Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpte bij lange sluitertijden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: scherpte bij lange sluitertijden

    Oorspronkelijk geplaatst door nestorsensei Bekijk bericht
    Je kan ook proberen om de poten niet volledig uit te schuiven. Ik heb zelf maar een €50 statiefje dat pas bevredigende resultaten levert wanneer de poten slechts halverwege zijn uitgeschoven. Maar het werkt prima op deze manier, zelfs bij veel wind. Regelmatig ga ik wel eens startrails trekken en als je 300 scherpe foto's over elkaar kan leggen heb ik nog geen nood om over te stappen naar een veel duurder alternatief.
    Dat is een goede tip die ik eens ga uitproberen in plaats van een duur ding te kopen dat ik dan toch niet kan meenemen naar huis en dat hier dan moet blijven liggen tot volgende zomer.
    Bedankt!
    Deze week heb ik nog iets anders geprobeerd: de camera op een redelijk horizontaal vlakke rots gezet en die met grote stenen goed geblokkeerd. Maar zo een plaats vind je natuurlijk niet overal. Bovendien vond ik de langere sluitertijd hier geen meerwaarde hebben.
    grts,
    Raf.

    Comment


    • #17
      Re: scherpte bij lange sluitertijden

      Oorspronkelijk geplaatst door nestorsensei Bekijk bericht
      Je kan ook proberen om de poten niet volledig uit te schuiven. Ik heb zelf maar een €50 statiefje dat pas bevredigende resultaten levert wanneer de poten slechts halverwege zijn uitgeschoven. Maar het werkt prima op deze manier, zelfs bij veel wind. Regelmatig ga ik wel eens startrails trekken en als je 300 scherpe foto's over elkaar kan leggen heb ik nog geen nood om over te stappen naar een veel duurder alternatief.
      Dat klopt, en als complement, schuif maar de bovenste delen van de poten uit. Die zijn sterker dan de onderste delen.

      Comment


      • #18
        Re: scherpte bij lange sluitertijden

        Heb zelf nu reeds een redelijke ervaring met lange sluitertijden en werken op het strand met redelijk (veel ) wind. Een stevig statief dat ik goed in de grond druk, ook in nat zand en in het zeewater en gebruik nooit de middenkolom.

        Wat ik wel gebruik bij veel wind is een stormparaplu. Sterker dan een gewone paraplu en kan daarmee de camera goed uit de wind zetten bij gebruik met een afstandsbediening.

        Gr, Daniel.

        Comment


        • #19
          Re: scherpte bij lange sluitertijden

          Tips die ik geleerd heb en gebruik:
          - laat centrale stang altijd naar beneden
          - als je een haak hebt, gebruik die dan om te verzwaren
          - voorzie je van wat plastic zakjes en zo'n klein handschopje voor de tuin, vul de zakjes met zand en stapel die tegen de poten; stabiliseert de poten zeer goed en bovendien vangt zand goed trillingen en schokken op.

          Comment

          Working...
          X