Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Modelbouw fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Modelbouw fotografie

    Beste mensen allereerst ben ik hier nieuw , ik heb me juist aangemeld , ik weet mijn weg hier nog niet goed ik heb ook nergens iets gevonden waar ik me kan voorstellen
    Dus zal ik het hier doen ( moderators kunnen het eventueel verplaatsen naar de geschikte plaats )
    Mijn naam is Marc ( coachke waar ik op andere fora bekend sta in de modelbouw )
    Ik ben automekanieker op pensioen en heb ik meer tijd voor mijn passie namelijk de autowereld in het klein , ik heb altijd wel graag foto's gemaakt maar ken er niet veel van
    Daarom beste mensen ben ik op zoek gegaan naar mensen die mij kunnen en willen helpen
    Op dit moment heb ik een Canon 500D toen de beste koop met een standaard lens en een tele van 300 mm ook de flitslamp van Canon heb ik plus op elke lens een polarisatiefilter
    Nu kom ik tot mijn probleem ik sukkel enorm met mijn scherptediepte ik krijg mijn modellen niet scherp ook niet in volle zonlicht ook niet met twee flitsers ook niet vanop een afstand met de telelens
    Kan iemand mij hier een beetje wegwijs in maken omdat ik dikwijls op het forum zie dat er mensen zijn die gewoon betere beelden maakt met een GSM ik geef eerlijk toe dat ik niet zo heel veel ken van fotografie daarom dat ik tot hier gesukkeld ben
    Kan iemand mij wat wegwijs maken
    DE beste groeten
    Marc

  • #2
    Re: Modelbouw fotografie

    Beste Marc,

    misschien kan een shooting day voor beginners helpen. Er zijn er reeds gepland in Vlaams-Brabant (eerste op 6 juni, maar er zijn reeds 3 kandidaten voor een volgende) of in oost- of west-vlaanderen.

    Op zo'n shooting day gaan we in op de mogelijkheden van je camera, theorie en praktijk. Hier is de link naar het algemene onderwerp: http://forum.belgiumdigital.com/f22/...rs-511766.html
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Modelbouw fotografie

      Op 6 juni heb ik een groot feest van mijn beste kameraad zijn verjaardag en dat wil ik voor geen cent missen want ik heb voor hem een Porsche gebouwd in een diorama en zoiets kan je niet missen he voor een volgende keer misschien al wel bedankt voor de reactie
      grt
      Marc

      Comment


      • #4
        Re: Modelbouw fotografie

        Wat je vertelt over die gsm etc. is juist.Compactcamera's hebben een kleinere sensor en meer scherptediepte.Vandaar deze frustrerende beelden.
        Wel enkele vragen:In welke schaal werk je?.Wat is de brandpuntsafstand van de standaard lens?Als je dat diorama wilt fotograferen,wat zijn de afmetingen??
        Practisch:Probeer je onderwerp zoveel mogelijk parallel te plaatsen,misschien lichtjes schuin,maar niet recht op de kop.Met diafragmeren kan je nog het een en ander goedmaken.Best statief,daar je waarschijnlijk je belichtingstijd moet optrekken.Bouwlampen kunnen handig zijn,veel licht maar ook warmte.(tenzij leds).Verder kun je ook staking proberen.(Opnames met verschillende focuspunten,nadien te bewerken.Gemakkelijk gezegd,maar moeilijk gedaan).Ook een Tilt en shift lens kan helpen,maar wat je wint in één richting,verlies je in een andere richting.
        Neem een auto linker koplamp scherp tot achter vleugel met TS,dan is de rechter koplamp al uit focus.Is trouwens duur.
        Deze laatste twee oplossingen vermeld ik omdat je anders deze antwoorden kunt verwachten.
        1/43 heb ik hier een aantal staan,en met jouw informatie over je lens,kan ik wel eventueel het een en ander uittesten.Alleen heb ik maar een Fullframe en een 1,3 crop.Maar met een 1,6 kan het leen meer scherptediepte opleveren.

        Comment


        • #5
          Re: Modelbouw fotografie

          Beste demuro ik bouw alleen op 1:24 en heb een standaard lens van 18-55 mm lichtsterkte 1:3,5 tot 5,6 en mijn tele is van 75-300 mm en lichtsterkte 1: 4 tot 5,6 dus niet geen erg groot bereik
          De maten van mijn dio zijn ongeveer 30 cm op 15 cm
          twee led spots heb ik twee goede flitslampen ik heb ook van mijn schoonbroer twee filmlampen maar die geven zo een warmte af dat ik ze liever niet gebruik
          In het zonlicht valt het redelijk mee maar dat hebben we in België niet altijd ter beschikking he
          twee statieven heb ik ook en mijn Canon flits is van Canon zelf en computer gestuurd de andere is een Regula met dubbele flitsers in en die kan ik eventueel bedienen met een slave-unit
          nu heb ik al geprobeerd om een album aan te maken om eventueel wat foto's te laten zien ( met rode kaken weliswaar ) maar ik kan het hier niet blijkbaar ik ben daar niet voor gemachtigd krijg ik altijd
          GRt
          Marc

          Comment


          • #6
            Re: Modelbouw fotografie

            Heb hier ook een paar 1:24 staan.Kwestie van te weten hoe groot.Groter geeft minder problemen.Flitsen is niet altijd het gemakkelijkst.
            Probleem bij DSRL is altijd de scherptediepte.Maar ik ga eens een paar zaken testen.

            Comment


            • #7
              Re: Modelbouw fotografie

              Hoe kleiner het onderwerp, hoe moeilijker het is om het helemaal scherp op de foto te krijgen.
              Gebruik je een statief, dan speelt de sluitertijd geen rol meer, en kan je het diafragma verder dicht zetten om op die manier meer scherptediepte te krijgen.
              Hou er wel rekening mee dat door diffractie de scherpte vermindert als het diafragma te ver dicht wordt gezet (f16 is doorgaans de limiet, zet je het diafragma verder dicht, dan wordt de scherptevermindering duidelijk zichtbaar).
              Maar ook op f16 is er niet altijd voldoende scherptediepte als je kleine onderwerpen fotografeert.

              Bij natuurfotografie van kleine beestjes is de beperkte scherptediepte meestal een voordeel omdat je daarmee vrij gemakkelijk storende elementen in de achtergrond kan wegwerken.
              Maar als je sommige beestjes volledig scherp op de foto wil, dan kan dat in "natuurlijke omstandigheden" zo goed als onmogelijk zijn.
              Bijvoorbeeld bij vlinders kan je zien dat de vleugeltjes evenwijdig staan ten opzichte van de sensor in de camera, dan is er niet veel scherptediepte nodig om de vlinder helemaal scherp op de foto te krijgen.
              Als die vlinder een klein beetje verdraaid is te opzichte van de camerasensor, dan komt er maar een beperkt gedeelte scherp op de foto.
              Dat geldt dus ook voor je "modellen".

              Er bestaat nog een andere techniek die je kan toepassen bij stilstaande objecten, dat is focus stacking.
              Dan maak je een reeks foto's waarbij het scherpstelpunt steeds wat wordt verzet, zodat je uiteindelijk van elk stukje een deel scherp hebt op een foto.
              Met behulp van bepaalde software kan je dan uit die reeks foto's één scherpe foto maken.
              Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar ik heb hier al wel foto's gezien die met die techniek gemaakt zijn.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Modelbouw fotografie

                Beste mensen ik voel me al gevleid door uw snelle reactie , dat vind ik nu eens het fijne aan een forum de hulp die je direct krijgt
                Ik wacht nu even af op verdere reactie
                alvast bedankt
                Grt
                Marc

                Comment


                • #9
                  Re: Modelbouw fotografie

                  Maak je geen ilussies, dit is minder eenvoudig dan je zou denken.
                  Bij de meeste disciplines in fotografie is het zo dat indien je goed werk wil afleveren, je ook met gedegen kennis, ervaring en meestal met degelijk materiaal moet afkomen.

                  Zoals BB al aangaf is de juiste techniek Focus Stacking in combinatie met goed flitsmateriaal + tentjes en zo.
                  En dan krijg je fotos zoals ze in de magazines staan.

                  Zie het als een goal, een einddoel.
                  En werk ernaar toe een stapje met een keer.

                  Ik denk dat je al direct een groot verschil zal maken met goede belichting en mooie setup.
                  Dat kan goedkoop ingezet worden.
                  Belichting kan je bv gaan doen met bouwlampen en je model in een PE-doos te zetten (zoals de bakken van de ikea).

                  Daar dan verder op verfijnen.

                  Focus stacking kan je best aanpakken met een rail, dus is weer inverstering.

                  Maar dan komt de aap uit de mouw. Je moet dan ook nog uitzoeken hoe je je licht kan optimaliseren.
                  Ik denk dan vooral aan de gewenste reflecties in de lak. Dat is vooral ervaring en proberen.
                  Truckjes zoals vlaggen, hard of zacht licht en zo leren gebruiken.

                  Dan ook nog denken aan de nodige software, bewerkingen en zo... (samenvoegen van focus stack bv)
                  Een heel boterham leerstof dus.

                  Als het zo eenvoudig was dan zou iedereen het doen en hebben we geen fotografen meer nodig.
                  Zoals mijn stiefzoon zegd "fotografie is niet meer dan op een knopke drukken"

                  Maar laat je niet ontmoedigen als je ervoor wil gaan moet je dat zeker doen.
                  En reken op een investeren in materiaal en kennis als je echt wil doorgaan.
                  Last edited by xafke; 25 mei 2015, 00:05.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Modelbouw fotografie

                    Jongens, het gaat om modelauto's op schaal 1:24, dat komt dus neer op afmetingen tussen 15 en 35 cm lengte, naargelang het type auto ( volkswagen Beetle of een trekker, enz. ).

                    Dat is dus geen macrowerk en al zeker geen focus stacking werk.

                    Met zijn kitlens komt hij ruimschoots toe, een autootje van 20 cm. lengte in een diorama van 30 cm. plaatsen, dat is zo'n 66 % beeldvullend. Het komt er dus op aan te zoeken welke brandpuntafstand zijn kitlens dan moet hebben en daarmee kan hij dan zijn scherptediepte berekenen. Ruwweg : 40 mm., diafragma op f/11 en dan kan jij zijn autootje over de hele lengte scherp hebben (mits juist gefocused natuurlijk ) vanop 1 meer afstand Ik schreef : ruwweg, wat experimenteren met afstanden tot onderwerp kan geen kwaad. Hij kan gemakkelijk tot f/16 gaan ook.

                    Belichting als hij een statief gebruikt ???? tijd zat.

                    Conclusie : nul komma nul investering aan materiaal, wel aan zijn techniek (en daarom komt hij juist naar hier).

                    Natuurlijk : zijn wellicht verouderde kitlens van destijds kan niet tippen aan de recente 18-55 stm versie qua scherpte, maar toch ... 't moet kunnen.

                    Voorbeeld van eenvoudige camera maar prima technieken : https://fstoppers.com/bts/model-make...-and-shoot-867

                    Iets meer vergelijkbaar met TS zijn materiaal maar fotograaf met wat minder techniek : http://nazphotography.com/2015/04/mo...and-vw-beetle/

                    Topicstarter wil niet in magazines staan met zijn foto's, hij wil enkel advies om zijn scherptediepte op punt te krijgen zodat heel de auto scherp genoeg toont.

                    Focusstacking ... voor een 33 cl. bierblikje ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Modelbouw fotografie

                      Hey Empe dat is juist wat ik wil gewoon zoals de foto's van de Camino zo dan zal ik al heel tevreden zijn
                      grt
                      Marc

                      Comment


                      • #12
                        Re: Modelbouw fotografie

                        Kleine test gedaan,met een 50 mm.,de magic plastic.Waarschijnlijk de meest te overwegen brandpuntsafstand,daar korter te veel distorsie zou geven.(photozone.de)

                        Is in de hier bekende Ikeabox geplaatst,maar deze is voor dit formaat toch wat klein.Let niet op belichtingsfouten,etc,het gaat zuiver over de scherptediepte
                        Zoals je ziet is de scherptediepte toch vrij behoorlijk.(nb:de deur staat open)Wel op f:22,maar dat mag normaal geen probleem geven.Bij echte macro inderdaad niet hoger dan 16 gaan.
                        Heb even op autosportforum.be gekeken,modelbouw,en de beelden die daar opstaan,moet je normaal met jouw materiaal ook kunnen maken,en zelfs beter.
                        Natuurlijk is het exact uitlichten etc.,niet zo eenvoudig,zoals xafke al aangaf.Wil je echt cataloguskwaliteit,dan zit je in de productfotografie,en dat is niet zo eenvoudig.
                        Het is een lange weg,die ik ook nog altijd aan het bewandelen ben,met heel heel ver,waarschijnlijk het einde.
                        Voor belichting,waarschijnlijk beter zonlicht als het mogelijk is,ofwel bouwlampen,bestaan ook al met leds,minder warmte,of eventueel die filmlampen.Continu licht geeft een beter beeld van schaduw etc.,tenzij je al meer ervaring hebt,en na een shot al door hebt hoe alles moet staan.
                        Die dubbele flits,met voor mij een wat exotische naam,zou ik nooit direct op de camera zetten,daar ik vermoed dat die al een aantal jaar oud is.Die oude flitsen geven meestal hoge voltages op de hotshoe,en digitale camera's kunnen daar niet zo goed tegen.Meestal geven ze de geest.Je kunt ze wel gebruiken met een slave,maar vergeet dan de andere niet op manueel te zetten.Anders geeft die een preflits,waardoor de tweede flitser te vroeg afgaat.
                        Veel succes ermee.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Modelbouw fotografie

                          Mensen bedankt ik ben al een stuk op de goeie weg nu nog wat uitproberen maar dank zij jullie goede uitleg ben ik toch op weg geraakt en wat betreft die flits " regula" was in die tijd het topmodel wat er te krijgen was , maar ik zal die nooit op mijn 500d zetten zo slim was ik wel maar zou hem gebruiken met een slave
                          En filmlampen heb ik ook nog en met led's maar ik dacht dat die een kleurzweem zouden veroorzaken omdat ze naar mijn mening niet echt spierwit zijn , buiten kan ik altijd geen probleem
                          Maar bij mij is het als bij zoveel leken er aan uit kunnen met het diafragma die waarden verwarren mij altijd , waarom ? omdat ik gewoon te weinig mee bezig ben en ik word al wat ouder en vergeetachtiger , ik weet het eigen schuld dikke bult
                          Maar in ieder geval heb ik al mooie tips gekregen die ik zeker zal gebruiken
                          Grtz
                          Marc

                          Comment


                          • #14
                            Re: Modelbouw fotografie

                            Gebruik dit om scherptediepte wat meer in cijfers te zien : http://www.dofmaster.com/dofjs.html

                            Geef camera in, ingesteld brandpunt, ingesteld diafragma, afstand tot onderwerp ... en je krijgt resultaten te zien.

                            Let wel, dan is het nog altijd zaak om op de juiste plaats te focussen.

                            Als je een schatting wil welke lens(brandpunt) je nodig hebt om vanop een bepaalde afstand een onderwerp x aantal procent beeldvullend te hebben, dan is er nog dit speelgoed : http://www.sceneplanner.com/tool2.php

                            Selecteer daar ook je camera, dan wordt rekening gehouden met crop factor. Beeldvullend ... probeer zo'n 66 % minstens en zie wat het geeft vanop 1 meter afstand.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Modelbouw fotografie

                              Tof mannen echt van die dofmaster had ik al gehoord nu ben ik weeral een stuk dichter bij mijn doel
                              Bedankt

                              Comment

                              Working...
                              X