Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat heb ik verkeerd gedaan ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat heb ik verkeerd gedaan ?

    Vandaag eerste testpics gemaakt met 300d...tijdens GP Eddy Merckx.
    Ik wou wazige achtergrond en scherpe coureurs...hélaas was dus alles wazig...ik denk dat mijn sluitertijd van 1/100e te traag was, welke kan ik beter gebruiken om het beoogde effect te bekomen ???

    Graag jullie tips
    Exif:
    File Name
    IMG_1106.JPG
    Camera Model Name
    Canon EOS 300D DIGITAL
    Shooting Date/Time
    29/08/2004 16:46:33
    Shooting Mode
    Shutter Speed Priority AE
    Tv( Shutter Speed )
    1/100
    Av( Aperture Value )
    5.6
    Metering Mode
    Evaluative
    Exposure Compensation
    0
    ISO Speed
    100
    Lens
    18.0 - 55.0 mm
    Focal Length
    50.0 mm
    Image Size
    2048x1360
    Image Quality
    Fine
    Flash
    Off
    White Balance
    Auto
    AF Mode
    AI Focus AF
    Parameters
    Contrast +1
    Sharpness +1
    Color saturation +1
    Color tone Normal
    Color Space
    sRGB
    File Size
    1150KB
    Drive Mode
    Single-frame shooting
    Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

  • #2
    Re: Wat heb ik verkeerd gedaan ?

    Kijk hier maar eens ......

    Heb ( ongeveer) hetzelfde gehad , alleen dan op het water ........
    Misschien heb je iets aan de antwoorden
    Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
    Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

    Comment


    • #3
      Re: Wat heb ik verkeerd gedaan ?

      Euh ... voor mij dezelfde vraag.
      Ik heb de foto gemaakt op 1/80 en f8 en ISO100.

      Zie maar
      Stonden we dan naast mekaar ?
      Fuji X-T1 en glassware

      Comment


      • #4
        Re: Wat heb ik verkeerd gedaan ?

        Tips en Trucs zal hier vast eeb betere plek voor zijn dan beoordeel. Ik verplaats het even

        Edit: typo

        Comment


        • #5
          Re: Wat heb ik verkeerd gedaan ?

          Stonden we dan naast mekaar ?
          Blijkbaar toch in de buurt en blijkbaar allebei redelijk onhandige keuze mbt sluitersnelheid gemaakt
          Ik denk dat de panning wel ok is doch idd shutter had beter 1/125 geweest me dunkt...hopelijk krijgen we nuttige tips (zoals van Hanske )
          Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

          Comment


          • #6
            Re: Wat heb ik verkeerd gedaan ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Haai8
            Ik wou wazige achtergrond en scherpe coureurs...hélaas was dus alles wazig...ik denk dat mijn sluitertijd van 1/100e te traag was, welke kan ik beter gebruiken om het beoogde effect te bekomen ???
            Veel, heel veel oefenen!!!

            Sluitertijd van 1/100 sec. is helemaal niets mis mee, maar dat kost weken/maanden voordat je het een beetje onder de knie hebt! Gebruik je bijvoorbeeld 1/1500 sec. dan heb je een scherp plaatje, met stilstaande wielen en een scherpe achtergrond. Dat wil je ook niet.

            Dus 1/125 sec. of 1/90 sec. is prima voor "meetrekkers", maar ben blij als 1 op de 10 aardig gelukt is. Dus oefenen, heel veel oefenen!! En regelmatig de delete knop gebruiken!

            Kijk eens op mijn site; www.macned.nl/content/news/1166 >> Bijvoorbeeld de foto van de geel/groene Opel Astra DTM (Zandvoort) is genomen op 1/90 sec. Kwestie van oefenen, veel oefenen !!!

            Nogmaals 1/100 sec. is prima, maar dat kost tijd, erg veel tijd om het te kunnen! Je moet exact de zelfde snelheid met je camera mee bewegen als het object wat voorbij komt. Er zullen diverse foto's mislukken....


            Twee (erg) goed gelukte voorbeelden;

            Linkje naar DTM Astra (1/90 sec.);


            Linkje naar F1 Sauber op Nurburgring (1/90 sec);
            Last edited by di Marco; 30 augustus 2004, 11:03.
            Canon EOS 1D-mkIII, 15mm fish-eye f/2.8, 16-35mm f/2.8 L, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 70-200mm f/2.8 L IS, 400mm f/4.0 DO IS

            Comment


            • #7
              Re: Wat heb ik verkeerd gedaan ?

              een truukje bij opnames met meetrekken bestaat erin niet door de kijker van je toestel te kijken, maar het toestel ter hoogte van de neus houden, onderwerp rechtstreeks bekijken en al meevolgend afdrukken.
              Dit is vergelijkbaar met schieten uit de "gis", zoals bij kleiduifschieten.
              Het vraagt natuurlijk ook wat oefening maar de oog-hand coordinatie is op deze manier veel beter en een beetje cropping bij de afwerking is vaak nodig.
              Just try it. Point and shoot.
              Henri
              lidnummer: BD0435BE

              Comment


              • #8
                Re: Wat heb ik verkeerd gedaan ?

                Bedankt DiMarco en Kodachrome voor de nuttige reacties.
                En inderdaad, ik heb een foto op 1/125 f6,5 en één op 1/250 f8 die wel scherp zijn maar dan is de achtergrond te weinig onscherp. Kodachrome, zeer nuttige info, moet ik eens uitproberen. Tenandere ik had reeds gemerkt dat bij bracketing mijn beeld door de EVF met enige vertraging doorkomt, dus toch niet echt nuttig om door de viewer te kijken ...
                Haai8, veel sukses nog met je testpics!
                En zoals gezegd, oefenen en veel oefenen zal de boodschap zijn. Ik zal mijn eigen leuze maar wat opvolgen.
                Fuji X-T1 en glassware

                Comment


                • #9
                  Re: Wat heb ik verkeerd gedaan ?

                  Yep indeed, thx iedereen voor de tips
                  Nu nog vééééél oefenen dus...tja...een goed alibi om thuis weg te zijn hé

                  @Flash => als er nog eens in de buurt een koerske is geef je me maar een seintje hé, gaan we samen wat pics nemen !
                  Last edited by Haai8; 30 augustus 2004, 21:34.
                  Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat heb ik verkeerd gedaan ?

                    Nog een andere tip

                    Als met een wielerronde of autorace, het onderwerp meerdere malen zal passeren, dan is het ook zeker te overwegen om op manual focus over te gaan. Je stelt eerst scherp (eventueel via autofocus) op een punt op de weg/circuit met de zelfde afstand tot het punt waar de wielrenners/coureurs steeds passeren (bijvoorbeeld een witte streep of putdeksel op/in de weg?). Bij voorkeur in een rechte lijn voor je uit (even een goed plekje opzoeken, bij die ene putdeksel!).

                    Komen ze dan nogmaals langs, dan heeft de autofocus geen tijd meer nodig om in te stellen. Je hebt immers via manual focus "gelocked" op een bepaalde afstand tot het onderwerp.

                    Je trekt dan mee met het object. En juist recht voor je, druk je af (waar je ook het scherpstel punt hebt bepaald). Bingo.

                    Bij autosport is dit makkelijk te hanteren, want de auto's rijden 95% van de gevallen de zelfde ideale lijn over het circuit. Ze wijken niet snel van de ideale lijn af. Met wielrenners gok ik dat ze hetzelfde doen (behalve als ze dronken zijn?).

                    De meetrek-snelheid is dus alles bepalend. Is die niet gelijk aan het onderwerp, dan kan de opname de prullenbak in. Veel oefenen dus !! Op 1/100 is al erg mooi, op 1/60 is super en op 1/30 dan ben je zo'n beetje "god" ...

                    Ik stel zelf overigens niet scherp op een punt in het asfalt, maar trek eerst zo'n 5x "droog" met het onderwerp mee, zonder af te drukken. Alleen om de focus afstand te bepalen. Op circuit Zolder hebben ze namelijk geen putdeksels in het circuit. Spa Francorchamps heeft echter wel op sommige stukken witte strepen op het asfalt. Maar die gebruik ik dan weer niet, eerst 5 x droog meetrekken....

                    Over de camera kijken (kodachrome) zou wellicht kunnen werken. Ik gebruik het niet, maar heb me er ook niet echt zo in verdiept. Ik kijk gewoon traditioneel door de zoeker.

                    Bij watersporten is bovenstaande tips waarschijnlijk niet uitvoerbaar, want er is geen ideale lijn over het parcours??
                    Last edited by di Marco; 30 augustus 2004, 22:22.
                    Canon EOS 1D-mkIII, 15mm fish-eye f/2.8, 16-35mm f/2.8 L, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 70-200mm f/2.8 L IS, 400mm f/4.0 DO IS

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat heb ik verkeerd gedaan ?

                      Thx a lot DiMarco, ga da zeker proberen !!!

                      Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

                      Comment

                      Working...
                      X