Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sinterklaasfotografie...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sinterklaasfotografie...

Yep, moet nu zaterdag op m'n werk de Sint én de kindjes fotograferen op zijne schoot...zal m'n 300d met 28-135IS gebruiken en m'n nieuwe sigma EF500DG ST...heb echter geen ervaring met dit soort situaties (binnenshuis in de grooooote bedrijfscantine... ).

Best m'n flitsie 45° omhoog zetten ?
    Welke stand is best, auto of Tv ?
    Hebben jullie bruikbare tips ?
    Thx in advance.
    Last edited by Haai8; 29 november 2004, 22:29.
    Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Re: Sinterklaasfotografie...

In M op 1/200 en F8.
    Doe wat testshots met de flits rechtvooruit, en als je de flits zo kunt instellen dat ie 2/3 onderbelicht doe dat dan (mijn Canonflitsen gebruik ik bijna altijd 2/3 onderbelicht, anders is het gewoon teveel licht...). Ik bedoel hier de flits onderbelichten en niet de camera! Met de 300D kun je dat enkel op de flits instellen als je de firmware hack niet gebruikt...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Neem in elk geval toch ook maar de kitlens mee, want het is mogelijk dat je met die 28-135 te ver af zal moeten staan om de sint + kindjes tegelijk op de foto te krijgen. En als er veel volk is, dan sta je ergens achter die kinderen.
      Ik denk dat je meer op 18mm zal werken.

Of je de flits naar boven kan richten, hangt af van de hoogte van het plafond, en de kleur ervan. Als dat te hoog is, en niet wit, dan zou ik eerder rechtstreeks flitsen.

Maak eerst wat testfoto's, zodat je kan zien hoe de belichting is (op het schermpje). Probeer ook verschillende iso-instellingen, want als je de camera op iso 100 zet, dan zal de flits een veel sterkere invloed hebben dan het omgevingslicht. En dan is het net alsof het daar pikdonker is. In vergelijkbare omstandigheden heb ik foto's gemaakt, toen Aster Berkhof hier de nieuwe bibliotheek kwam openen. En de meeste foto's zijn gemaakt met mijn 300D op iso200, en een Sigma EF-500 DG ST (en de kitlens + 28-135).
      Voor flitsfoto's gebruik ik gewoonlijk de "P" of "TV" stand.

En, heel belangrijk, zorg voor voldoende geheugen, zodat alle kinderen zeker op de foto staan.
      Als je die foto's ergens online gaat zetten, maak dan vooraf kaartjes om uit te delen aan de ouders, zodat iedereen de foto's kan bekijken .
      Dan kunnen ze van daaruit misschien ook de bestellingen doorgeven (als dat de bedoeling is).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Zorg dat je gezien hebt wie van de ouders ook van plan is foto's te nemen. Heel dikwijls springt zo een ouder met zijn digitaaltje plots naar voor om net zijn/haar zoontje/dochtertje te fotograferen. En meestal staan ze dan net in de weg voor de 'officiële' fotograaf.
        BD0251BE
        Canon EOS 300D, EF-S 18-55 (kit), EF 50 f/1.4 USM, EF 55-200 f/4.5-5.6 USM, Speedlite 220EX, Sandisk ultra II 512 Mb, Ext. Tube EF 25 II, RC-5 remote

Comment

En de voorflits voor rode oogjes, gebruiken of niet?
          Vind ik ook een interesante vraag.
          Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
          Web-Albums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa
            En de voorflits voor rode oogjes, gebruiken of niet?
            Vind ik ook een interesante vraag.
            Kort maar krachtig: neen, nooit - da's de meest onzinnige optie die men ooit bedacht heeft .

Even alle gekheid op een stokje: de "rode ogen reductie" stuurt voorflitsjes waardoor de pupil van het "slachtoffer" kleiner wordt. Dat ziet er meestal niet fraai uit. Daar komt nog bij dat het lijdend voorwerp op dat moment vaak al reageert op de flits door weg te kijken, te bewegen of wat dan ook.

Anyway, bij gebounced flitslicht heb je sowieso geen truuks nodig om rode ogen te voorkomen. Ben je bang voor rode ogen bij direct flitslicht, dan zou je kunnen overwegen je flitser m.b.v. een kabeltje nog verder bij de lens weg te houden. Een bracket of gewoon in de hand (laten) houden is dan de beste optie.

Comment

Als ik de externe flitser gebruik, dan heb ik nog geen rode oogjes op de foto's gezien (met de interne eigenlijk ook niet). Dus geen voorflits gebruiken, want dat is helemaal niet nodig.

Bij mijn vorige digitale camera (Coolpix 880) had ik op bijna elke geflitste foto rode oogjes .
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Ik ben best tevreden met de antwoorden,betreffende die rode oogjes,ik vind ook dat dit de mensen (modellen,in dit geval de kinderen) in de war brengt,zij denken na de eerste flits dat het al gedaan is.
                Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                Web-Albums

Comment

Aan allen bedankt voor de tips !
                  Er zal assistentie zijn mbt het noteren van de namen, ik lever de foto's op cd-rom en de personeelsdienst laat ze ontwikkelen
                  Voor mij een interessante oefening wegens eerste keer...als dit mislukken zou...amaai mag er nie aan denken...daarom ga ik ruim op voorhand en zal dus verschillende testfoto's maken met enkele proefkonijnen...m'n batterijen zijn al aan 't laden ( 2 sets van 4AA's 2100mA en 1 set 1700mA voor de sigma, originele Canon BP511 en 2 (evengoede) kopiebatterijen voor in m'n grip...zou moeten volstaan voor ong 170 kinderen * 2 à 3 foto's/kind...
                  Hebben jullie nog tips ivm de witbalans voor me ???
                  Last edited by Haai8; 30 november 2004, 20:59.
                  Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Haai8
                    Hebben jullie nog tips ivm de witbalans voor me ???
                    Schiet in raw. Of maak een custom witbalans op een wit A4-tje, want je krijgt wellicht te maken met 3 soorten licht: buitenlicht dat naar binnen valt in zo'n kantine, TL licht dat vaak aanwezig is en flitslicht. Daar is geen standaard instelling voor te geven en ga er maar vanuit dat je kleuren alle kanten op schieten (zelfs met een custom witbalans, zeker als het buitenlicht behoorlijk aanwezig is en je zo'n mooie laaglandse wolkenlucht hebt met zo nu en dan zon).

Comment

Working...
                    X