Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens soft??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lens soft??

Vervolg op de saga...

Vorige week de lens en mijn Nikon D500 naar Keulen gebracht bij Tamron Europe.
    Ben daar overigens zeer vriendelijk en professioneel ontvangen. (Wat ik niet van de verdeler in België kan zeggen.)
    En vandaag feedback gekregen...

De technieker heeft na wat ingrepen de lens met de D500 goed gekregen, maar de resolutie viel ze toch nog tegen. Dus om geen risico's te nemen hebben ze een aantal (nieuwe) lenzen getest. Daaruit bleek dat er toch nog meer opzat dan met mijn eigen lens.

Dus... ze sturen me een nieuwe lens, gekalibreerd op mijn D500, op.

Uiteindelijk dus toch gelijk gekregen. Het was een heel gedoe, dat enkele maanden heeft geduurd, heel wat frustratie en slapeloze nachten heeft opgeleverd. Maar ik ben zeer te spreken over deze oplossing.
    Anderzijds vraag ik me ook wel af waarom de importeur in België niet hetzelfde doet. Ze sturen een lens dan 2x naar Parijs zonder verbetering. 1x Duitsland en wel oplossing... Deutsche Gründlichkeit?

Enfin, ik kijk er naar uit om ze te mogen ontvangen en te gaan testen...
    Nikon D500 - Nikkor 17-55mm 2.8 - Nikkor 50mm 1.8 - Tamron 90mm VC USD -
    Tamron 70-200mm 2.8 VC G2 - Tamron 150-600mm VC G2 - Benro C4770TN - Benro GH2C

https://500px.com/pieterhelsen

Comment

De aanhouder wint .

Nochtans ga ik mee met wat hier al gezegd is.
      Zo is het gemakkelijk de fout op het materiaal te steken.
      Je hebt bv nooit de moeite gedaan de front/backfocus na te kijken en bij te regelen op statief met een geschikt onderwerp (bv een rij batterijtjes zoals vroeger door Black B@ndit aangeraden).
      De getoonde foto's zijn ook niet ideaal om te testen, ga gewoon naar de vijver in het park en fotografeer wat eenden, meeuwen ed.
      Blijven oefenen !

PS: op een APS-C camera (ik heb een 7DII) zijn de beperkingen van een lens sneller zichtbaar, het is redelijk normaal dat een lens van deze prijsklasse op 600mm vol open niet scherp genoeg meer is (evenals bv een supertele met een 2x extender). Je mag nooit vergelijken met opnamen van een FF.
      Uiteraard heb je door de cropfactor minder mm's nodig, maar het is geen free lunch.
      Last edited by palombian; 9 januari 2019, 13:33.

Comment

Toch even tegenspreken Palombian.
        Ik heb wel degelijk moeite gedaan. Allerhande testen gedaan, op statief, binnen en buiten, verschillende targets, AFtuning in de body enz...
        heb ook de Tamron USB adapter gekocht om de lens te kunnen corrigeren.
        Ze is zelfs gekalibreerd geweest bij professional en die had het maximum eruit gehaald en dat heeft me ook 75€ gekost...

Maar blij met de oplossing.

Comment

Heel belangrijk bij werken op 3-been-statief is - dat je de VC uitzet. Het is of 3-poort-statief of stabilisatie van de lens (met een monopod kan je 't wellilcht wel riskeren - eigenlijk weinig ervaring mee).
          Zelfs met een degelijk statief kan de minste trilling al onscherpte veroorzaken, zeker op grote afstanden - de demping van poten en de ballhead (of het type kop dat u gebruikt) is daarbij belangrijk.
          Nog ingewikkelder kan't worden met Camera met ingebouwde stabilisatie, lens met stabilisatie en 3-been-statief. Daar ben ik voorstander - alle stabilisatie uit.
          Filters - kunnen op lange lenzen voor onscherp beeld zorgen.
          Uit de hand - daar is die VC (of stabilisatie zo u wil) belangrijk. In bepaalde combinaties mag je enkel of de stabilisatie van de lens gebruiken of deze van de camera - bij andere(n) mogen de 2 samen. Bij Sigma en een A-mount is't een van de 2 - nooit de 2 samen.
          Wat lezen - tips verzamelen en proberen - 't is wat het is. Gelukkig heeft uw Nikon geen ingebouwde stabilisatie - da's al één zorg minder...

Comment

Vandaag voor het eerst mijn 'nieuwe' Tamron 150-600 G2 kunnen testen.

En euh... Ik ben tevreden hoor!

zulke foto's kreeg ik voordien niet gemaakt. Zijn ze perfect? neen, maar hier zie ik nu wel mogelijkheden.

Comment

Toont nogmaals aan dat de G2 lijn zeer goed is.
              https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

Comment

Working...
              X