Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Indirect flitsen met compactcamera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Indirect flitsen met compactcamera

Bij veel compactcamera's, of misschien wel de meeste, zit de flitser vast gemonteerd en naar voren gericht. Bouncen, het licht via het plafond kaatsen, is daarmee niet mogelijk. En dat is jammer, want door de lichtspreiding ontstaat er met 'bouncing' een veel zachtere belichting.

Maar met een simpele oplossing kan deze 'professionele' belichtingswijze toch!
    Een stukje zilverpapier, een klein spiegeltje en zelfs een (glimmende) eetlepel is voldoende om het licht naar het plafond 'te sturen'. Daarmee is toch het bounce-effect mogelijk!
    (Zorg wel dat de 'reflector' die voor de flitser wordt gehouden tot aan de bovenrand van de flitser komt, want anders flitst de camera over de reflector heen.)

De afstand die het licht moet afleggen naar het plafond en dan terug naar het onderwerp moet natuurlijk wel binnen het bereik van de flitser vallen. Staand een foto met 'lepellicht' maken (flitser dichter bij het plafond) helpt in de meeste gevallen al een heel eind.

Ik weet het, niet alle flitsers kunnen dit aan (zie richtgetal), maar de compact camera's die een wat sterkere lichtopbrengst in de flitser hebben kunnen dit wel en dat blijken er toch wel veel te zijn. En voor diegenen met dergelijke camera's is dit toch een behoorlijke uitbreiding van de mogelijkheden en de kwaliteit van de foto's zonder enige kosten.
    En het resultaat spreekt voor zich. Probeer het maar eens!

Groeten,

Leobert

Re: Indirect flitsen met compactcamera

Ik denk niet dat dit zal lukken omdat:
    - De meeste flitsen van compacts maar een meter of 3-5 gaan en door plafond flitsen er gemakkelijk 4-5 meter bijkomt.
    - Er licht verloren gaat door het naar boven richten(zeker met een lepeltje)
    - Er licht verloren gaat tijdens het reflecteren teben het plafond.
    - Er geen feedback tussen de het door het object gereflecteerd flitslicht en de camera, wat er bij TTL flitsen wel is.
    Het zou wel gaan, indien je met een externe flits werkt, omdat dat meestal toch manueel is en dus trial and error maar met de meeste externe flitsen kun je zowiso meestal bouncen.

Hubert
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
      Ik denk niet dat dit zal lukken omdat:
      - De meeste flitsen van compacts maar een meter of 3-5 gaan en door plafond flitsen er gemakkelijk 4-5 meter bijkomt.
      - Er licht verloren gaat door het naar boven richten(zeker met een lepeltje)
      - Er licht verloren gaat tijdens het reflecteren teben het plafond.
      - Er geen feedback tussen de het door het object gereflecteerd flitslicht en de camera, wat er bij TTL flitsen wel is.
      Het zou wel gaan, indien je met een externe flits werkt, omdat dat meestal toch manueel is en dus trial and error maar met de meeste externe flitsen kun je zowiso meestal bouncen.

Hubert
      Nou, in de praktijk valt het vaak wel mee hoor. De meeste ingebouwde flitsertjes hebben een richtgetal van tussen de 10 en 15. Met een wat hogere gevoeligheid, een goed spiegelend oppervlak en het diafragma lekker open te gooien kan dat vaak prima. Vergeet niet dat bij die compactjes de scherptediepte niet zo'n issue is, dus dat diafragma kan ook gewoon lekker open. Op f/2 tot f/2.8 heb je dan op ISO100 5 meter bereik, ga je naar 200 of zelfs 400 ISO (met de moderne compactjes geen probleem meer), dan verdubbelt of verviervoudigt die afstand nog eens naar 10 en 20 mtr. respectievelijk. Het lichtverlies ten gevolge van bouncing is dan vaak al weer op te vangen. Gewoon proberen, het kost immers (bijna) nix. Goede tip van de TS .

Comment

Ik heb mezelf een "budget" slave flitser gekocht die kan bouncen, deze (Soligor DG-280 AZ) komt met een beugeltje waar camera en flits opkunnen. De ingebouwde flits laat ik 1 EV minder belichten en de rest laat ik via een bounce bijlichten. Het effect is in elk geval veel beter dan enkel de ingebouwde flits. Topflitsen hebben soms trouwens ook nog een kleine directe flits ingebouwd.

Ik ga nog wel eens proberen om mijn ingebouwde flits -gedeeltelijk- af te dekken met onbelichte maar ontwikkelde diafilm, deze zou infrarood doorlaten en zo de slave activeren zonder te belichten.

Comment

Wat ook heel eevoudig is en wel eens wil helpen is een opengesneden fotorolletje...type fuji! Deze zijn wit, licht-doorlatend en als je deze voor je flitser houdt wordt het licht hiervan ook verzacht en verspreidt. En toch blijft er dan nog genoeg licht over, zelfs bij de meeste compactjes...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertjebeertje
            Wat ook heel eevoudig is en wel eens wil helpen is een opengesneden fotorolletje...type fuji! Deze zijn wit, licht-doorlatend en als je deze voor je flitser houdt wordt het licht hiervan ook verzacht en verspreidt. En toch blijft er dan nog genoeg licht over, zelfs bij de meeste compactjes...
            Heb ik ook wel eens geprobeerd, maar pas op: die dingen zijn niet 100% wit, ze leveren een iets gelig licht af. Je WB zul je daarna wel opnieuw moeten bijstellen!

Comment

Tja, ik hou persoonlijk wel van een beetje warmer licht! Maar idd de WB afstellen is toch ook niet erg hè!

Comment

Hoi,

Je kan ook een plastic bekertje nemen. Twee keer insnijden (breedte van de flitser) en over de flitser schuiven. Losse flap knip je er af.
                Erg goedkoop en werkt goed.
                Groeten,
                Johan van den Broek

Comment

Working...
                X