Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Melkweg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Melkweg

    Het herkenbare verhaal als je net begint met nachtfotografie
    Je hebt dan wel een dark sky regio bezocht maar de Melkweg, vooral dan de core, zit nog redelijk diep
    In de zomermaanden is in onze regio eigenlijk veel beter om de Melkweg vast te leggen, wat uiteraard niet wil zeggen dat het nu niet zou lukken
    Maar vooral het mooiste deel van de Melkweg, en ook hetgene wat beter vast te leggen is, zit toch nog wat verstopt.

    Om nachtopnames met de Melkweg te stacken gebruik je best Sequator
    Met dat programma kan je dus makkelijk bvb de voorgrond selecteren die moet blijven staan zonder beweging.
    Maar ik weet niet of je eigenlijk een voorgrond hebt meegenomen in beeld of enkel maar de nachthemel
    Op youtube vind je redelijk wat tutorials over het werken met Sequator, heel duidelijke uitleg.
    Heb je enkel de nachthemel vastgelegd zonder voorgrond dan zijn er meer mogelijkheden zoals DSS, Registax, enz ..

    Je opnames zeker niet verkleinen, dus altijd werken/stacken met de originele grootte, daarna kan je nog altijd verkleinen om op het net te plaatsen.
    Meestal werk ikzelf altijd met de originele raw files, doch worden niet alle raw files ondersteund door Sequator en andere programma's
    Als jouw raw files niet ondersteund worden door een bepaald stacking programma voor nachtfotografie is het best deze om te zetten naar Tiff files
    Zorg wel dat je bij het omzetten geen enkele bestandsverkleining toepast want anders gaat er veel info verloren

    grts
    Sieg
    Last edited by Sieg; 30 maart 2022, 16:31.
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #17
      Re: Melkweg

      Super bedankt voor jouw reactie, Sieg !

      Ik heb verschillende reeksjes gemaakt, enkele met een stukje voorgrond maar ook enkele zonder voorgrond.
      Ik heb al enkele pogingen gedaan om de melkweg er wat beter door te krijgen en de lichtere partijen aan de horizon wat aan te passen. Ik heb ondermeer GIMP gebruikt (omdat ik me daar best thuis in voel) met GMIC-filters zoals 'Align layers' en 'Blend median'. Ik heb wel gewerkt op verkleinde afbeeldingen omdat ik vreesde niet genoeg memory te hebben voor zulke zware bewerkingen met zoveel lagen.
      Kleurcorrecties is voor mij wel uitermate moeilijk omdat ik (rood-groen) kleurenblind ben :-(

      Jij spreekt van melkwegopnamen in de zomer. Maar ik heb gelezen dat de nachten niet donker genoeg zijn van einde mei tot augustus ...?

      Comment


      • #18
        Re: Melkweg

        Tijdens de kortste nacht is het niet donker genoeg. Je blijft zo goed als in de schemerzone zitten. Beter is is de periode van begin sept om de melkweg te fotograferen.
        Het is weldegelijk mogelijk om de melkweg te zien in Belgie. Hier in Maarkedal doen ze tijdens de week de lichten uit na 23.00u en dan is hij te zien.
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

        Comment

        Working...
        X