Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is het wat te donker?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is het wat te donker?

    Ik las in één van de forums waar foto's geplaatst worden meerdere opmerkingen over een foto die 'te donker' bevonden werd.
    Dat is nu eens iets waar ik me al jaren vragen over stel.
    Hoe weet je nu of je foto te donker of te licht is als je niet weet op welke lichtsterkte het scherm ingesteld is van de persoon die de foto bekijkt?

  • #2
    Re: Is het wat te donker?

    Comments zijn de persoonlijke indruk. Maar als er meedere die opmerking maken, zal het wel zo zijn.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Is het wat te donker?

      Voor mij is een foto te donker als je details mist.
      Maar dit is niet zo in landschapsfotografie.
      Daar kan je gewild een zogezegde te donkere foto maken omdat je juist silhouetten wilt.
      Ook een zonsondergang kan details missen
      En er zijn voor elkeen nog wel redenen genoeg om een foto te donker te vinden.

      Maar vergeet niet, op een forum is er ook zoiets als kuddegeest.
      Je foto wordt goed beoordeeld en er moet maar eentje vinden dat dit of dat niet goed is en de rest volgt.
      En tenslotte heb je de clubjes, die hemelen elkaars foto op en pas op als jij er een andere mening op na houd.
      DIt is o.a. de reden waarom ik hier niet meer zo snel mijn mening geef en ook waarom ik geen foto's plaats, of bijna niet meer plaats.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Is het wat te donker?

        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        ....

        Maar vergeet niet, op een forum is er ook zoiets als kuddegeest.
        Je foto wordt goed beoordeeld en er moet maar eentje vinden dat dit of dat niet goed is en de rest volgt.
        En tenslotte heb je de clubjes, die hemelen elkaars foto op en pas op als jij er een andere mening op na houd.
        Nou.....niet mee eens hoor.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Is het wat te donker?

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          Nou.....niet mee eens hoor.
          grt,bouk.
          Er zijn ook altijd dwarsliggers he Bouk

          Het blijft allemaal smaak, als een foto voor mij (lees: voor mijn smaak) te donker is zonder dat dat donker een meerwaarde betekend voor het beeld, dan vind ik (opnieuw: mijn smaak, mijn idee, mijn gevoel) dat een foto te donker is. En ja, elk scherm is anders, maar zelfs op tentoonstellingen zie je verschillen. verlicht met halogeen, led (verschillende kleurtemperatuur) op zelfs gewoon in een gang met TL balken... ook dat geeft telkens een ander beeld. Dat in combinatie met de persoon die het kijkt, de sfeer, de omgeving, de gemoedsstemming van de kijker... en er zijn oneindig veel ideeën en benaderingen over hetzelfde beeld. Als een beeld voor jou goed is moet je je daar aan houden, ook al vinden anderen het "slecht" Persoonlijk ben ik ook geen liefhebber van de kubistische periode van van gogh en ook zijn zonnebloemen staan me niet aan... monet kan dan weer weinig mis doen vind ik, maar er zijn zeker tig mensen die me kunnen tegenspreken!! (maar dat is hun idee, ik het mijne! Wat niet wegneemt dat ik niet opensta voor andere opvattingen of benaderingen! daar komen de beste gesprekken uit voort!)
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

          Comment


          • #6
            Re: Is het wat te donker?

            Maar misschien is de foto niet te donker op het scherm van de poster omdat die bv een monitor heeft met een lichtsterkte van 400 nits en die op maximum staan heeft?
            Als ik die foto dan bekijk op een monitor die slechts op 200 nits ingesteld staat, dan ziet die foto er voor mij misschien te donker uit?
            Eigenljjk heb je een gelijkaardig probleem met kleuren. Ik mag een top kwaliteit scherm kalibreren zoveel ik wil, als de foto door iemand anders bekeken wordt op een goedkoop en niet gekalibreerd scherm dan zijn de kleuren helemaal anders.

            Comment


            • #7
              Re: Is het wat te donker?

              Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
              Maar misschien is de foto niet te donker op het scherm van de poster omdat die bv een monitor heeft met een lichtsterkte van 400 nits en die op maximum staan heeft?
              Als ik die foto dan bekijk op een monitor die slechts op 200 nits ingesteld staat, dan ziet die foto er voor mij misschien te donker uit?
              Eigenljjk heb je een gelijkaardig probleem met kleuren. Ik mag een top kwaliteit scherm kalibreren zoveel ik wil, als de foto door iemand anders bekeken wordt op een goedkoop en niet gekalibreerd scherm dan zijn de kleuren helemaal anders.
              Je mag toch verwachten dat een beetje ernstige fotoliefhebber zijn scherm kalibreert.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Is het wat te donker?

                Ik vind dat dit het eerste is wat je moet doen als je foto's deelt op sociale media nl je scherm calibreren. Zo zal al de gemiddelde kijker de foto op zijn scherm zien zoals de maker het ziet. Als een foto te donker op mijn scherm komt zal ik altijd mijn eerlijke mening daarover zeggen, kudde zal ik niet volgen, ja soms val je dan uit de toon en sommige hebben het daar moeilijk mee, maar een foto kan ook bewust donker zijn gemaakt oa voor de sfeer of andere doelen, hangt allemaal wat je wilt oproepen in het beeld. Maar als iemand reageert waarvan zijn scherm niet is gecalibreerd dan zou hij dat beter niet doen als het over kleuren en belichting gaat, want die kan de bal helemaal mis slaan [emoji6].

                Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Re: Is het wat te donker?

                  ik stelde me eigenlijk de vraag meer in het algemeen, niet enkel voor mensen zoals wij op dit forum die met fotografie bezig zijn en waarvan de meesten hun scherm kalibreren (alhoewel, is dat wel zo dat die allemaal een goed en gekalibreerd scherm hebben??? De meeste amateurfotografen die ik ontmoet hebben een beperkt budget en geen scherm van rond de 1000 Euro met bovendien nog eens kalibratie aan boord of met een Datacolor of X-rite apparaat erbij).
                  Ik zie soms mijn foto's op het scherm van iemand anders (en dan is dat meestal niet het scherm van een PC maar een tablet of smartphone) en dan zie ik iets heel anders dan ik hoopte te zien.
                  Trouwens, ik ben nog niet gepensioneerd en door mijn hoofdjob zit ik niet altijd voor een PC scherm, dus surf ik zelf ook dikwijls naar dit en andere foto fora op mijn smartphone.

                  Ik doe regelmatig huwelijken, communies, concerten, en in het begin heb ik wel enkele keren een klantengalerij online gezet met honderden foto's die ik dan achteraf allemaal mocht herwerken wegens wat te licht, donker, koud, warm, ..., nochtans zagen ze er op mijn gekalibreerde scherm wel goed uit vooraleer ik ze publiceerde.
                  Ik heb dan ook de gewoonte aangenomen om meestal enkele foto's tijdelijk online te zetten en even te kijken hoe het er uit ziet via mijn smart phone / tablet met de lichtintensiteit op 'auto' (dus in balans met omgevingslicht). Op basis daarvan werk ik ze wat bij indien nodig.
                  Dat is omslachtig maar ik ken geen andere methode. Ik hoop nog altijd een betere methode te vinden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is het wat te donker?

                    tja, zoals gewoonlijk heeft iedereen wel een beetje gelijk. Soms zie je inderdaad commentaar verstuurd vanop een tablet. Maar wanneer meerdere correspondenten melden dat het te donker is, dan zal er wel iets van aanzijn ? Er is wel een verschil tussen "technisch"te donker of te hel en de emotionele interpretatie, het "aanvoelen" (waarbij een beeld een te sombere indruk geeft ?).

                    in dit uitgebreid debat zie ik weer het aspect "beoordeling" opduiken dat door sommigen als "veroordeling" wordt opgevat. Wat me er weer toe aanzet om een lans te breken voor het invoeren van een vermelding "geen negatieve commentaar gewenst" of "geen commentaar gewenst". Ik begrijp niet dat er mensen zijn die in een commentaar van mij als een rechterlijk oordeel interpreteren : we maken allemaal foto's en maken die volgens onze eigen smaak. Ik vind het interessant om te weten hoe anderen mijn kijk op de zaak ervaren of hoe zij het zouden aangepakt hebben. Erg leerzaam.

                    kunst blijft nu eenmaal kunst.
                    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
                    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
                    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is het wat te donker?

                      Ik neem altijd het histogram als referentie. Maar een technisch perfect histogram betekent niet dat het beste voor de foto is. Verder is creativiteit.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Is het wat te donker?

                        Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
                        ik stelde me eigenlijk de vraag meer in het algemeen, niet enkel voor mensen zoals wij op dit forum die met fotografie bezig zijn en waarvan de meesten hun scherm kalibreren (alhoewel, is dat wel zo dat die allemaal een goed en gekalibreerd scherm hebben??? De meeste amateurfotografen die ik ontmoet hebben een beperkt budget en geen scherm van rond de 1000 Euro met bovendien nog eens kalibratie aan boord of met een Datacolor of X-rite apparaat erbij).
                        Ik zie soms mijn foto's op het scherm van iemand anders (en dan is dat meestal niet het scherm van een PC maar een tablet of smartphone) en dan zie ik iets heel anders dan ik hoopte te zien.
                        Trouwens, ik ben nog niet gepensioneerd en door mijn hoofdjob zit ik niet altijd voor een PC scherm, dus surf ik zelf ook dikwijls naar dit en andere foto fora op mijn smartphone.

                        Ik doe regelmatig huwelijken, communies, concerten, en in het begin heb ik wel enkele keren een klantengalerij online gezet met honderden foto's die ik dan achteraf allemaal mocht herwerken wegens wat te licht, donker, koud, warm, ..., nochtans zagen ze er op mijn gekalibreerde scherm wel goed uit vooraleer ik ze publiceerde.
                        Ik heb dan ook de gewoonte aangenomen om meestal enkele foto's tijdelijk online te zetten en even te kijken hoe het er uit ziet via mijn smart phone / tablet met de lichtintensiteit op 'auto' (dus in balans met omgevingslicht). Op basis daarvan werk ik ze wat bij indien nodig.
                        Dat is omslachtig maar ik ken geen andere methode. Ik hoop nog altijd een betere methode te vinden.
                        Als je uitgaat van je eigen goed gekalibreerd scherm dat mag je er zeker van zijn dat op 95% van de schermen het beeld goed wordt weergegeven qua lichtsterkte.
                        Kleuren daarentegen is een totaal ander iets en dat scheelt inderdaad enorm op die kleine oled schermpjes, daar ziet gewoon alles er oververzadigd en te contrastrijk uit.
                        Datzelfde gevoel heb ik als ik bvb op het werk naar een iMac scherm zit te kijken, ook al is het gekalibreerd, ziet dit er nog steeds te gesatureerd en te contrastrijk uit, als ik dit dan vergelijk met mijn eizo schermen thuis dan is dat dag en nacht verschil.
                        Maar in mijn principe, gelijk hoe het er voor een ander uitziet, begin vooral eerst bij jezelf !

                        Waar ook een groot probleem zit, en vele vergeten dit, dat is dat velen hun scherm gekalibreerd hebben voor afdruk op hun printer en zo dus ook hun foto's bewerken voor op het net te zetten.
                        Uiteraard komen deze foto's dan te donker of te licht te staan op het net

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment

                        Working...
                        X