Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp bij Elinchrom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: hulp bij Elinchrom

    Dank voor de tip. Ben daar nog niet gaan zien. Ik kijk even.
    Ben langs geweest zondag naar T&T op de stand BelgDigi. Maar ik vond het op de beurs niet opportuun om uitleg te vragen. Zonder het materiaal effectief bij de hand te hebben leek het me eerder een onbegonnen zaak.
    Ik ging even langs bij Servix ook maar de persoon kende de nieuwe HS Head niet voldoende en hij leek eigenlijk niet echt veel enthousiasme te vertonen zodoende ook maar daarbij gelaten.

    Comment


    • #17
      Re: hulp bij Elinchrom

      Als ik even wat tijd vind zet ik de zaken even terug op en doe nog even een poging en dan hou ik de vragen concreet bij. Bedankt in ieder geval.

      Comment


      • #18
        Re: hulp bij Elinchrom

        Oorspronkelijk geplaatst door triple4 Bekijk bericht
        Dank voor de tip. Ben daar nog niet gaan zien. Ik kijk even.
        Ben langs geweest zondag naar T&T op de stand BelgDigi. Maar ik vond het op de beurs niet opportuun om uitleg te vragen. Zonder het materiaal effectief bij de hand te hebben leek het me eerder een onbegonnen zaak.
        Ik ging even langs bij Servix ook maar de persoon kende de nieuwe HS Head niet voldoende en hij leek eigenlijk niet echt veel enthousiasme te vertonen zodoende ook maar daarbij gelaten.
        Spijtig dat je me er niet over hebt aangesproken.
        Ik was dan even mee naar de stand van Servix gegaan om je het even uit te leggen.

        In het kort:
        De HS koppen zijn zéér trage koppen (trage flitspuls met een lange staart ).
        Wanneer je de nieuwe Skyport HS gaat gebruiken op hogere snelheden gaat deze van de staart gebruik maken om de foto over de spleet van je sluiterbeweging te belichten.

        Nadeel is dat je wat lichtverlies hebt, je de belichting niet met een lichtmeter kan meten, en dat je een (minieme) gradatie in het belichting gaat krijgen.

        Gebruik je de Pro kop dan ben je gelimiteerd tot de maximale synchronisatietijd van je toestel (1/250 sec).

        Ik weet niet hoe bedreven je bent met studiolicht maar voor de volledigheid even vermelden dat je alles manueel moet instellen (toestel: sluitertijd, diafragma, ISO en de flitskracht op het flitsysteem) en met elkaar moet afstemmen (meestal met behulp van een flitsmeter).
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #19
          Re: hulp bij Elinchrom

          Tof dat je nog even reageert. Ja ik stond wat te kijken naar de 'modelshoot' op jullie stand en zag nergens iets dergelijks staan - had dat ook niet verwacht trouwens. Enfin, misschien dan toch weer stom van mij maar ik dacht dat het eerder een theoretische uiteenzetting zou worden :-)
          Nee ben helemaal geen studiofreak en heb ook geen ruimte ervoor momenteel thuis, vandaar mijn eerder 'mobiele' studiokeuze. Mijn eerste studiohuur gedaan in de fotoclub verleden maand en de foto's waren heel geslaagd (3 verschillende sessies) - men gaf zelfs advies om deel te nemen met een foto aan de kleurwedstrijd CvB alhoewel ik daar zelf niet helemaal achter stond, als wedstrijdfoto dan. Hij werd trouwens afgeschoten als 'te persoonlijk' voor een selectie Photoview XL in Kortrijk met Sinksen - zie bijlage maar komt vanaf mijn FB dus met redelijke copyright voorzien)
          Ik koos voor de 2 verschillende koppen voor snelheid en portret. Die gradatie dacht ik net te vermijden maar waarschijnlijk niet goed gelezen op hun site dan.
          Zoals gezegd zet ik alles nog es uit en doe nog even een poging één dezer dagen.

          Comment


          • #20
            Re: hulp bij Elinchrom

            Oorspronkelijk geplaatst door triple4 Bekijk bericht
            Ik koos voor de 2 verschillende koppen voor snelheid en portret. Die gradatie dacht ik net te vermijden maar waarschijnlijk niet goed gelezen op hun site dan.
            Zou ik ook doen.
            Wat betreft de gradatie dat kan nog meevallen, ik gebruik de oudere versie van de Quadra men standaard koppen en de PocketWizard TT1 en TT5 triggers, en daar is de gradatie merkbaar.
            De HS koppen zouden beter moeten presteren.

            Zoals gezegd zet ik alles nog es uit en doe nog even een poging één dezer dagen.[/QUOTE]
            Doe dat en wanneer je een probleem tegenkomt, plaats dan hier een gedetailleerd berichtje, dan helpen je we je wel weer een stap verder.

            P.s. de foto krijgen we niet te zien wegens "You don't have permission to access /beelden/shoot2016.jpg on this server."
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #21
              Re: hulp bij Elinchrom

              Vriendelijk.
              Och niet erg van de foto. Moet ik dan iets speciaals doen hiervoor? Niet iedereen kan foto's droppen dus....

              Comment


              • #22
                Re: hulp bij Elinchrom

                Er is nogal veel verwarring wat HS betreft.
                Ik zal een poging doen om een beetje uitleg te geven.

                Situatie 1 - studio:
                Je gebruikt één of twee heads op de quadra zoals een klassieke studio opstelling.
                De verhouding tussen de twee heads is vast (2/3 - 1/3), het vermogen van de quadra is instelbaar.
                De pro head zal een iets kortere flitsduur geven, maar dit is een klein verschil met de HS head. (Voor een korte flitsduur heb je de action head nodig.)

                De kamera staat op M, met een sluitertijd van 1/250 of langer. Met het diafragma en flitsvermogen regel je de volledige belichting.
                Dit kan ook zonder de HS skyport.

                Situatie 2 - HS:
                Je gebruikt enkel de HS head, aangesloten op poort A van de quadra.
                Het vermogen van de flits regel je met de quadra.

                De kamera staat op M en is voorzien van de HS skyport.
                Het omgevingslicht regel je met de sluitertijd en diafragma.
                Het licht op het onderwerp regel je met de quadra.
                Je kan nu kortere sluitertijden dan 1/250 gebruiken, en zodoende de omgeving donkerder maken, of bij veel licht een invulflits geven.
                Het juiste evenwicht vinden is een kwestie van experimenteren.

                Comment


                • #23
                  Re: hulp bij Elinchrom

                  Voyager, thx voor de verklarende uitleg. Jullie zijn allemaal heel behulpzaam. Ja ik dacht al en wat met die skyport van waarop je alles kan instellen maar het kan dus ook zonder alhoewel, als je net de mogelijkheid hebt om via die transmitter alles te regelen waarom die dan ook niet gebruiken? Of is ook daar een verklaring voor?

                  Comment


                  • #24
                    Re: hulp bij Elinchrom

                    Oorspronkelijk geplaatst door triple4 Bekijk bericht
                    Of is ook daar een verklaring voor?
                    De normale skyport werkt enkel met sluitertijden tot 1/250 of langer. Deze maakt gebruik van de klassieke X-sync voor de flits. Dus het moment waarop beide gordijnen van de sluiter open zijn.

                    Bij kortere sluitertijden is de sluiter nooit volledig open. Er wordt dan een "trucje" gebruikt om toch de volledige foto te belichten. De speciale HS skyport werkt samen met de camera om het juiste moment van de flits te bepalen. Dat is ook de reden dat de HS skyport in verschillende versies bestaat voor elk merk.

                    Comment


                    • #25
                      Re: hulp bij Elinchrom

                      Grrrr, nog even vanalles uitgeprobeerd maar zit terug in de knoei. Na veel instellingen een 5-tal foto's kunnen maken na elkaar van een lichtjes rond de as draaiend voorwerp (de flitsen reageren vrij snel na elkaar) dit met beide lampekoppen links en rechts maar ik moet dan toevallig de refresh knop hebben ingeduwt op de transmitter en lap... Ik kan dus nu nog zowel de test op de ELB 400 laten afgaan en via de skyport werken ook beide koppen maar de flitsen werken niet meer bij afdrukken op de camera????
                      Kunnen hier evtl. privéconnecties worden gemaakt op het forum of een gsm-nummer privé worden doorgegeven want dat lijkt me evidenter als hulpmiddel. Ik deel niet graag gegevens publiekelijk.

                      Comment


                      • #26
                        Re: hulp bij Elinchrom

                        Intussen alles gelaten voor wat het was maar nu komt er straks een periode aan waarin ik die wel zal kunnen gebruiken dus alles maar terug 'uit de kast' gehaald gisteren en via de EL-skyport de beide heads aan de praat gekregen, enkel de Sekonic Litemaster Pro liet nog geen bediening toe maar die kreeg ik vandaag aan de praat. Dus beide of zowaar alles werkt, nu nog uittesten dat we geen rode kaken krijgen straks...
                        Bedankt aan diegenen die hierop antwoorden. Ik wou het toch even laten weten, mocht u zich afvragen, eind goed al goed !

                        Comment


                        • #27
                          Re: hulp bij Elinchrom

                          Nog één zaakje misschien. Hoe geraak ik aan die hogere flitssnelheid (1/2500) De Sekonic Litemaster Pro L-478DR lijkt niet verder te gaan dan 1/400 ingesteld op speed - Er is geen hogere snelheid te zien op de lichtmeter?
                          Ik laat de lichtmeter voor wat het is en zet de belichting correct voor de hemel op deze zonnige dag en trek dan mijn onderwerp op via de beide Quadra flitsen (HS en Plus) maar ook hier zelfs op volle kracht (+6) blijft het onderwerp wat te veel onderbelicht maar de manier van werken lijkt er aan te komen...
                          Alleen begrijp ik niet goed als je een lichtmeter hebt dat je die hier niet kan gebruiken, lijkt me?
                          Last edited by triple4; 9 mei 2016, 14:29.

                          Comment


                          • #28
                            Re: hulp bij Elinchrom

                            Misschien handleiding va de sekonic nog eens doornemen.
                            De L-478DR kan tot 1/1000 aan.

                            Comment

                            Working...
                            X