Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raad gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Raad gevraagd

Dit is voor de eerste keer dat ik op een forum een vraagje stel, of zelfs inschrijf, maar de wanhoop is nabij. Na zoveel jaar kon ik voor de eerste keer naar formule 1 gaan zien, mijn foto's die ik genomen heb van de porsches zijn goed gelukt, maar van de f1 wagens geen enkele scherp te krijgen. Ik krijg steeds het resultaat zoals hier op de foto. Wat doe ik eigenlijk verkeerd.
    Mijn toestel is fuji S2 pro, lens tamron af aspherical xr 28-300, foto is genomen op 205mm, iso 400, F16, schutterspeed 1/125. Elk advies is welkom, zodanig dat ik misschien volgende keer wel goede foto's kan nemen.

Re: Raad gevraagd

Zat je toevallig op Silver 8?

Antwoord is eigenlijk heel simpel ...!
    OEFENEN! VEEL OEFENEN...

Je hebt de sluitertijd op 1/125 sec. ingesteld. Bij die Porsche ging het je blijkbaar wel goed af, maar deze rijden met een (veel) lagere snelheid aan je voorbij. En zijn dus makkelijker te volgen...

Wellicht had je er beter aan gedaan om deze F1-bolides op 1/250 sec. mee te trekken (panning). Om met 1/125 of 1/100 sec. heb je een goed getrainde hand nodig. Dan heb je al heel wat CF-kaarten vol geschoten en voor 90% kunnen deleten.

Kijk eens hier; http://forum.macned.nl/modules.php?f...view_photo.php
    Deze Opel Astra DTM is genomen op 1/100 sec.

Mijn advies is dan ook; probeer het eerst eens of het je lukt op 1/250 sec. Zitten daar uiteindelijk een groot aantal geslaagde opnames tussen, dan ga je eens op 1/150 sec. en daarna op 1/100 sec. Maar dat duurt dagen/weken voordat je het een beetje goed onder de knie krijgt. Dus veel oefenen en niet wanhopen!! Komt goed (ooit).

Ander technisch aspect; op vrijdag en zaterdag heeft het behoorlijk geregend op Spa. Dan is een lichtgevoelig objectief (f/2.8) erg prettig. Stelt beduidend sneller scherp dan een gemiddeld f/4.5-5.6 objectief. Dat zou net het verschil kunnen zijn tussen wel of niet scherp hebben. Zeker bij een F1-race en zeker in de regen (met weinig zonlicht). Maar een f/2.8 objectief kost (veel) geld...
    Last edited by di Marco; 5 september 2004, 22:09.
    Canon EOS 1D-mkIII, 15mm fish-eye f/2.8, 16-35mm f/2.8 L, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 70-200mm f/2.8 L IS, 400mm f/4.0 DO IS

Comment

Re: Raad gevraagd

Di Marco

Bedankt voor de uitleg, ik zat enkel op het bronze gedeelte, zodanig dat ik rond kon gaan om een aantal foto's te nemen, vrijdag heb ik even op zilver gestaan omdat er geen controle was, en zaterdag tijdens de mini-cup, heb ik ook op zilver tribune gezeten. Ik ben u al zeer dankbaar voor de geleverde uitleg, en ik was inderdaad vergeten naar schutterspeed te kijken, de rest heb ik al door, maar daar had ik nog niks aan verandert, vanwege te weinig kennis, en te weinig gebruik gemaakt. Maar ivm met lens zal ik het zeker goed in mijn gedachte houden, omdat ik sowieso al van plan was een nieuwe te kopen, als er iemand hiervoor advies kan geven, altijd welkom, enige vereiste minstens 300 of 400 mm zijn.

Comment

Working...
      X