Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Strijklicht wat is dat?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Strijklicht wat is dat?

Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
    Om het eens niet over fotografie te hebben maar over het effect van strijklicht :
    Ik maak ook gebruik van strijklicht als ik iets kleins zoals bv een naald liet vallen,
    Ik schijn dan met een zaklamp rakelings over de vloer, de minste oneffenheid zie je dan meteen
    Inderdaad Frans, doe ik ook steeds

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

We zijn geneigd om -in dit geval - licht in soorten en categorieën in te delen, dat maakt het wat gemakkelijker om het te benoemen. Maar licht evolueert van bij het krieken van de dag tot na zonsondergang en verandert voortdurend. En elk moment heeft zijn plus en min. Het is de uitdaging voor de fotograaf om in zijn foto het licht van dat moment zo goed mogelijk vast te leggen, daarmee bedoel ik: de sfeer die dat licht meebrengt zo goed mogelijk over te brengen naar de kijker. En juist dat is nu zo moeilijk hé. En ik denk dat het bij strijklicht net iets gemakkelijker is om die sfeer vast te leggen. Maar als bv. de zon hoog staat en door het bladerdak van een boom valt, geeft dat ook een speciale sfeer, toch ? Al die soorten licht vormen een uitdaging: we moeten het eerst ZIEN en dan vastleggen. Bij een bewolkte grijze hemel is dat dan weer heel moeilijk....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
        Al die soorten licht vormen een uitdaging: we moeten het eerst ZIEN en dan vastleggen. Bij een bewolkte grijze hemel is dat dan weer heel moeilijk....
        Klopt ! die bewolkte grijze hemel is dan weer goed om nogal contrastarme, haast schaduwloze beelden te maken zoals bv zachte portretten met natuurlijk licht of van die troosteloze kerkhofopnames waar een tikkeltje mist dan ook meegenomen is
        dat is geen strijklicht maar waslicht
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Dat is net hetgeen ik omschrijf Luc

Dat van je camera overdag best niet boven halen, daar ben ik het niet mee eens
          Moest je weten hoeveel van mijn foto's er in die periode zijn gemaakt dan zou je schrikken, alles hangt uiteraard af van het aanwezige licht en weersomstandigheden

grts
          Sieg
          De foto's die ik rond de middag maak vallen allemaal tegen, ik spreek wel over als de ZON het hoogst staat.
          Dat licht is te fel en de schaduwen te hard.
          Als er wolken voor de zon komen is dat weer anders natuurlijk.
          Op één van die belgiumdigital LIVE's is er eens een toespraak geweest van een heel bekende Nederlandse fotograaf en die liet beelden zien om te vergelijken.
          Alle foto's met een hoogstaande zon spraken geenszins tot de verbeelding, dat gaf hij volmondig toe.
          Dezelfde foto's genomen tijdens het gouden uurtje of het blauwe uurtje waren totaal anders een x factor mooier en veel aangenamer om naar te kijken, soms dacht je dat het een ander landschap was, zo groot kon het licht wel helemaal anders zijn.

Nog een aanrader als je erop uit bent om plaatsen te zoeken om er eens beelden van te schieten, neem een kompas mee en neem notities zodat je erop tijd kan zijn bij het licht dat je wenst (was een raad van deze fotograaf).

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Nog een aanrader als je erop uit bent om plaatsen te zoeken om er eens beelden van te schieten, neem een kompas mee en neem notities zodat je erop tijd kan zijn bij het licht dat je wenst (was een raad van deze fotograaf).
            Ik gebruik daar apps voor Luc ge moet mee met uwen tijd hé
            En ieder doet z'n ding hé qua fotografie, als het allemaal dezelfde morgend- of avondfoto's zijn wordt het ook saai uiteraard
            Tevens hangt het er vanaf welk genre van fotografie je doet, waar je je bevindt, enz ....

grts
            Sieg
            Last edited by Sieg; 24 februari 2020, 17:49.
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Working...
            X