Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrofotografie buiten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Macrofotografie buiten

    @Dominiek:
    Met welke lenzen werk je??ISO,sluitertijd,diafragma,camerabody??.Bij de meeste opnames is er geen exif meer te vinden.(niet van jou.)
    DE BOODSCHAP is geduld hebben,heb ik begrepen.

    Comment


    • #17
      Re: Macrofotografie buiten

      Een paar antwoorden op de reacties hierboven.

      In macro-fotografie is volgens mij (en vele anderen) manuele focus het meest aangewezen : de scherptediepte is vaak zo beperkt dat manueel scherpstellen in live view (waarmee je kunt inzoomen) de beste resultaten geeft, aangevuld met controle b.m.v. de scherptedieptecontroleknop.
      Wat betreft scherpstellen als het waait : wachten tot het even niet waait om exact scherp te stellen van zodra de beweging is stilgevallen, en als het dan nog steeds niet aan het waaien is kun je meteen afdrukken, anders wachten tot de volgende periode van windstilte (de beweging valt doorgaans stil op hetzelfde punt) ...

      Wat de lens betreft : voor een crop camera is 100mm voor insecten m.i. de ondergrens, 150mm is beter; op een full frame zeker 150mm, 180mm is nog beter. Zelf gebruik ik op mijn full frame body (5DmkIII) voor het overgrote deel van mijn opnames de 180mm (ik ben een Canon gebruiker), deze lens is echt mijn werkpaard. De 100mm gebruik ik wanneer ik geen statief kan/wil gebruiken (bvb. op reis of bij een lange bergwandeling), die lens is lichter en heeft IS, de 180mm heeft geen IS. Verder gebruik ik nu ook de 100-400mm versie II : doordat die kan scherpstellen tot op 98 cm, kan die ook gebruikt worden voor close-ups van wat grotere insecten, maar je haalt natuurlijk nooit 1:1 vergroting zoals bij een macro-lens (je haalt hooguit 0,31:1).
      Voor bloemen en paddestoelen maakt de brandpuntsafstand niet zo veel uit. Wel is het zo dat je bij een grotere brandpuntsafstand gemakkelijker een rustige achtergrond krijgt (door de kleinere beeldhoek én door de beperktere scherptediepte), vandaar dat die 180mm mijn werkpaard is ...
      Tenslotte is er nog een exclusieve lens bij Canon : de MP-E 65mm; een volledig manuele lens (zonder scherpstelling) waarmee je vergrotingen tot 5:1 kunt halen. Ik moet je niet vertellen dat de minste beweging bij een dergelijke vergroting lijkt op een zware aardbeving. De scherptediepte bij 5:1 op f/2,8 is ... 0,052mm ... dichtknijpen tot f/22 levert je 0,41mm scherptediepte ... Scherpstellen, met een macro-slede, is dan een "uitdaging" ... en bij het minste zuchtje wind is dat nagenoeg onmogelijk ... Maar zelfs in de vrije natuur kan het hé : beide opnames zijn ongeveer 3:1, deze bij f/9 en ISO 400 1/3, deze bij f/16 en ISO 800 1/20. Meer nog : deze is zelfs een focus stack van 8 opnames op vermoedelijk 2:1 bij f/13 ISO 400 1/13. Ik ben bij deze opnames wat hoger in de ISO moeten gaan om de sluitertijd laag genoeg te kunnen houden, zeker als je buiten werkt is dat niet onbelangrijk (bewegingsonscherpte). Doorgaans probeer ik al mijn opnames bij ISO 100 te maken.
      Ter info : die MP-E 65mm komt regelmatig tweedehands te koop omdat er nogal wat mensen de moed verliezen om er mee te leren werken (ik heb de mijne ook zo tweedehands gekocht).

      Maar ik stel voor om te beginnen bij max. 1:1, dat is al mooi genoeg hoor

      Qua instellingen is het voor mij eenvoudig hoor : opnames bij diafragma voorkeuze, diafragma instelling i.f.v. de gewenste scherptediepte, ISO op 100 en desnoods opdrijven i.f.v. de sluitertijd.
      Soms gebruik ik manuele instelling van diafragma (i.f.v. scherptediepte) én manuele sluitertijd (i.f.v. bewegingsonscherpte) en stel de ISO dan in op auto. Je moet dan wel opletten dat de ISO niet te snel de hoogte in gaat en desnoods experimenteren met een wat langere sluitertijd. Op een 5DMkIII is hoge ISO nu niet zo snel een probleem (de betere prestaties bij hogere ISO én de betere scherptedieptecontroleknop zijn dé redenen waarvoor ik destijds van mijn 50D naar de 5DMkIII ben overgestapt).
      Er voor je het zou vragen : flitsen doe ik haast nooit ... omdat ik het niet goed kan ... Flitsen bij macro is namelijk niet evident. Het sterke licht voldoende afzwakken en ruim verdelen is de uitdaging. Vaak wordt het onderwerp dan wel goed belicht, maar is de achtergrond te donker, en een goed belicht onderwerp op een zwarte achtergrond is niet mijn ding. Veel macro-onderwerpen zijn daarenboven sterk glanzend (het exo-skelet van insecten bvb.), wat het extra lastig maakt om er geen uitgebrande vlekken op te hebben. Een diffusor is bijna steeds noodzakelijk. Speciale macro-flitsen kunnen helpen, maar die heb ik niet. Het voordeel van flitsen is natuurlijk dat je bewegingsonscherpte kunt voorkomen.
      Master the craft, and the art will follow.
      Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
      http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

      Comment


      • #18
        Re: Macrofotografie buiten

        Ik overweeg een 180 mm macro te kopen.Volgens jouw ervaringen is dit beter dan een 150 mm??(ongeacht merk,heb zelf mijn twijfels over compatibiliteit op lange termijn)Heb nu een 100 mm en een MPe.
        Heb al geprobeerd met een 90 mm ts met 2x extender,maar scherpte betwijfel ik wel.Recent nog een 70-200 met 25mm tussenring getest etc. Ook met een Canon voorzetlens.Probleem hiermee is de beperkte werkruimte,weinig flexibiiteit..Flitsen etc;je noemt zelf de problemen op.
        Hogere Iso blijft bij mij wel een probleem,daar ik met een 5D werk.
        In ieder geval bedankt voor de informatie,ook in naam van de TS-starter.
        Misschien kunnen we ooit eens best een klapje doen.
        Techniek is iets,leer je in de boekjes,Tactiek is iets anders en leer je alleen door de praktijk.

        Comment


        • #19
          Re: Macrofotografie buiten

          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
          Ik overweeg een 180 mm macro te kopen.Volgens jouw ervaringen is dit beter dan een 150 mm??(ongeacht merk,heb zelf mijn twijfels over compatibiliteit op lange termijn)Heb nu een 100 mm en een MPe.
          Heb al geprobeerd met een 90 mm ts met 2x extender,maar scherpte betwijfel ik wel.Recent nog een 70-200 met 25mm tussenring getest etc. Ook met een Canon voorzetlens.Probleem hiermee is de beperkte werkruimte,weinig flexibiiteit..Flitsen etc;je noemt zelf de problemen op.
          Hogere Iso blijft bij mij wel een probleem,daar ik met een 5D werk.
          In ieder geval bedankt voor de informatie,ook in naam van de TS-starter.
          Misschien kunnen we ooit eens best een klapje doen.
          Techniek is iets,leer je in de boekjes,Tactiek is iets anders en leer je alleen door de praktijk.
          Als je een 100mm hebt dan zou ik eerder naar een 180mm overstappen dan naar een 150mm, zeker omdat je een 5D (dus FF) hebt. Mocht je een crop hebben is 150mm prima, en 180mm uiteraard ook prima .
          Inderdaad, voorzetlenzen, tussenringen, extenders, ... dat gaat allemaal wel, maar een échte macro-lens met voldoende mm werkt toch beter en geeft doorgaans ook betere beelden (zeker qua scherpte). Terloops : eenzelfde aantal mm tussenring werkt beter bij kortere brandpuntsafstand dan bij lange, t.t.z. je kunt meer vergroting bekomen (25 mm tussenring op 200mm zal niet veel uithalen).
          Een 5D is nu toch ook weer niet zo slecht qua ISO prestaties, het blijft een FF hé, en dat verschil met een crop zie je toch m.i. Ik moet zelden hoger dan ISO 800, en dat lukt toch aardig op een 5D, of niet ? Op mijn 50D was ISO 400 wat mij betreft de grens, een 5D moet toch beter doen, dat is zowat dezelfde generatie.
          Master the craft, and the art will follow.
          Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
          http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

          Comment


          • #20
            Re: Macrofotografie buiten

            Vergroting neemt met een tussenring niet veel toe,maar wel de minimale werkafstand.Geeft uiteraard geen 1:1.
            Verder gebruik ik ook nog een 300 f:4 met 1.4 extender.Beeldscherpte niet slecht,vnl wat toegeknepen,maar ook niet optimaal.
            Maar helpt wel bij grotere objectafstand.(Vnl. libellen etc.)
            Vroeg opstaan zal wel de boodschap zijn,omdat de diertjes dan nog niet zo schichtig zijn.En zeker geen flamboyante kleding dragen.
            Maar een libel naderen tot op 40 cm, is mij tot nu toe nog niet gelukt.
            Maar we zullen blijven proberen.

            Comment


            • #21
              Re: Macrofotografie buiten

              Manueel focus is niet noodzakelijk nodig hoor (tenzij bij een Mp-E65): autofocus werkt goed, zeker in Liveview (op een Canon alleszins).
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

              Comment


              • #22
                Re: Macrofotografie buiten

                Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                Ik heb hetzelfde probleem.Veel mooie macro-opnames te zien,maar volgens mijn gevoel is er toch veel fake,en niet buiten genomen
                Ik volg dit met uitermate interesse, om goede tips te krijgen.
                Wind kun je niks aan doen.Als je een schermpje geplaatst hebt,is het beestje al lang weg.
                Met je 70 zit je waarschijnlijk wat kort.
                Maar ben benieuwd naar de goede raad van de fantastische macro-mensen op dit forum.(en dat is niet vroeg opstaan etc.)
                Nochthans, vroeg opstaan is wel degelijk de boodschap. Beste tijdstip is 's morgensvroeg, als de beestjes nog koud zijn. Meestal is er dan ook weinig of geen wind. Wind steekt meestal pas op als de zon erdoor komt. Maw, je moet de het weerbericht goed in het oog houden, en zelfs het weer voor de komende uren, net voor je vertrekt.
                Als er teveel wind is, of neerslag is, moet je er niet aan beginnen, is hopeloos.

                Verder gebruik ik altijd een statief, Liveview + vergroting, remote cord, self-timer, soms ook klein reflectieschermp. Uiteraard ook een plamp.
                Verder ook veel geduld hebben, altijd meerdere fotos maken, oog hebben voor de achtergrond en lichtinval.
                Dit zijn mijn resultaten van de afgelopen jaren: http://dleemans.linkpc.net/main.php?g2_itemId=112
                Last edited by dleemans; 19 juni 2016, 18:02.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #23
                  Re: Macrofotografie buiten

                  Ik ben geen echte macro-shooter maar ik kan misschien mijn bijdrage aan de discussie toevoegen. Ik vind het diafragma heel belangrijk om een mooie bokeh te krijgen. Als het onderwerp helemaal parallel aan de kamera staat, is er geen probleem, maar als het beestje of een bloem een bepaalde scherptediepte eist, is dat niet gemakkelijk. Ik moet altijd opletten dat er genoeg scherptediepte is om het onderwerp te vangen en tegelijkertijd een onscherpe achtergrond te hebben. Daarvoor gebruik ik altijd de knop om de scherptediepte te beoordelen. Focus Stacking is een oplossing, maar het is niet altijd mogelijk.

                  Comment

                  Working...
                  X