Laatst zag ik op youtube iemand die een aanpassing aan zijn flitser had vastgemaakt,speciaal voor gebruik bij macro opnames.
bij dat design vie het licht nog steeds hoofdzakelijk van voren.
dus even aan het knutselen geslagen en een "lichtbak" gemaakt die een object strerker verlicht,
niet alleen van voren maar ook de boven- en zelfs achterkant(ik doel wat betreft de achterkant wel op kleine objecten tot 30cm voor de camerabody).
Het geheel bleek niet alleen nuttig te zijn bij macro opnames maar werkt ook wanneer de flitser verticaal gericht is ipv de normale horizontale stand.
de lichtbak werpt dan een gespreider licht richting object.
Het geheel is gemaakt van een plaat die ik in een papierwinkel kocht voor enkele euro's.
normaal dient deze voor Passe-partouts en bestaat uit zeer lichte kunststof.
daarna het bovenvlak,schuine voorkant en zijkanten voor de flitser in één stuk gemaakt en gebogen(dikte van het materiaal half doorsnijden,plooien en aftapen).
de schuine zijkanten afgemeten en uitgeneden en aan de bovenkant bevestigd met tape.
afgetaped met duct-tape en op de flitser bevestigd met een (rode) elastiek.
het geheel is ondanks het erg lage gerwicht toch vormvast(hangt niet door).
mss een ideetje voor anderen...
(mocht iemand interesse hebben wil ik hier gerust een plannetje met de afmetingen plaatsen)
bij dat design vie het licht nog steeds hoofdzakelijk van voren.
dus even aan het knutselen geslagen en een "lichtbak" gemaakt die een object strerker verlicht,
niet alleen van voren maar ook de boven- en zelfs achterkant(ik doel wat betreft de achterkant wel op kleine objecten tot 30cm voor de camerabody).
Het geheel bleek niet alleen nuttig te zijn bij macro opnames maar werkt ook wanneer de flitser verticaal gericht is ipv de normale horizontale stand.
de lichtbak werpt dan een gespreider licht richting object.
Het geheel is gemaakt van een plaat die ik in een papierwinkel kocht voor enkele euro's.
normaal dient deze voor Passe-partouts en bestaat uit zeer lichte kunststof.
daarna het bovenvlak,schuine voorkant en zijkanten voor de flitser in één stuk gemaakt en gebogen(dikte van het materiaal half doorsnijden,plooien en aftapen).
de schuine zijkanten afgemeten en uitgeneden en aan de bovenkant bevestigd met tape.
afgetaped met duct-tape en op de flitser bevestigd met een (rode) elastiek.
het geheel is ondanks het erg lage gerwicht toch vormvast(hangt niet door).
mss een ideetje voor anderen...
(mocht iemand interesse hebben wil ik hier gerust een plannetje met de afmetingen plaatsen)
Comment