Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto comprimeren..... snel en makkelijk..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• foto comprimeren..... snel en makkelijk..

ongetwijfeld weet iedereen het.... maar toch... vind het zo super handig, vooral voor het plaatsen van foto's op internet enzo...
    wel.. waar gaat het om..; je kan in windows verkenner & outlook heel makkelijk foto's comprimeren... verkleinen...

Simpel door de foto's te selecteren in windows verkenner... daarna rechts klikken en kopiëren naar... als je dan email ontvanger aanklikt gaat hij vragen om de foto te verkleinen of origneel te behouden.. als je verkleinen neemt word de foto naar mijn mening op een goede manier gecomprimeerd / verkleint zodat die maar iets van een 30 tot 90 kb groot is.. en perfect is voor op internet is of voor mail enz...; alle foto's die ik gepost heb zijn op die manier ook online gezet.

Weet nu niet, of dit nadelige gevolgen heeft voor de duidelijkheid van de foto.. maar tot op heden eigenlijk niks van gemerkt..

Nog mensen die dit gebruiken?

Grtz Frans

Ik heb een testje gedaan met een paar platen en een vergelijk gemaakt tussen de resultaten van resize + compressie van IrfanView en die van Outlook. Outlook comprimeert de foto's volgens de JPEG Quality Estimator van mediachance naar een kwaliteit van 80%. Om dat te halen met IrfanView moest ik daar 82% voor invullen bij het comprimeren naar JPEG. De bestanden worden dan inderdaad ongeveer even groot.

Toch is er een behoorlijk verschil in kwaliteit tussen de resultaten van IrfanView en die van Outlook. Die van IrfanView zijn toch wel wat mooier; de compressie komt daar wat minder storend over.

Een vergelijking met PaintShop Pro liet vergelijkbare resultaten zien met die van IrfanView, hoewel de artifacten daarvan toch weer meer richting die van Outlook zaten. Je moet PSP instellen op kwaliteit 20 tijdens export voor een vergelijkbaar resultaat.

Persoonlijk vind ik een compressie naar 80% veel te veel voor webgebruik. De eerste 10 stappen hebben de grootste impact (dan zit je op een kwaliteit van zo'n 90%). Daarna neemt het compressiegraad minder snel toe, maar de kwaliteit wordt wel snel minder.

Mijn conclusie was: leuk voor het versturen van kiekjes naar opa en oma, die functie van outlook (en daar is 't ook voor bedoeld!), maar niet echt geschikt voor webgebruik (waar je toch wat meer aandacht besteedt aan kwaliteit, toch?).

Comment

mmm, moet ik het ook eens beter gaan bekijken.. heb het nooit nader bekeken... en zo op het eerste zicht lijkt het toch heel wat... bedankt voor je reactie

Comment

Voor resizen van foto's gebruik ik Jpeg-wizard:
        http://www.jpegwizard.com/

Beste kwaliteit van allemaal door een uitstekende wyswig interface
        mogelijkheid om in batch te werken
        mogelijkheid van toevoegen/weglaten van EXIF

Een aanrader voor zijn geld!
        http://www.digifotofreak.nl

Comment

Ik gebruik pixresizer, héél content van (freeware)
          Downloaden kun je door op de link te klikken.

ik ga maar es slapen nu
          Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Comment

Op aanraden van Ghost heb ik dit progje geinstaleerd werk enorm goed.

mvg.

Als je met winxp werkt kan je hier http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx image resizer van microsoft afhalen.
            Wanneer het tooltje geinstalleerd is, kan je in verkenner al de gewenste foto's selecteren, rechtsklikken en resize.
            In het volgende venster kan je kiezen uit een paar standaard afmetingen en bij advanced kan jezelf de afmetingen instellen. Klik dan op ok en je foto's worden geresized.

groetjes ghost

Comment

Working...
            X