Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ideale plek voor scherpte?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ideale plek voor scherpte?

Misschien een moeilijk vraagje zo zonder voorbeeld, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel...

Bij het fotograferen van een object (bijvoorbeeld een lapje grassprietjes) op korte afstand krijg ik steeds een relatief groot deel van de foto onscherp weergegeven. Dit zal zo ongeveer 2/3 zijn. Op zich geen probleem, maar ik had graag geweten WAAR ik deze scherpte best zou leggen...

- Helemaal onderaan, zodat je naar boven toe meer onscherpe delen krijgt,
    - In het midden, waardoor je het effect krijgt van "oneindigheid" (zowel boven- als onderaan evenveel onscherp),
    - of helemaal bovenaan...? (heeft eigenlijk niet mijn voorkeur, lijkt wat vreemd)
    - of liever ergens tussenin? Of gewoon alles scherp?

O ja: Ik heb geen macro-lenzen...
    Last edited by Pyro; 7 oktober 2004, 23:38.
    http://www.first-response.be (Hulpdienstenforum).
    Canon EOS 300D + 18-55mm f/4.0-5.6 Kitlens + EF 70-200mm f/4.0 L USM + 50mm f:1.8 + Speedlite 420EX

Re: Ideale plek voor scherpte?

Pyro,

ik heb net een antwoord geschreven in de thread van Lapino. Hij stelde ongeveer dezelfde vraag als jij.
    Kijk even, misschien kan het jou ook helpen?.
    ( als je vraag slaat op de DOF ten minste )

Groetjes
    Jo(han)

Update na je PM
    Persoonlijk hou ik mij aan de regel dat het "interesse punt" scherp weergegeven wordt. ( uitzondering is bv indien je foto snelheid simuleert )
    Dus afhankelijk van waar dit punt zich op de foto bevindt en afhankelijk van je diafragma kan je een scherptegebied in je foto creëren.
    Heb je geen eye catcher in je foto, maak er dan eentje ( of neem de foto niet )

groetjes
    Jo(han)
    Last edited by Jo; 8 oktober 2004, 00:17.
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Working...
    X