Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro foto's maken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro foto's maken?

    Hello boys and girls,

    Ik heb mij onlangs via internet een macroring aangekocht.
    Na enkele opnamen te hebben bekeken ben ik niet tevreden over het resultaat.

    Bijvoorbeeld: ik heb een vogelspin getrokken van onderaan en het lichaam en de pootjes waar ze de web aanraakt zijn mooi scherp, maar het bovendeel van de pootjes zijn volledig wazig.

    Bij het trekken van bloemen heb ik hetzelfde probleem, Blaadjes scherp en binnenkant wazig of net andersom.

    Gebruik ik verkeerde instellingen?
    Zijn mijn verwachtingen van eem macroring te hoog?
    Heb je hetzelfde probleem met een marcolens?

    AUB help mij....
    Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
    De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

  • #2
    Re: macro foto's maken?

    misschien is het voor de kenners gemakkelijk als je even de foto in kwestie hier post.
    Groetjes
    http://www.vehe.be

    Comment


    • #3
      Re: macro foto's maken?

      Bij macro-opnames heb je maar een beperkte scherptediepte. Dit kan je wel iets vergroten door je diafragma wat toe te knijpen (hoger f-getal). Hierdoor zal dan wel je sluitertijd langer worden en de kans op bewogen opname's zal hierdoor vergroten. Ofwel kan je een statief gebruiken, je ISO waarde verhogen of bijflitsen.
      http://www.vannecke.be
      Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
      Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

      Comment


      • #4
        Re: macro foto's maken?

        Klinkt misschien stom maar hoe stel ik mijn camera dan het best in en waar kan ik dat "F" getal dan wijzigen.
        Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
        De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

        Comment


        • #5
          Re: macro foto's maken?

          wel het f getal staat meestal ookwel zo op je lcdtje anders druk je in manuel mode maar op de knopjes tot je dat ziet verspringen :-)

          ik kan me amper voorstellen dat je een 300D hebt en dat je nog niets handmatig versteld hebt?
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: macro foto's maken?

            Oorspronkelijk geplaatst door leyton
            Klinkt misschien stom maar hoe stel ik mijn camera dan het best in en waar kan ik dat "F" getal dan wijzigen.
            Je zet de camera in de "AV" stand (= diafragmakeuze), en draait dan aan het instelwiel (zit net achter de ontspanknop) om de juiste waarde in te stellen. Een hoger getal = kleinere diafragma opening = meer scherptediepte, maar ook minder licht, waardoor er kans is op bewegingsonscherpte. Daarom kan het nodig zijn om te flitsen, of een statief te gebruiken. Je kan ook de iso-waarde verhogen, maar boven iso 400 krijg je dan weer vrij veel ruis.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: macro foto's maken?

              Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
              wel het f getal staat meestal ookwel zo op je lcdtje anders druk je in manuel mode maar op de knopjes tot je dat ziet verspringen :-)

              ik kan me amper voorstellen dat je een 300D hebt en dat je nog niets handmatig versteld hebt?

              Ik heb al enkele foto's getrokken in manuele stand met aanpassingen, maar als je het effect of doel van uw instellingen niet kent (zoals ik) is dit niet gemakkellijk.

              Niet iedere persoon kan hetzelfde met een toestel als iemand anders..... ik wil het wel leren en ben niet verlegen daarvoor uitleg te vragen.

              Daarom wil ik telkens nieuwe mogelijkheden proberen en daarvoor vraag ik ook de hulp van andere BD'ers.

              Iemand die weet dat hij iets verkeerd doet en geen hulp of inlichtingen vraagt vind ik persoonlijk een dommerik.
              Iemand die weet dat hij iets verkeerd doet en hulp vraagt zal veel tijd winnen en deze kan ik dan gebruiken om te oefenen.

              Ik ben een nieuweling in de fotografiewereld en misschien zal ik binnen enkele jaren ook iemand kunnen helpen die dezelfde vraag stelt als ik....dan zal ik die met veel plezier de kennis die ik op dit moment heb opgedaan met hem delen.

              Voor mij gaat het er niet om de beste, de slimste of de succesvolste te zijn......dit probleem heet momenteel onze samenleving, ik wil gewoon de kennis opdoen hoe ik een mooie foto kan maken en deze met andere mensen delen.
              Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
              De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

              Comment


              • #8
                Re: macro foto's maken?

                Rustig maar Leyton, niet direct defensief worden. Ik ben zelf ook nog maar een beginner en ik vermoed dat Parakiet gewoon wil zeggen dat je door te experimenteren en de resultaten te vergelijken ook al iets leert.

                Om de scherptediepte (ook wel Depth of Focus, afgekort tot DOF), dit is het "gebied" van de foto dat scherp is, te vergroten moet je de diafragma-opening verkleinen. En daarvoor moet je dus een grotere f-waarde nemen. Verwarrend, hè. Een grotere f-waarde wil dus zeggen een grotere scherptediepte maar een kleiner diafragma en dus minder licht. En dat moet je dus weer zien te compenseren.

                Voor de gevorderden: als ik hierboven stommiteiten vertel, gelieve me dan deskundig af te maken.

                Sean.
                "You don't have to be an expert to have an opinion"
                Canon EOS 300D (EF-S 18-55 mm F/3,5-5,6) + EF 75-300mm f/4-5,6 III USM

                Comment


                • #9
                  Re: macro foto's maken?

                  Sorry als ik defensief overkwam, maar dit was de bedoeling niet.

                  Ik probeerde gewoon mijn situatie uit te leggen.

                  Daardoor is of was dit zeker geen reactie tegen PARASIET
                  Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
                  De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: macro foto's maken?

                    Even theoretisch:

                    Om de hoeveelheid licht te regelen die je nodig hebt om een opname goed te belichten heb je een combinatie van diafragma, sluitersnelheid, gevoeligheid
                    verschillende combinatie's zullen een correcte belichting opleveren maar de resultaten zullen niet hetzelfde zijn ook al is de belichting correct.

                    Een snelle sluitertijd kan beweging bevriezen een trage sluitertijd kan beweging in beeld brengen of juist beweginsonscherpte veroorzaken.
                    De diafragma zorgt voor de nodige dieptescherpte grote opening weinig dieptescherpte kleine opening veel dieptescherpte.

                    De verhouding van de twee bovenstaande zijn belangrijk om tot een gewenst resultaat te komen gebruiken we de derde mogelijkheid dat is het opvoeren van de gevoeligheid, of een vierde mogelijkheid het toevoegen van extra licht door te flitsen bijvoorbeeld.


                    Dit is een basis van fotografie die hetzelfde is in grote lijnen voor digitaal of analoog. Je kunt dit niet op 5 minuten bevatten en het forum is te beperkt om dit allemaal uit de doeken te doen. Indien je wil leren zou ik adviseren van een goed boek te halen in de bib en je wat te verdiepen in de theorie.
                    Last edited by Digipics357; 3 september 2004, 07:25.
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment

                    Working...
                    X