Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

trekken zonder lichtmeting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• trekken zonder lichtmeting

aangezien ik hier 2 lenzen heb liggen van de jaren 70 weigert men D70 ook maar enige vorm van lichtmeting toetepassen.
    men eerste vraag is: waarom?
    men tweede vraag is: hoe kan ik toch deftige goed belichte fotos nemen?

trial en error (+notities bijhouden)?

of zijn er vereenvoudigde modellen waardoor je makkelijk kunt schatten hoe laag men sluitersnelheid moet of hoe hoger men iso waarde?

ik neem aan dat hier wel genoeg 30-igers en 40-igers zullen zitten die zonder hightech gadgets leren schieten hebben en mss nog wat tips en truks in petto hebben
    foto als spiegel of als venster?

Re: trekken zonder lichtmeting

Waarom de lichtmeting niet werkt zal waarschijnlijk aan de contacten op de lens liggen. Een alternatief is het gebruik van een externe lichtmeter op de manier van vroeger. Vraagt alleen een beetje meer tijd en manuele modus.

Natuurlijk kan je dan gaan vergelijken wat kost een lichtmeter en wat kost een lens die wel lichtmeting op het toestel toelaat.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Uit het tijdschrift 'Chasseurs d'Images' en dus vrij vertaald:
      De 'regel van f/16'
      de sluitersnelheid voor een opname in volle zon moet gelijkzijn aan de ISO waarde van de film voor en vaste f-waarde :f/16
      bij licht bewolkt neem je f/11 als diafragma.
      bij bewolkt weer f/8
      bij echt slecht weer f/5.6

dus zon en bvb iso 100 geeft f/16 bij 1/125
      bewolkt en iso400 geeft f/8 bij 1/500
      Hoop dat het wat duidelijk is...

Heb het nog niet geprobeerd en weet niet of het ook opgaat voor digitaal.
      Laat iets weten.....

Jo.
      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
      Nikon stuff

Comment

lichtmeter is natuurlijk niet slechter,je kan geen voor een combi licht-flitsmeter,welke iets duurder zijn dan de gewone lichtmeters!
        gewone lichtmeters vind je redelijk goedkoop op occasie-fotografie beurzen!
        die beurzen zijn 1 maal per jaar in:
        berchem: zaal alpheusdal
        mechelen: neckerhallen
        genk: cultureel centrum
        enz
        alleen de datums weet ik niet,als iemand deze weet wil ik het graag horen!
        grts; M

Comment

berchem: zaal alpheusdal 23 jan 05 / 22 mei 05 enz
          mechelen: neckerhallen ?
          genk: cultureel centrum ?

Gent ICC : 28/11/04

Mvg,
          Dpaul
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

Comment

mechelen is nog het belangrijkste... lekker dicht tegen de deur...
            foto als spiegel of als venster?

Comment

Oudere manual focus lenzen laten niet toe om de lichtmeter te gebruiken op een D70. Er mankeert niks aan de lenzen noch aan je D70, dit is gewoon een technische beperking van de D70.

Toch is het blijkbaar niet zo moeilijk met zo een lens te werken. Gebruik de eerder aangehaalde regel van 16 om een geschatte sluitertijd/diafragma te kiezen. Maak een foto. Bekijk vervolgens het histogram van die foto: hierin kan je zien of je nog moet overbelichten of onderbelichten. Neem dan je definitieve foto. Het is een digitale camera dus je kan hier ervaring mee opbouwen zonder dat het iets kost, behalve wat tijd. Nogal wat mensen gebruiken blijkbaar oudere MF-macro lenzen of speciallekes (50 mm f1.2) op deze manier.
              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Working...
              X