Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Normaal plaats ik geen logo op mijn (grote) afdrukken voor klanten, maar een klant maakte er mij attent op dat dit wel gebruikelijk en ook gewenst is.
Graag het advies van jullie pro-fotografen
Ik vind het not-done om betalende klanten met een logo op te zadelen. Kijk eens rond: zie jij het logo van de fotograaf op reclame-foto's?
Mijn klanten zijn wel zo goed opgevoed dat ze mijn naam vermelden in andere publicaties (geschreven blad, website, etc..).
Indien de klant het zelf vraagt en wil, waarom niet?
Extra reclame, en je kan zelf de grootte, eventueel dekking van het logo bepalen zodat het niet té storend wordt...
Uit mijn eigen logo's plaatsen doe ik ook niet vlug, maar mocht het gevraagd worden zou ik niet aarzelen
Zou dat zelf er nooit op plaatsen. Klanten die foto's kopen bij mij krijgen nooit een watermerk/logo. Ook voor een reportage waarbij klanten betalen voor een pakket met aantal uren krijgen ze foto's zonder watermerk/logo. Ikzelf zou een foto met reclame op waardeloos vinden, dus daarom nooit met watermerk. Enkel voor reclame doeleinden van m'n eigen portfolio gebruik ik een watermerk/logo.
Heb ik ook nog nooit gezien, behalve wanneer de foto's gehangen worden als reclame. Zo hing er in een dokterpraktijk waar over voor het werk soms kwam regelmatig werk van kunstenaars en fotografen. Daar hing steeds een naam bij of een logo erop geprint.
Comment