Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonsverduistering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Zonsverduistering

    Voila, nu ben ik er helemaal klaar voor. KLIK
    Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

    Comment


    • #17
      Re: Zonsverduistering

      Is dit een aanrader?
      Iemand al zoiets geprobeerd?


      g
      Last edited by giedo; 2 maart 2015, 09:40.

      Comment


      • #18
        Re: Zonsverduistering

        Oorspronkelijk geplaatst door giedo Bekijk bericht
        Is dit een aanrader?
        Iemand al zoiets geprobeerd?


        g
        Ik heb iets gelijkaardigs gemaakt om te passen op een Nikon 300/f4 AF-D



        YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #19
          Re: Zonsverduistering

          Heb bij Urania een folie besteld.Leveringstermijn 1 week.Bedoeling is een soortgelijk systeem te bouwen in Lee of soortgelijke filter houder.Zal je hier wel verder overberichten.
          Probeersel met dubbele pola,(BW en Hoya),haaks op mekaar gedraaid,beeld quasi zwart,lijkt niet zo goed te werken.Licht toch nog te sterk,en scherpte niet wat ik ervan verwacht.(Op Canon 1d etc en 400 mm,5.6)
          Over de UV straling etc. maak ik persoonlijk niet zoveel zorgen,daar door de hoeveelheid glas in objectief,spiegel,prisma in zoeker etc,toch een vrij grote filtering bestaat.(al kan ik hier verkeerd in zijn)

          Comment


          • #20
            Re: Zonsverduistering

            Folie van Urania ontvangen na vier dagen.Korter dan de vooropgestelde termijn.
            Is een zeer soepele folie,zeer gemakkelijk op maat te snijden,is goed verpakt.
            Resultaat :filtert zeer goed het zonnelicht.Had eerst problemen met wat halo,maar komt waarschijnlijk door wolkensluiering.
            Vandaag opnieuw enkele opnames gemaakt,en nu geen last hiervan.Scherpte van deze opstelling ??.Te zien wat je verwacht.
            Ik zie wel een zonnevlek,maar echt scherp?.Een andere zonnevlek heeft blijkbaar een eigen bestaan,dat zal dus wel een sensorstofje zijn.Met twee pola's in kruis toch wat betere scherpte.Een 10-stop ND,zal waarschijnlijk beter of zelfde resultaat geven.Maar kostprijs ??,en dan is het 20/3 bewolkt en niets te zien.
            Maar als je alleen de gedeeltelijke bedekte zon wilt zien,zonder detail,kom je met deze folie zeker rond.
            NB:mijn opstelling is een Canon 1d etc,met een 400mm,en met 1.4 en 2x extender.Met een dubbele pola:100 iso,1/8000 sec,f:25.Met folie:1/80 sec,iso 100,f:16.

            Comment


            • #21
              Re: Zonsverduistering

              bedankt om je bevindingen hier te delen!!

              Tom
              De gustibus et coloribus non est disputandum
              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

              Comment


              • #22
                Re: Zonsverduistering

                Merci, ik ga hem wellicht ook bestellen.

                Kan je een foto posten van wat je gedaan hebt? Dan kan ieder voor zich de scherpte misschien wat inschatten.

                Comment


                • #23
                  Re: Zonsverduistering

                  Euh, toch even heel goed oppassen ...
                  Met een systeemcamera (spiegelloze camera) dit ZEKER NOOIT doen .... De zon brandt letterlijk in haar brandpunt op je sensor. DIe wordt voortdurend belicht (bij een DSLR, zit de spiegel in de weg en wordt de sensor maar belicht bij afdrukken). DIt is trouwens de reden waarom je niet door een DSLR naar de zon mag kijken ....

                  Trouwens, persoonlijk vind ik niet veel zaaks om een zonsverdusitering te fotograferen .... Je moet al een goede optica hebben om zonnevlekken te zien en indien de zon verdusitert zie je ook die niet.
                  Veel plezanter om volgen met totaal geen risico is een telescoop in elkaar te steken en het beeld op een doek, stuk papier achteraan te projecteren. Voordeel, ongevaarlijk en je kan met meerdere tegelijk de verduistering volgen ... Eventueel kan je ook zonnevlekken zien.
                  Je kan op heel simpele wijze een primitieve telescoop maken. Een 300 mm of meer en een 50mm of minder doen hier wonderen.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #24
                    Re: Zonsverduistering

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                    Euh, toch even heel goed oppassen ...
                    Met een systeemcamera (spiegelloze camera) dit ZEKER NOOIT doen .... De zon brandt letterlijk in haar brandpunt op je sensor. DIe wordt voortdurend belicht (bij een DSLR, zit de spiegel in de weg en wordt de sensor maar belicht bij afdrukken). DIt is trouwens de reden waarom je niet door een DSLR naar de zon mag kijken ....

                    Trouwens, persoonlijk vind ik niet veel zaaks om een zonsverdusitering te fotograferen .... Je moet al een goede optica hebben om zonnevlekken te zien en indien de zon verdusitert zie je ook die niet.
                    Veel plezanter om volgen met totaal geen risico is een telescoop in elkaar te steken en het beeld op een doek, stuk papier achteraan te projecteren. Voordeel, ongevaarlijk en je kan met meerdere tegelijk de verduistering volgen ... Eventueel kan je ook zonnevlekken zien.
                    Je kan op heel simpele wijze een primitieve telescoop maken. Een 300 mm of meer en een 50mm of minder doen hier wonderen.
                    En hoe maak je dan zo'n telescoop zelf tegen een strak prijsje?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Zonsverduistering

                      In de plaats van een sensor, die gewoon weg laten een een wit scherm (bv15 op 15cm) erachter plaatsen. Je zal wel de focusering moeten wijzigen

                      http://www.instructables.com/id/Make...tal-telescope/
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #26
                        Re: Zonsverduistering


                        Links oranjekleurig Uraniafolie,rechts blauwachtig 2x Pola filter.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Zonsverduistering

                          Net even aan het prullen geweest, een echte DIY filterhouder met 2 pola en 1 roodfilter.
                          gaf me dit resultaat met mijn "professionele S5600 finepix"


                          f5.6 1/2000 iso 100

                          ik had het ook geprobeerd met een lasglas nr 13 (groen en eigenlijk te donker, maar kleur 10 of 11 was er niet in een groot genoeg formaat) en dat zorgt toch voor filterproblemen, met name een zon als een "ei"


                          met alleen een dubbele pola filter en wat wolken is het ook best wel leuk
                          De gustibus et coloribus non est disputandum
                          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                          Comment


                          • #28
                            Re: Zonsverduistering

                            Nieuwe filters gemaakt. Folie gekocht bij Mira: KLIK

                            Proefopname: KLIK
                            Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Zonsverduistering

                              zeer mooi!!

                              testopname door een dubbele laag filter?

                              Tom
                              De gustibus et coloribus non est disputandum
                              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                              Comment


                              • #30
                                Re: Zonsverduistering

                                Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                                zeer mooi!!

                                testopname door een dubbele laag filter?

                                Tom
                                Neen, Tom, is één laag folie. Zij noemen dit ND 3,8 KLIK
                                Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                                Comment

                                Working...
                                X