als je een foto wilt verkleinen om bvb hier te posten
geef je gewoon de gewenste afmetingen in pixels aan in Photoshop
en daarna een verscherping doen via 'Sharpen' of 'Unsharp Mask'
omdat er toch wat verlies is aan detail
Het verklein proces mag NOOIT in 1 stap gebeuren.
Altijd in stapjes van -10 %.
Op het einde lichte USM.
DPaul.
Vergroten in stapjes, daar kan ik nog inkomen. Der moeten immers pixels bijgemaakt worden en dat kan op verschillende manieren.
Verkleinen is echter gewoon bestaande pixels weghalen, ik zie niet goed in wat nut die stapjes kunnen bijbrengen.
Kan je dat misschien wat verduidelijken?
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Het verklein proces mag NOOIT in 1 stap gebeuren.
Altijd in stapjes van -10 %.
Op het einde lichte USM.
DPaul.
Ik heb de test eens zelf uitgevoerd. Helemaal fout hoor
Foto van +-2000px langste zijde verkleint (1500, 1200, 900, 800, ..) tot 500. En ook eens meteen naar 500. De directe verkleining was veel beter!
Kheb toen de trial versie Photoshop CS3 gebruikt.
Ik heb de test eens zelf uitgevoerd. Helemaal fout hoor
Foto van +-2000px langste zijde verkleint (1500, 1200, 900, 800, ..) tot 500. En ook eens meteen naar 500. De directe verkleining was veel beter!
Kheb toen de trial versie Photoshop CS3 gebruikt.
Dat lijk mij ook logisch, bij elke verkleining wordt er een berekening gemaakt, maar er gaat daarbij ook telkens iets verloren. Als je dan een foto waarbij er al wat info verloren is nog eens gaat verkleinen, dan gaat er weer wat informatie weg. Doe je dit meer keer na elkaar, dan heb je veel meer verlies dan wanneer het fotobewerkingsprogramma alle berekeningen maar één keer moet uitvoeren.
Ik verklein de foto's ook altijd in één keer, zelfs als ik om een of andere reden een foto nog eens wat kleiner moet maken, dan vertrek ik altijd weer van het origineel.
De foto's worden na het verkleinen wel altijd iets verscherpt.
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Dat lijk mij ook logisch, bij elke verkleining wordt er een berekening gemaakt, maar er gaat daarbij ook telkens iets verloren.
Logisch ??
Bekijk het dan eens zo:
Mijn foto's zijn 4300 + pixels lange kant.
Nu wil ik naar 800, dwz. dat ik 3500 pixels (per lijn) moet verwijderen.
Als ik een witte muur heb gefotografeerd gaat dat misschien lukken in 1 keer.
Maar als ik iets met veel detail moet resizen ? Ineens 4/5 van de informatie wegrukken?
Stel nu dat ik bij een Gentse Professor fotografie getuige was van een workflow voor een bestelde reportage door een klant. Hij had zijn hasselblad beelden ingescand en dan verkleinde hij die met stapjes van 10% om tot een projecteerbaar beeld te komen.
Professor of niet, verkleinen in stapjes is grote onzin. Het is wat Black B@ndit zegt: je stapelt afrondingfouten op afrondingsfouten. Als je koersen van valuta van heel veel landen moet omrekenen doe je dat ook vanuit een basisvaluta en niet steeds via de valuta van twee achtereenvolgende landen.
PS: Er is heel veel over geschreven maar men is er nu wel over uit dat verkleinen in stapjes gewoon zonde van de tijd is. In heel veel manuals (zelfs die van Adobe ) staat trouwens ook dat foto's op het web 72 dpi moeten hebben.
Professor of niet, verkleinen in stapjes is grote onzin. Het is wat Black B@ndit zegt: je stapelt afrondingfouten op afrondingsfouten. Als je koersen van valuta van heel veel landen moet omrekenen doe je dat ook vanuit een basisvaluta en niet steeds via de valuta van twee achtereenvolgende landen.
PS: Er is heel veel over geschreven maar men is er nu wel over uit dat verkleinen in stapjes gewoon zonde van de tijd is. In heel veel manuals (zelfs die van Adobe ) staat trouwens ook dat foto's op het web 72 dpi moeten hebben.
Absoluut correct .. vergeet die professor .. wiskundige afrondingfouten (ook bij verkleinen) stapelen zich op bij iedere bijkomende bewerking .. diene prof? zou eens dringend een cursus wiskundige foutbereking moeten volgen .. 't is niet omdat hij een hasselblad heeft dat hij geen kluns kan zijn
en 72DPI voor het web is nog steeds raving BS en niet uit de grafische gemeenschap weg te branden !!
en andermaal FYI http://www.scantips.com/no72dpi.html
Comment