Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aquarium fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• aquarium fotografie

Een tijdje terug probeerde ik wat foto's van mijn vissen te nemen, met teleurstellend resultaat: de foto's waren 'nogal' aan de donkere kant.

Beetje meer uitleg van de omstandigheden:
    mijn aquarium is 1m breed, 40cm diep en 50cm hoog. Bovenaan ligt een lichtkap met 1 aquarium-TL-lamp van 36 Watt. Het water komt tot een 3tal cm van de kap, dus die zone moet ik uit de foto proberen te houden, anders heb ik al een heel donkere foto behalve die strook.
    De aquarium staat helemaal in een hoek van de living, ver van het venster. Ik heb een 3x50W halogeenverlichting, wat dus niet echt de moeite is om bij te lichten.
    De flitser gebruik ik niet, om reflectie op het glas te vermijden. Toch heb ik nog altijd lichte reflectie van omgevingslicht.
    Ik gebruikte een zo groot mogelijk diafragma, om een korte sluitertijd te kunnen gebruiken. Ik probeerde variaties tussen 1/150 -1/30. Maar die vissen zwemmen dus, maw hoe langer de sluitertijd, hoe waziger de vis. ISO 400 en 800 gaven een gelijkaardig resultaat.

Ik las hier dat ik reflectie kan vermijden door met een lenskap tegen het glas te leunen, maar daar is mijn aquarium niet diep genoeg voor. Mijn lens kan dan niet meer scherpstellen op vissen die vooraan zwemmen. (en ik heb ook geen lenskap)

Welke techniek kan ik nog toepassen om een beter resultaat te bekomen?
    Ik kan altijd wat photoshoppen, maar ik zou liever vrij goeie foto's nemen om mee te starten...
    Canon EOS 40D + grip + handstrap
    EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
    Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

Re: aquarium fotografie

Die reflexies kun je het beste wegnemen met een circulair polarisatiefilter.

Dat de foto's zo donker zijn is moeilijk in te schatten, daarvoor plaats je het beste een voorbeeld met de Exif.

Met die sluitertijd van 1/150 zou je de vissen toch mooi scherp moeten krijgen want zo snel zullen ook weer niet zwemmen. Blijft het toch te donker, dan zul je toch bij moeten lichten.

Comment

Heel lang geleden maakte ik foto's van mijn aquarium met het fototoestel op
      statief voor het aquarium,een electronische flitser (met verlengdraad ) boven het aquarium naast (of in) de lichtbak.
      Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
      Web-Albums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa
        een electronische flitser (met verlengdraad ) boven het aquarium naast (of in) de lichtbak.
        Verschoten uw vissen daar niet van?
        Als ge dat met bepaalde vissoorten(vb Discussen) doet, dan zijn die ribbedebie tussen de planten.

Hubert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
          Verschoten uw vissen daar niet van?
          Als ge dat met bepaalde vissoorten(vb Discussen) doet, dan zijn die ribbedebie tussen de planten.

Hubert
          als u vissen gezond en wel zijn zullen ze niet schrikken
          ik heb namelijk ook discussen zitten en heb ze al dikwijls gefotografeert
          met flits en zonder flits , met de lens tegen de ruit.
          geen enkel probleem
          maar de vissen verkeren dan ook in prima conditie
          waarbij ik niet wil gezegd hebben dat de die van u dat niet zouden zijn
          begrijp mij vooral niet verkeert
          maar het is wel een mogelijkheid waarom ze zouden schrikken
          vriendelijke groeten
          tweetty
          bd0379be

Comment

Dit is met een 50mm genomen, zonder flits, niet tegen het glas

Ik kan altijd de exif informatie opzoeken als ik de originele terugvind.
            Een fototoestel (van zwart plastiek )

Comment

Dat ziet er al heel wat beter uit dan mijn foto's hoor Bruno... Precies of er geen glas tussenzit, en dat zie je bij mij dus duidelijk wel
              Kan je wat meer info geven over de omstandigheden waarin deze foto genomen is? Volledig duistere kamer, met enkel de aquarium verlichting als lichtbron, of net een volledig verlichte kamer?

Ik heb vorige week nog een poging gedaan, die beter gelukt is dan de 1ste keer, maar toch nog verre van jouw foto ligt. Als ik dit weekend tijd heb probeer ik nog een 3de keer, of post ik een foto met exif van vorige poging. Misschien dat iemand me kan zeggen wat ik verkeerd doe.
              Canon EOS 40D + grip + handstrap
              EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
              Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

Comment

BrunoG, knappe foto !!

Comment

Prachtige cyclide zenne!!! (en dito foto )

Is die soort nog een beetje "verdraagzaam" ?
                  http://www.first-response.be (Hulpdienstenforum).
                  Canon EOS 300D + 18-55mm f/4.0-5.6 Kitlens + EF 70-200mm f/4.0 L USM + 50mm f:1.8 + Speedlite 420EX

Comment

Ik heb de exif eens opgezocht, niet eens speciaal

ISO Speed : 800
                    Exposure time : 1/79 sec
                    Aperture : f 3.5
                    Flash : Off
                    Focal length : 50mm
                    Exposure Program : (TV) Shutter priority
                    Metering Mode : AI focus
                    Whitepoint : Auto

- Ik was niet volledig tegen het glas
                    - heb geen flash gebruikt
                    - het was inderdaad niet veel licht in de kamer
                    - de lampen in het aquarium waren 2 TL lampen van 30w (Trocal African Lake)
                    - niet veel aan de originele foto aangepast behalve een beetje de kleuren om een groen/geel tintje weg krijgen

Zoals vele cycliden vechten ze redelijk dikwijls vooral als ze een wijfje hebben kunnen verleiden dan jagen ze alle andere vissen naar de andere kant van het aquarium.
                    Een fototoestel (van zwart plastiek )

Comment

deze heb ik vandag genomen met mijn d70 /sigma 70/200 f 2.8
                      voledig ingezoomd en met flits sb600
                      niet slecht he ( al zeg ik het zelf )
                      Last edited by tweetty; 24 oktober 2004, 00:22.
                      bd0379be

Comment

Die is inderdaad niet slecht tweetty. Hij zou zo uit een boekje kunnen komen. Nu om even terug te komen over schrikken van de flash. Indertijd stonden ze bij mij in een stil hoekje in het salon waar weinig beweging was en weinig slagschaduw op het aquarium viel. Ze waren dus niet veel drukte gewoon.

Hubert
                        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                          Die is inderdaad niet slecht tweetty. Hij zou zo uit een boekje kunnen komen. Nu om even terug te komen over schrikken van de flash. Indertijd stonden ze bij mij in een stil hoekje in het salon waar weinig beweging was en weinig slagschaduw op het aquarium viel. Ze waren dus niet veel drukte gewoon.

Hubert
                          dat kan er wel iets mee te maken gehad hebben dat ze schrokken
                          hoe meer beweging dat ze gewoon zijn hoe beter natuurlijk
                          grtz tweetty
                          bd0379be

Comment

Vaak kun je met foto editing programma meer uit je foto halen dan je denkt!!
                            Last edited by eijssens; 24 november 2004, 22:39.

Comment

Ik schiet ook regelmatig beelden doorheen het aquarium. Waar ik probeer op te letten is dat ik de lens neerkijkend positioneer, dan slaat de flash meestal in boven de plaats waar je fotografeert. Dit is een voorbeeld

Je hebt echter wel steeds een krasvrij aquarium nodig... door de flash krijg je anders snel reflecties daar waar zich krasjes bevinden. Een doekje met vetoplossend middel helpt ook , meestal zit bovenop het glas nl; een vetlaagje die je flash ook als een vale vlek reflecteer.

Hier een ander voorbeeld http://www.livingunderworld.org/phot...sort=1&cat=527
                              Nature close - up :
                              http://intruigingnature.photodeck.com//

Comment

Working...
                              X