Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

24h van Zolder, vraag ivm panning.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 24h van Zolder, vraag ivm panning.

    binnenkort zijn het de 24 van Zolder en ik zou graag die rijdende bolides fotograferen.Mijn vraag is nu welke instellingen ik moet gebruiken ivm diafragma en sluitertijd om de wagens scherp te hebben en de achtergrond vaag om zo de snelheid weer te geven?


    Text vraag aangepast wegens veel te vaag.

    Canon 300D, EF 17-40/f4L USM, EF 35-350/3.5-5.6 L USM

  • #2
    Het belangrijkste is panning of met andere woorden het volgen van het voorwerp met de camera. Als je dit heel goed doet kan je sluitersnelheid vrij laag zijn maar dit vergt wel wat training. Als je je sluitersnelheid hoog genoeg neemt (1/2000 -1/4000) gaat je foto heel scherp zijn maar zal je achtergrond dit ook zijn wat de actie uit de foto gaat nemen. Het diafragma gaat dan weer de DOF bepalen (Depht of field of scherptediepte)om ervoor te zorgen dat je voorwerp helemaal scherp is moet je rekening houden met de lens die je gebruikt en de afstand tot het doel. Dit was de theorie, nu de practijk de bijgevoegede foto is getrokken op 1/500ste van een sec, met diafragma F11. Wetende dat f-16 een take of speed heeft van om en bij de 325Km/Hr kan je zien dat de achtergrond met deze instellingen wat vervaagd is.



    Een ander voorbeeld kan je vinden op
    http://forum.belgiumdigital.com/topic.asp?TOPIC_ID=53818

    deze is geschoten aan een snelheid van 1/125ste sec met f8.0. hiermoet je al veel beter pannen om je shot te laten lukken en geloof me gerust ik heb er heel wat gemaakt die avond die ook niet scherp waren bij de verwerking. Terwijl bij het voorbeeld van de F-16 het een foto is uit een reeks van 12 foto's die allemaal scherp zijn met een iest minder vage achtergrond.

    Ik hoop dat ik je iets heb kunnen helpen

    Greets
    Jinx

    Comment


    • #3
      De sluitertijd is afhankelijk van de snelheid waarmee de auto's voorbijrijden, en ook van de afstand die je hebt ten opzichte van die auto's. Ik had goede resultaten op 1/320sec op een plaats waar motoren uit een bocht kwamen. Van andere foto's op 1/125sec waren er heel weinig gelukt . Als je ze in een trage bocht fotografeert, dan kan de sluitertijd wat langer zijn (1/200 - 1/250 sec).
      Ik stond daar samen met een professionele fotograaf, en nadat die mij gezegd had dat hij die foto's gewoonlijk maakt aan 1/320 sec waren mijn foto's veel beter .
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Hallo,

        Ik woon kort aan het curcuit van zolder dus zit er best vaak om fotokes te nemen.
        Ik zit meestal rond de 1/125. Maar dit is afhankelijk van de lens die je gebruikt.
        Deze foto is gemaakt op 1/90, das in ne korte bocht dus de snelheid van de moto is niet zo hoog, een 60 km/u.

        De kunst zit het hem in het voertuig zo juist mogenlijk volgen.
        deze is bij slechter weer gemaakt, iets meer wolken en iets minder licht zorgde dat ik ( bij max zoom) niet hoger kon dan 1/125. ik vind de achtergrond er iets te fel op bewogen, en had liever iets meer scherpte gehad in de auto´s.

        Ik ga stoppen met zeveren.
        Groetjes Robke

        Comment


        • #5
          Panning is inderdaad de oplossing... maar dat vraagt wel enige oefening. Als je tijdens de 24hr van Zolder mooie platen wilt kunnen schieten raad ik je aan eens langs de snelweg te gaan staan met je camera en daar voorbijrijdende auto's te schieten. Desnoods vanaf een parkeerplaats ofzo.

          Voor wat betreft sluitertijden en diafragmering heb je denk ik voldoende informatie nu?

          Comment


          • #6
            Ik los het als volgt op ; ik stel de camera in op repetitie-shot, neem een vast plaats op het parcours, en van het ogenblik dat de camera de lens inrijdt, blijf ik drukken...

            BTW ; iemand enig idee hoe je op Zolder tussen de omheining en de betonnen muur kan geraken ?
            Canon EOS 300D - Minolta Dynax 4

            Als een slordig bureau getuigd van een slordige geest, wat betekent dan een leeg bureau ?

            Http://www.philippepascal.be

            Comment


            • #7
              Originally posted by PhilippeP
              Ik los het als volgt op ; ik stel de camera in op repetitie-shot, neem een vast plaats op het parcours, en van het ogenblik dat de camera de lens inrijdt, blijf ik drukken...

              BTW ; iemand enig idee hoe je op Zolder tussen de omheining en de betonnen muur kan geraken ?
              alleen toegelaten voor persmensen met een mediakaart.
              il talento senza disciplina è come una macchina senza benzina
              Sport & Event Photography

              Comment


              • #8
                ik weet het niet meer zeker maar gemaakt op Tijdsvoorkeuze circa 1/125
                il talento senza disciplina è come una macchina senza benzina
                Sport & Event Photography

                Comment


                • #9
                  ff opgezocht : deze is gemaakt aan 1/125 en f16, distance 55m
                  hou er wel rekening mee dat de Belcar hier tegenover eerder aan slow motion gaat - dus voor de Belcars best het snelste stuk opzoeken bv recht stuk bergaf na de bocht voorbij de pits
                  -------------------------------------------

                  -------------------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by PhilippeP
                    Ik los het als volgt op ; ik stel de camera in op repetitie-shot, neem een vast plaats op het parcours, en van het ogenblik dat de camera de lens inrijdt, blijf ik drukken...

                    BTW ; iemand enig idee hoe je op Zolder tussen de omheining en de betonnen muur kan geraken ?
                    de camera's die de lens inrijden wanneer mag ik dat eens komen fotograferen

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by mila
                      Originally posted by PhilippeP
                      Ik los het als volgt op ; ik stel de camera in op repetitie-shot, neem een vast plaats op het parcours, en van het ogenblik dat de camera de lens inrijdt, blijf ik drukken...

                      BTW ; iemand enig idee hoe je op Zolder tussen de omheining en de betonnen muur kan geraken ?
                      de camera's die de lens inrijden wanneer mag ik dat eens komen fotograferen
                      BTW ; iemand enig idee hoe je op Zolder tussen de omheining en de
                      ja ik weet het, probeer een mediakaart vast te krijgen en dan nog een oranje fotovest
                      il talento senza disciplina è come una macchina senza benzina
                      Sport & Event Photography

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by marnik
                        Originally posted by mila
                        Originally posted by PhilippeP
                        Ik los het als volgt op ; ik stel de camera in op repetitie-shot, neem een vast plaats op het parcours, en van het ogenblik dat de camera de lens inrijdt, blijf ik drukken...

                        BTW ; iemand enig idee hoe je op Zolder tussen de omheining en de betonnen muur kan geraken ?
                        de camera's die de lens inrijden wanneer mag ik dat eens komen fotograferen
                        BTW ; iemand enig idee hoe je op Zolder tussen de omheining en de
                        ja ik weet het, probeer een mediakaart vast te krijgen en dan nog een oranje fotovest
                        Ga dat gebouw links van de linkse ingang aan de pits binnen en vraag het daar vriendelijk en of toon je charmes en na betalen van een waarborg kom je daar buiten met je oranje vestje

                        Comment


                        • #13
                          Lukt toch nooit zonder perskaart
                          Originally posted by mila
                          Originally posted by marnik
                          Originally posted by mila
                          Originally posted by PhilippeP
                          Ik los het als volgt op ; ik stel de camera in op repetitie-shot, neem een vast plaats op het parcours, en van het ogenblik dat de camera de lens inrijdt, blijf ik drukken...

                          BTW ; iemand enig idee hoe je op Zolder tussen de omheining en de betonnen muur kan geraken ?
                          de camera's die de lens inrijden wanneer mag ik dat eens komen fotograferen
                          BTW ; iemand enig idee hoe je op Zolder tussen de omheining en de
                          ja ik weet het, probeer een mediakaart vast te krijgen en dan nog een oranje fotovest
                          Ga dat gebouw links van de linkse ingang aan de pits binnen en vraag het daar vriendelijk en of toon je charmes en na betalen van een waarborg kom je daar buiten met je oranje vestje

                          Comment

                          Working...
                          X