelheid 1/50 en de flash gericht naar boven met een hoek van 45°

En je kan best slow-sync flitsen dan is je onderwerp duidelijk en blijft dan ook wat van de achtergrondsfeer behouden

Maar ik kan evengoed verkeerd zijn ... daar ik zelf nog moet leren hoe ik goed moet belichten
                      [Nikon D5100 & Nikon D70]
                      [Yves en Liesbeths blog Resort]

Comment

Uw toestel op automaat zetten is uw fotografische fantasieën uit handen geven aan uw toestel .... JIJ bent de fotograaf en niet het toestel hé

Jouw instellingen moeten beter zijn dan de camera!
                        Hou maar rekening met de tips die hier gegeven worden dan kom je al verder.

Greetz, Ronny

Comment

ok zal vanavond eens porberen een paar foto's te trekken, 1/50 lijkt me traag, ik ben wel ni van plan een statief te gebruiken he!
                          F 5.6 lijkt idd me goed voor de scherptediepte,
                          kan ik ook wat meer uitleg over slow sync voor de flits?

Comment

ja ik heb dit ook al van horen zeggen

gewoon op M-stand
                            sluitertijd instellen op whatever bvb 1/125
                            diafragma op whatever bvb 2.8

en de flits op TTL of TTL BL
                            en die zal zelf de power die nodig is regelen

ga dit ook es testen in de toekomst
                            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

voorbeeld D70 met 50mm 1.8 :
                              M-stand
                              center-weighted meting
                              1/125
                              F2.8
                              ISO200
                              RAW (WB flash)
                              interne flits front curtain (standaard flitsmethode)
                              flash EV: -1.3

Last edited by Dirtyharry71; 23 december 2004, 22:27.
                              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Working...
                              X