Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bevalling fotograferen-tips gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bevalling fotograferen-tips gevraagd

Hi allen,

Binnen nu en een maand zal ik als alles goed gaat en ik op tijd ben de bevalling van een vriendin fotograferen (op haar eigen verzoek).

De bevalling zal in het ziekenhuis plaatsvinden, TL-licht dus. Hebben jullie nog tips voor mij, of zaken die ik niet moet vergeten? Eigenlijk wil ik liever niet flitsen, zou dat kunnen, of is het juist aan te raden om wel te doen.

Het is niet de bedoeling dat ik expliciete foto's ga maken, ik dacht zelf meer aan zwart-wit, proberen mooie, gespannen, ontroerende gezichten te 'vangen' en natuurlijk het kindje direct als het geboren is.

Wie heeft dit ook al eens gedaan?

Alvast bedankt voor jullie input. Ik wil er echt iets moois van maken.

Groetjes, Ebbie
    Groetjes, Ebbie
    mijn foto-log

Re: Bevalling fotograferen-tips gevraagd

Dat zou ik ook nog eens dolgraag willen doen, zoiets moois vastleggen, al die emotie's...

Zet uw filmgevoeligheid maar hoog genoeg 800?,een lichtgevoelige lens 50mm, véél geheugen "on board" en er dan maar op los schieten zoveel de camera en zijn baasje aankan.

PS niet in de weg lopen en zeker niet flauwvallen hé!!

En neen, zeker NIET flitsen !

Succes

Comment

Geen gemakkelijke opdracht volgens mij , veel geluk
      http://www.dullaert.net

Comment

Belichting is meestal schaduwloos met speciale OK-lampen op het werkoppervlak, eventueel met extra spot. Daarbij komt omgevingslicht dat TL-lampen of daglicht kan zijn. Werken in kleur is dus niet zo vanzelfsprekend en zal afhangen van al deze lichtbronnen op het te fotograferen onderwerp (zeer verschillend al naargelang de plaats van de baby en de moeder in de compositie).
        Flitswerk is praktisch uit den boze gezien het storend effect en ook risico dat flits stukspringt (bloed en ander vocht in de nabije omgeving).
        Hopelijk wordt het geen sectio want dan is steriel veld primordiaal en moet je een grote afstand bewaren ten opzichte van het operatieveld.
        Dit herinnert mij een examenvraag die ik aan A1 studenten stelde nl, je werkt in kleinbeeld en moet een opname maken in de OK; je opnames moeten gebeuren op ware grootte maar je moet 50 cm. van het onderwerp verwijderd blijven; er mag geen schaduw zijn op de fotos en de dieptescherpte moet minstens 2mm zijn; de patient betaalt al je apparatuur,wat ga je gebruiken?

Probeer ook uit de buurt te blijven van het medisch personeel en zoek discrete opname-instellingen.
        Ga ook eerst de plaats verkennen waar de opnames zullen gebeuren en ga ook 's nachts eens kijken want de meeste babies hebben een voorkeur voor dit moment (tenzij de bevalling artificieel ingeleid wordt). Laat indien mogelijk iemand plaats nemen in de toegewezen locatie en doe een proefopname.

Gezien al deze variabelen is het misschien wenselijk om wit-zwart opnamen in
        overweging te nemen. De mooiste reportage over een bevalling heb ik gekregen van een fotografe in de omgeving van Vilvoorde: deze dame heeft haar eigen bevalling gefotografeerd in een spiegel die boven haar bekken werd opgehangen. De dame is daarbij natuurlijk bevallen (geen epidurale verdoving) zodat sommige fotos tijdens de weeën en de uitdrijfperiode niet 100% fotografisch perfect zijn maar wel emotioneel 200% geladen zijn.
        En oh ja, de opnamen werden gemaakt met Nikon F2 op Tri-X film.

Wie doet haar dat na?
        Henri
        lidnummer: BD0435BE

Comment

OK-lampen schaduwloos?? Op het werkoppvl wel,maar snelle lichtafval daarnaast.Normaal zit je tussen 3200 en 3500 Kelvin met ok -lampen.Flits gaat de omgevingsbelichting onderdrukken,tenzij je met een lage synchro-tijd zit of manueel instelt.Risico op ontploffen van flits door bloed en vocht??.Op 50cm werken?? Baby al goed bekeken? Dit hoeft geen macro te zijn.Bij een sectio:sta aan het hoofdeinde.Anesthesisten zijn normaal nog tolerabel.Andere positie levert alleen rugwerk op,tenzij bij wat geluk of een showbeest als gynaecoloog.
          Bereid je voor op een omgeving waar je normaal met analoog met 400 ISO uit de voeten komt.
          DE HOOFDZAAKLIJF OP JE POTEN STAAN.voor mensen die niet gewend zijn aan OK.Alhoewel dit toch allemaal wat overdreven wordt.

Comment

Hi,

Bedankt voor jullie reactie tot dusver!

De relatie tussen personeel zal geen probleem zijn: ik werk nl. in datzelfde ziekenhuis (een keizersnede heb ik ook al eens live mogen meemaken, alleen zonder fototoestel)
            De tip om voor die tijd eens wat foto's te schieten is een goede. Toegang is geen probleem aangezien dit dus mijn werkplek is.

groetjes, Ebbie
            Groetjes, Ebbie
            mijn foto-log

Comment

in RAW fotograferen lijkt me toch aangeraden
              dan kan je achteraf gemakkelijk andere WB's uitproberen
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

ik zou zwart wit maken
                denk eraan dat sommige artsen niet houden van het vele flitswerk.
                zeker als het wat moeilijk gaat
                il talento senza disciplina è come una macchina senza benzina
                Sport & Event Photography

Comment

mss toch maar even de moeite doen om je fototoestel zo proper (steriel?) mogelijk te krijgen.

ow ja: proficiat hee!
                  foto als spiegel of als venster?

Comment

Ik heb al een tiental bevallingen gefotografeerd en dit valt goed mee hoor! De dokter houdt er meestal rekening mee dat je gaat fotograferen en hij houdt plaats voor je vrij naast hem/haar. Ik fotografeer altijd in zwart/wit omdat je zo de schoonheid benadrukt zonder afgeleid te worden door het rood en andere storende kleuren. Zwart/wit fotografie is op dit moment veel intiemer.
                    Het licht is geen probleem. Het lamp op het onderwerp is fel genoeg om zonder flits te kunnen fotograferen. Dit is echt een lichtbundel die rond is en dat is duidelijk te zien, alles errond valt in het donker waardoor je een heel mooie sfeer krijgt in de foto's. Als je na de bevalling nog foto's wil nemen van het gezin en van de eerste zorgen is dat meestal ook mogelijk zonder flits.Dat hangt af van de verlichting in de kamer, het kan ook zijn dat er daglicht aanwezig is. Daar is het echter geen probleem meer om te flitsen, hoewel ik toch zou proberen om het zonder te doen. Door met een grote diafragma opening te werken en een 400asa (hoger hoef je zeker niet te gaan) zou alles zonder extra belichting moeten lukken! Veel succes!

Comment

Wachten duurt laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang.

Nog twee dagen en ze is uitgeteld. Ondertussen sleep ik overal mijn camera en mobieltje mee naartoe, want stel je voor dat ze ineens belt

Wat mij betreft ben ik er klaar voor, en bedankt voor jullie tips.
                      Jullie krijgen het resultaat te zien (na toestemming van mijn vriendin natuurlijk)

groetjes, Ebbie
                      Groetjes, Ebbie
                      mijn foto-log

Comment

succes

Comment

Succes gewenst (ook voor de fotograaf).
                          Ook als je geen voorbeelden post, laat je maar weten hoe het fotograferen verlopen is. Mijn vrouw is namelijk ook zwanger en ik zal er ook bij zijn met mijn toestel.

hesy.be
                          BD0319BE

Comment

Misschien een oerdomme vraag, excuseer mij dan,
                            maar waarom staan jullie er op de foto in ZW te nemen.
                            Het is toch makkelijk achteraf een kleurfoto in ZW om te zetten.
                            Heb je dan toch een mooie kleurenfoto, dan is dat toch lekker meegenomen.

Tweede domme vraag.
                            Als jullie zo hoge ASA waarden gaan gebruiken (400 en 800), dan krijg je toch geweldig veel last van ruis in het eindresultaat. Ge kunt dat dan wel door Neat Image gaan halen, maar dat gaat dan weer ten koste van de scherpte.

En is het niet zo dat naarmate uw ASA waarde hoger is, het contrast tussen belicht en schaduw soms extreem hoog en zelfs storend wordt, of heb ik dit al altijd verkeerd begrepen?

Over het gebruik van een flits is ook veel te zeggen, doch ik gebruik liever eens een flits, dan net die cruciale foto te verknallen door bewegingsonscherpte tgv te lage sluitertijd.
                            Als ge Uw flits indirect kunt laten flitsen, hebt ge meestal toch ook geen probleem?
                            Dirk
                            Last edited by Medidoc; 17 november 2004, 11:44.
                            Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

Comment

Hi,

Is geen domme vraag hoor!

Maar ik neem de foto's in kleur hoor, en dan ga ik ze omzetten.
                              Ik kan met mijn toestel niet eens z/w opnames maken

Over de hoge iso-waardes: ik prefereer echt een hogere waarde (en dus ruis)dan het gebruik van een flits. Bewegingsonschepte vind ik geen probleem, dat maakt m.i. de foto's 'levendiger'. Nu vind ik ruis bij z/w foto's wel iets hebben.
                              Verder wil ik me zo onzichtbaar mogelijk opstellen, en daar vind ik een flits niet bij passen.

We zullen wel zien....misschien van ik wel flauw. Morgen is ze uitgeteld.

gr. Ebbie
                              Groetjes, Ebbie
                              mijn foto-log

Comment

Working...
                              X