Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Maan

    Volgens "Dofmaster" is de scherptediepte voor het onderwerp (punt waarop scherpgesteld wordt) 383973206,2 meter (de maan zou op zich 384.000 km van de aarde bevinden), achter het onderwerp is de scherpte oneindig als ik opgeef dat de foto wordt gemaakt met een 7D met een 1200mm lens op f2,8.
    Die lens bestaat niet (ze zou heel groot, zwaar en vooral onbetaalbaar worden), het is om aan te tonen dat de scherptediepte nooit een probleem zal vormen als je foto's van de maan maakt.
    Het is dus niet nodig om het diafragma wat verder dicht te zetten als je foto's van de maan wil maken.
    Tenzij dat de lens die je gebruikt niet zo scherp is met het diafragma helemaal open, want dan krijg je wel scherpere foto's als je het diafragma wat verder dicht zet (voor de scherptediepte is het niet nodig).

    Waar je wel rekening mee moet houden is bewegingsonscherpte (de maan blijft niet constant op dezelfde positie ten opzichte van de aarde), en atmosferische omstandigheden (warm weer en hoge luchtvochtigheid zorgen voor onscherpere foto's, op een koude heldere winternacht maak je dus scherpere foto's van de maan dan tijdens de zomermaanden).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: Maan

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Het is dus niet nodig om het diafragma wat verder dicht te zetten als je foto's van de maan wil maken.
      Tenzij dat de lens die je gebruikt niet zo scherp is met het diafragma helemaal open, want dan krijg je wel scherpere foto's als je het diafragma wat verder dicht zet (voor de scherptediepte is het niet nodig).

      Waar je wel rekening mee moet houden is bewegingsonscherpte (de maan blijft niet constant op dezelfde positie ten opzichte van de aarde), en atmosferische omstandigheden (warm weer en hoge luchtvochtigheid zorgen voor onscherpere foto's, op een koude heldere winternacht maak je dus scherpere foto's van de maan dan tijdens de zomermaanden).
      dit gezegd zijnde...
      Bewegingsonscherpte omdat de maan beweegt kan volgens mij niet echt een probleem zijn bij een 3-400ste/sec.
      "bibberonscherpte" van de fotograaf daarentegen...
      Last edited by dréten; 5 juli 2015, 14:38.

      Comment


      • #18
        Re: Maan

        Je hebt gelijk SugarMan, die reflex om te googlen is er bij mij niet ingebakken. toch bedankt voor de verwijzing.
        Dréten: je hebt ook gelijk hoor, die bewegingsonscherpte is het grote probleem. Statief en alle andere voorzieningen volstaan amper of net niet om haarscherpe foto's te nemen. Als je een lange tele gebruikt (wat volgens mij onontbeerlijk is) zit er ook veel meer trilling op je geheel en zijn er bijkomende 'maatregelen' nodig om stabiel te staan.

        Comment


        • #19
          Re: Maan

          Ik was deze topic in stilte aan het volgen.
          Hier is mijn resultaat (bij interesse ) van de volle maan 30/06. Nikon D7100 + Sigma 150-500.
          Was ook mijn eerste poging en wel best tevreden. Feedback altijd welkom natuurlijk.

          https://flic.kr/p/uwuAE4
          Nikon d7100 & d3100 & Fujifilm x100 & Nikon P900
          www.flickr.com/photos/stevensquid

          Comment


          • #20
            Re: Maan

            Prima occasie lensje om de maan te fotograferen :



            En dan op crop camera ... bespaart toch weer wat stapjes die je anders moet doen om wat dichterbij te komen om dezelfde beeldvulling te krijgen ... om toch niet op te vallen, het draagbaar te houden en geen zware rugzak te moeten kopen, hang je er dan een Canon 100d aan
            Last edited by Empe; 6 juli 2015, 20:33.

            Comment

            Working...
            X