Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotograferen in een museum (KBIN)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• fotograferen in een museum (KBIN)

volgende week vrijdag gaan we een uitstapje naar het natuurwetenschappen museum maken.
    ik vermoed dat onze assistent ons wel een paar taken zal geven maar mss is er nog wat tijd om fototjes te maken.
    vraag is: is het de mooite van een dslr mee te slepen?
    lenzen zal ik al zeker niet aan sleuren. de kitlens en een oude dino 50mm fixed (f=1.8)
    iets leren is leuk...maar op voorhand al tips of technieken teweten kome is handiger.
    ik ben van plan voor men bezoek een polarisatiefilter te kopen voor de kitlens.

hoe ik men D70 zou instellen is een ander paar mouwen.
    1. ISO volledig benutten tot 1600? of beter niet over een bepaalde waarde komen?
    2. kitlens niet te donker op 3.5?
    3. polarisatiefilter: echt de moeite waard?
    4. veel wb presets wisselen of zelf laten 'scannen'?
    foto als spiegel of als venster?

Re: fotograferen in een museum (KBIN)

1 Tot iso 800 zal een D70 nog wel goede resultaten geven, maar welke instelling er gebruikt moet worden hangt van de hoeveelheid licht af. Zo lang de sluitertijd kort genoeg kan blijven om geen bewegingsonscherpte te krijgen, hou je de iso zo laag mogelijk.
    2 Of de kitlens te donker is, dat zal in combinatie met het licht en de gebruikte iso instelling ter plaatse bekeken moeten worden.
    3 Omdat een polarisatiefilter een verschil maakt van 2 stops (= van iso 100 naar 400) zou ik dat in die omstandigheden zeker niet gebruiken.
    4 Als de witbalans niet helemaal goed blijkt te zijn, dan is er achteraf met Photoshop (Elements) nog wel een verbetering te maken (dat doe ik zelf gewoonlijk toch zo).

Een statief kan ook wel handig zijn, maar ik weet niet of ze dat overal toelaten. Een flits hebben ze gewoonlijk niet graag in een museum. Zelf gebruik ik voor zo'n foto's liefst mijn 28-135 IS, maar op je kitlens zit geen beeldstabilisatie.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Re: fotograferen in een museum (KBIN)

Er is elnekl vaak één groot probleem.
      1) veel objecten zijn straal-verlicht, dus, gericht.
      2) veel zit achter dat verdomde glas, waardoor het gebruik van flits heel moeilijk wordt.
      ANdrs loont het zeker de moeite om een fotomaker mee te nemen.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

Comment

Working...
      X