Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR of filters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: HDR of filters

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Helaas zijn er weinig mensen die HDR toepassen met respect naar de visuele waargenomen realiteit. Trop est trop en die speelruimte met HDR is flinterdun. Veelal is het gewoon erover.
    Dit geldt evenzeer voor mensen sie de plugin van Nck-colelction gebruiken om aan detailwinning te doen. We meoten ons dan ook nog eens ernstig durven af vragen of het dan geproduceerde beeld wel dat beeld is dat we visueel hebben gezien ? Ik vrees voor eht antwoord.
    Precies, dat ik nu net wat ik die die HDR'ers zeg. Een van de klassieke redenen is om het dynamisch bereik van het ook te evenaren.
    Dan vraag ik me af : hoe meet je nu het dynamisch bereik van ons oog ?
    Verleden jaar bij de oogarts dacht ik : die mens kent het antwoord. Wel, hij begreep zelfs niet waar ik het juist over had. Camera's vergelijken met ons oog is appels vergelijken met peren, dat werkt compleet anders, waarom moet het eindresultaat hetzelfde zijn ?

    Comment


    • #17
      Re: HDR of filters

      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      Precies, dat ik nu net wat ik die die HDR'ers zeg. Een van de klassieke redenen is om het dynamisch bereik van het ook te evenaren.
      Dan vraag ik me af : hoe meet je nu het dynamisch bereik van ons oog ?
      Verleden jaar bij de oogarts dacht ik : die mens kent het antwoord. Wel, hij begreep zelfs niet waar ik het juist over had. Camera's vergelijken met ons oog is appels vergelijken met peren, dat werkt compleet anders, waarom moet het eindresultaat hetzelfde zijn ?
      Voor mij zijn de meeste, indien niet alle, HDR fotos gewoon spuuglelijk. De kranten staan er tegenwoordig vol van, het lijkt mij wel een lamlendig excuus om "prutfotos" toch nog geplaatst te krijgen. Lijken meestal op mislukte Disney "waterverfkes" ... gruwelijk! Van een degelijke HDR foto zou men niet mogen zien dat het er een is! ... maar ja .. die verfoeielijke "tone mapping" achteraf he.

      Comment


      • #18
        Re: HDR of filters

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        Voor mij zijn de meeste, indien niet alle, HDR fotos gewoon spuuglelijk. De kranten staan er tegenwoordig vol van, het lijkt mij wel een lamlendig excuus om "prutfotos" toch nog geplaatst te krijgen. Lijken meestal op mislukte Disney "waterverfkes" ... gruwelijk! Van een degelijke HDR foto zou men niet mogen zien dat het er een is! ... maar ja .. die verfoeielijke "tone mapping" achteraf he.
        Volledig akkoord!

        Comment


        • #19
          Re: HDR of filters

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          Voor mij zijn de meeste, indien niet alle, HDR fotos gewoon spuuglelijk. De kranten staan er tegenwoordig vol van, het lijkt mij wel een lamlendig excuus om "prutfotos" toch nog geplaatst te krijgen. Lijken meestal op mislukte Disney "waterverfkes" ... gruwelijk! Van een degelijke HDR foto zou men niet mogen zien dat het er een is! ... maar ja .. die verfoeielijke "tone mapping" achteraf he.
          Inderdaad een belangrijke nuance, HDR en Tone Mapping. Het is dit laatste dat de foto om zeep helpt.
          Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
          Website - 500px - Instagram

          Comment

          Working...
          X