Hallo,
Recentelijk hebben we ons een D3200 aangeschaft en ik probeer nu een mooie foto te maken van een lichtspoor.
Bij een trein lukt me dit redelijk:
Is wat Photoshop maar zelfs de originele is mooi donker en vrij scherp.
Maar bij autosnelweg loopt het volledig verkeerd. Alle foto's zijn wazig.
Ik gebruik een tripod (zoals bij de trein) dus moet het aan mijn instellingen liggen.
Zou iemand mij wat uitleg kunnen geven aub?
Instellingen zijn ISO100, Bulb modus (~10sec) en F8 - F11
Maar wat doe ik verkeerd dat mijn foto's altijd zo wazig zijn.
En als ik nog eventjes mag gebruik maken van jullie kennis, hoe komt het dat de lichtvervuiling zo hard zichtbaar is op mijn foto's?
In het echt, is het mooi wit, met de sterren erboven. Gelijdelijk en het zou echt een mooie foto kunnen zijn. Maar als ik dat op de foto zie, is het vuil en geelachtig.
Het is ook wazig, totaal geen sterren te zien. Het gelijdelijke dat ik zie, is ook totaal niet te zien op de foto.
Op deze foto is het echt duidelijk zichtbaar (die ook zo wazig is btw):
Niets is frustrerender dan het nachtlandschap met eigen ogen te zien, foto's in je gedachten te hebben en dan is de realisatie (foto's) totaal verkeerd.
Maar ik ben echt super benieuwd naar jullie reacties en kijk er naar uit om betere foto's te kunnen trekken.
Alvast bedankt,
Ben
Recentelijk hebben we ons een D3200 aangeschaft en ik probeer nu een mooie foto te maken van een lichtspoor.
Bij een trein lukt me dit redelijk:
Is wat Photoshop maar zelfs de originele is mooi donker en vrij scherp.
Maar bij autosnelweg loopt het volledig verkeerd. Alle foto's zijn wazig.
Ik gebruik een tripod (zoals bij de trein) dus moet het aan mijn instellingen liggen.
Zou iemand mij wat uitleg kunnen geven aub?
Instellingen zijn ISO100, Bulb modus (~10sec) en F8 - F11
Maar wat doe ik verkeerd dat mijn foto's altijd zo wazig zijn.
En als ik nog eventjes mag gebruik maken van jullie kennis, hoe komt het dat de lichtvervuiling zo hard zichtbaar is op mijn foto's?
In het echt, is het mooi wit, met de sterren erboven. Gelijdelijk en het zou echt een mooie foto kunnen zijn. Maar als ik dat op de foto zie, is het vuil en geelachtig.
Het is ook wazig, totaal geen sterren te zien. Het gelijdelijke dat ik zie, is ook totaal niet te zien op de foto.
Op deze foto is het echt duidelijk zichtbaar (die ook zo wazig is btw):
Niets is frustrerender dan het nachtlandschap met eigen ogen te zien, foto's in je gedachten te hebben en dan is de realisatie (foto's) totaal verkeerd.
Maar ik ben echt super benieuwd naar jullie reacties en kijk er naar uit om betere foto's te kunnen trekken.
Alvast bedankt,
Ben
Comment