Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwart & Wit

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zwart & Wit

Wat heeft de voorkeur, direct in zwartwit fotograferen of in kleur en daarna omzetten?
    Volgens de handleiding van mijn camera zou het detail en scherpte beter zijn als direkt in zwartwit gefotografeerd wordt.

alvast bedankt voor uw evt reaktie.

Groet
    Last edited by spiderman; 15 oktober 2004, 12:09.

Nikon D70
    Nikon F401X
    Nikon cp5700 / wide convertor

Re: Zwart & Wit

ik zou opteren om in kleur te beginnen en dan bijvoorbeeld met Photoshop om te zetten naar zwart-wit (ik speel dan het liefst met de Channel-mixer)
    En zo heb je nog controle over je foto

het is maar een idee
    Canon 10D

Comment

In kleur! ALTIJD!

In PS kan je dan de foto desatureren (dan is ie in ZW maar dan blijft de kleurmodus aanstaan)
      Dit wil zeggen dat je dan achteraf je kleuren rood, groen en blauw kan gaan wijzigen in intensiteit (idd via channelmixer: Ctrl+B) wat er voor zorgt dat je de foto meer contrast kan geven en dat je foto meer intens wordt! Meer uitdrukking krijgt!

Gewoon proberen zou ik zeggen!

Comment

Ik neem met m'n CP 5700 regelmatig zwart-wit opnamen en zet de camera vooraf in zwart-wit, om de doodeenvoudige reden dat je dan op je scherm al een indruk krijgt van het eindresultaat. Ik heb één van de drie usersettings steeds op zwart-wit staan, zodat ik snel terug kan overschakelen naar kleur en zwart-wit. Ik negeer meestal de technische vergelijkingen en heb meer aandacht voor het inhoudelijke, trouwens de afdrukken die ik maak op mijn Epson printer tot A3+ zien er meer dan behoorlijk uit.
        groetjes,
        Guybe

Comment

Working...
        X