Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Infrarood digitaal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Infrarood digitaal

Hallo,

heeft er iemand ervaring met digitale infrarood fotografie?

Ik zou graag zelf experimenteren met mijn Nikon CP 5700, maar dan moet ik eerst een filterhouder vinden en een bruikbare filter, bv; Kodak Wratter filter #89B, #88A, #87, #87B, of #87C.

Deze filters kosten nieuw nogal wat geld, dus doe ik een oproep aan gebruikers met ervaring in deze materie om zo te weten welk filter de beste eigenschappen heeft voor mijn toestel.
    Last edited by Guybe; 26 september 2004, 21:41.
    groetjes,
    Guybe

Re: Infrarood digitaal

IR is goed te doen met digitaal. Het enige "probleem" zit hem in de gevoeligheid van de individuele camera's.
    Hoe recenter, hoe minder gevoelig lijkt wel.
    Zelf gebruik ik voor mijn D100 een 89B filter. Ik heb ook een 87C gebruikt, maar de belichtingstijden worden erg lang, het IR effect is wel veel meer. De 89B is een diep rood filter, nog net doorzichtig, terwijl de 87C praktisch zwart is.
    Het 89B is denk ik de meest veilige en universele keuze.

Ik heb het filter trouwens besteld bij Harisson & Harisson, USA. Zij maken de filters on-order en ze worden een voor een gecontroleerd. Aanrader, prijzen zijn ook vriendelijk.
    http://marcof.net - geheel nieuw!

Comment

Zelf heb ik een stuk niet belicht maar wel ontwikkelde 120 dia-formaat gebruikt op mijn D100. Gaf goede resultaten met onder goed weer bij F8 ongeveer 2 à 4" belichting. Mijn Olympus E10 daarentegen was ongevoelig voor IR.

Comment

Stefan, bedankt voor je advies. Ik ga hier ook eens met experimenteren, "just for fun".
        Ik laat jullie de resultaten weten!
        groetjes,
        Guybe

Comment

Working...
        X