Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR uit 1 foto of....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HDR uit 1 foto of....

    Wat geeft nu eigenlijk het beste resultaat (of is er geen/nauwelijks verschil?) Als ik zelf 3 foto's maak (normaal, +1 en-1 stop) waar ik een HDR van laat maken (in lightroom of zo) of dat ik vertrek via 1 enkele RAW foto die ik ook zo 'ontwikkel' (als normaal, +1 en -1 stop belichting)? Mijn 5DSR heeft 'in camera' HDR, en trekt snel na mekaar 3 foto's die dan samengevoegd worden tot 1 bestand (je moet wel wat geduld hebben, pfffft) maar de resultaten lijken me niet spectaculair beter dan zelf van 1 RAW opname te vertrekken. Ik probeer natuurlijk ogende opnames te maken...

  • #2
    Re: HDR uit 1 foto of....

    Tegenwoordig kan je prima uit 1 opname een HDR resultaat halen. Tenminste als het bereik niet te ver uiteen ligt.
    Bij meerdere opnames kan je het bereik zeer sterk oprekken. Dit geniet dan ook de voorkeur als uw scene waarden heeft dat erg ver uiteen liggen.
    Echter is er nog meer dat enkel dit. Is een lang verhaal maar het komt er op neer dat je eigenlijk altijd winst maakt bij een ruimer bereik en dan ook meerder opnamen gaat maken.

    Comment


    • #3
      Re: HDR uit 1 foto of....

      Als alles belicht is(dus geen zwart en wit aanwezig) en dus er informatie inzit, kun je ook met een goede raw-converter tot een goed belichtte plaat komen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment

      Working...
      X