Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D100 Maximum print-formaat

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D100 Maximum print-formaat

Ik zou graag enkele tips krijgen die iedereen met een D100 wel nuttig zal vinden ivm het uitprinten van grote foto's.
    Dit is misschien wel een goede topic om alle kennis over grote prints samen te gooien.

Dus... aan alle D100 gebuikers de vraag of ze hun ervaring ( zowel goed als slecht natuurlijk ) willen samenbrengen onder deze topic.
    Alle fomaat en qualiteits- instellingen zijn dus welkom!!!

Ik heb mijn camera pas enkele dagen... maar mijn ervaringen zullen snel volgen.

Greetz

'k Weet niet goed wat je hier kan op antwoorden...
    - foto's in RAW nemen
    - via Capture nodige correcties aanmaken
    - in PhotoShop formaat eventueel vergroten
    - opslaan in JPG max resolutie, op cd branden en aan afdrukcentrale geven

Panoramix

Comment

Dat weet ik ook wel... maar het is misschien wel handig om ervaringen uit te wisselen van tot hoe groot je nog een mooie print hebt met bv instelling fine, tif, nef, basic, ....
      Dan hebben we uiteindelijk een soort van tabel met max uitvergrotingen per instelling van de camera...

snap je?

Comment

Originally posted by Raf Ketelslagers
        Dat weet ik ook wel... maar het is misschien wel handig om ervaringen uit te wisselen van tot hoe groot je nog een mooie print hebt met bv instelling fine, tif, nef, basic, ....
        Dan hebben we uiteindelijk een soort van tabel met max uitvergrotingen per instelling van de camera...

snap je?
        Eigenlijk is wat jij vraagt enkel door jou te beantwoorden. Misschien vind je bijv een A3 print komende van een Raw file niet goed genoeg en vind ik dat nog goed genoeg komende van Basic. Dit hangt nogal fel van jou af en hoe kieskeurig je op dat vlak bent. Of een ander voorbeeld. Ideale prints moeten aan 300dpi gebeuren maar van mezelf weet ik dat 240 dpi ruim volstaat en voor echt grote prints mag dat gerust 180dpi zijn. Misschien ligt voor jou de limiet bij die grote prints wel op 150dpi en kan je dus groter gaan.

dus voor een D100 geeft dat max formaten bij niet geinterpoleerde file:

aan 300dpi : 25.5x17 cm
        240dpi : 32x21 cm
        180dpi : 42,5x28cm
        150dpi : 51x34cm

Maar je wil groot dus moet je interpoleren.
        Ook de interpolatie methode gaat belang hebben want je gaat groot willen gaan dus zal je moeten interpoleren. Wel de ene is beter dan de andere en ook daar heeft jouw smaak en gevoeligheid belang om te bepalen welke dat voor jou is. En ook hoever interpoleren succesvol is hangt af van jouw smaak.

Het hangt ook af van de bedoeling. Een billboard is bijv gemaakt op iets van een 30 dpi omdat je daar toch zo ver van staat dat je de dots niet kan zien.

Dus zoals ik zei alleen jij kan dat beslissen voor jezelf en jouw gebruik.

En met welke settings je het beste resultaat krijgt heeft ook geen belang volgens mij want je moet je camera ten volle benutten en dus voor de kwalitatief hoogste setting gaan. Of je raw of jpeg (tiff is waardeloos want te groot) gebruikt hangt ook weer van jou af maar de hoogste kwaliteit is eigenlijk wel Raw (zeker voor een D100).

Als je gaat bepsaren op CF kaarten door bijv basic te keizen ga je het jezelf beklagen die keren dat je een prachtige foto genomen hebt en je jouw mogelijkheden beperkt hebt door voor bijv basic te gaan.

Dit is waarschijnlijk niet wat je wou horen maar mijn inziens het enige eerlijke antwoord dat ik je kan geven.

Comment

Veel belangrijker dan de technische instellingen van de camera is een goede belichting. Vooral voor vergrotingen, want een onderbelichtte foto levert weer meer ruis op, wat weer lastiger is weg te werken enz enz.

Ik heb tot 50x75cm op 300dpi afgedrukt met praktisch geen direct zichtbaar verschil (behalve met zeer nauwkeurige bestudering) met een 35mm afdruk.
          Overtuig uzelf, slechts 33 euro voor een afdruk :
          http://www.deviantart.com/deviation/1738460/
          http://marcof.net - geheel nieuw!

Comment

Originally posted by marcof

Overtuig uzelf, slechts 33 euro voor een afdruk :
            http://www.deviantart.com/deviation/1738460/
            waaaaaw mooie erotiek
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Het is absoluut geen probleem om zééér grote afdrukken te maken van digitale bestanden, of dit nu van een D100 of van een ander DSLR toestel komt. Ik liet van mijn D30 een A0 maken ( 84X 118 cm) en dat waren maar 3 Mega pixels en dat was dan ook nog is een jpeg bestand. De vraag is weet je op voorhand van "hier ga ik nu absoluut een grote afdruk van maken" ? Maximale kwaliteit haal je door in RAW te werken, liefst op 100 ISO, conversie naar 16bit Tiff liefst met C1. Indien je dan nog groter wenst te gaan ga je interpoleren (beeldpunten bijvoegen) Het beste resultaat verkrijg je met Genuine Fractals volgens hun zeggen is 600% geen enkel probleem. Komt natuurlijk de prijs even kijken en wat je wenst te bestenden aan zo'n grote afdruk. Posters worden gewoonlijk op een grootformaat printer gedrukt met een inktjet systeem. Kwaliteit is best aanvaardbaar maar natuurlijk geen foto. De Durst Lambda geeft momenteel de beste kwaliteit maar daar staat ne prijs tegenover. Mocht je daar mee info over wensen , er is een vaklabo op 2 minuten van mijn deur die met deze printer werken dan aat je me maar een berichtje. Vereiste bestanden dienen op formaat en met een densiteit van 400dpi te worden geleverd op CD. Er is geen beperking is bestandsgroote en zowel Tiff als Jpeg worden aanvaardt.

Print is normaal klaar op drie werkdagen, kwaliteit is om achterover te vallen.

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Working...
              X