Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotomontage

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• fotomontage

Hopelijk zit ik met deze vraag hier goed.
    Ik het vandaag een reeks van 4 fotos gemaakt volgens een tip,om die nadien samen te voegen tot één panoramafoto.
    Maar nu zie ik dat de fotos niet dezelfde belichting,en diafragma hebben,is getrokken met automatische instellingen.
    speelt dit een rol,of wordt dit aangepast door die programmas,zoals ik er heb van canon of van adobe elements.
    Imac en Canon... de max

Nee, helaas. Die programma's zijn best goed, maar grote kleur- en lichtverschillen zullen zichtbaar blijven in het eindresultaat. Verschillen in scherptediepte (door je diafragma) zullen ze al zeker niet corrigeren.

En omdat dit Tips & Trucs is, zal ik niet alleen je vraag beantwoorden, maar tevens tips voor pano geven:

1. Bekijk de scène waarvan je een pano wilt maken, dus de gehele breedte (of hoogte) en zoek naar een positie waar de hoeveelheid licht gemiddeld is. Zet je camera in de P-mode en maak een foto (of druk alleen de sluiter half in) en bekijk de waarden voor diafragma en sluitertijd (stel bv F9 en 1/250s).

2. Zoek in de scène het helderste gedeelte en doe daar hetzelfde (stel dat het nu F11 en 1/1000s is).

Nu moet je een afweging maken. Als je alle foto's op het gemiddelde zult maken, krijg je een redelijk evenwichtige belichting, maar dat lichtste gedeelte zal waarschijnlijk voor overbelichting zorgen, zeker wanneer de verschillen relatief groot zijn.
    Aangezien je beter achteraf de belichting voor je totale pano kunt ophalen dan overbelichting wegwerken (als dat al lukt, is het moeizaam) kun je beter kiezen voor een belichting in de buurt van het maximum. De rest zal dan onderbelicht zijn, maar de meeste digicams bieden genoeg ruimte aan de onderkant van het bereik om dat te corrigeren. Is het verschil niet zo groot, dan kun je ook overwegen om meer 'in het midden' of aan de bovenkant te gaan zitten met de waarden. Dit is een kwestie van enige ervaring, maar je kunt gemakkelijk eens oefenen met enkele willekeurige panoshots.

3. Zet de camera in Manuele mode en kies de gewenste waarden voor sluitertijd en diafragma (zie de vorige overweging dus).

4. Ook de witbalans (Auto) kan voor problemen zorgen, iets wat vaak wordt vergeten. Stel bv een pano van twee foto's, linkershot zee en lucht, en rechts bomen en struiken (en een overlap zee en lucht). De witbalans zal in de auto-stand per shot een afweging maken. En bij verschillende scènes kan die afwijken. Kies daarom een vaste instelling. Liefst, indien de cam dat toelaat, een vaste temp (bv 5800K). Heb je die optie niet, kies dan liever Sunny, Cloudy etc al naar gelang de weersomstandigheden ipv Auto

5. Verder moet je zorgen voor voldoende overlap (vaak is tussen 15 en 20% voldoende) en liefst een statief gebruiken. Maak de opnames van links naar rechts; de meeste panoprogs werken ook zo en dan hoef je niet zoveel te schuiven na het importeren van de foto's

6. Pas de foto's nog niet aan en importeer de originele(!) pics, ook al zijn ze (vanwege die belichtingsoverweging) te donker. Stel eerst het pano samen en bewerk daarna die uiteindelijke foto. Daarmee zorg je ervoor dat je op het geheel dezelfde correcties uitvoert.

Happy stitching

Comment

Deze methode moet ik ook eens uit proberen. Ik gebruik altijd de Lock functie van mijn toestel, als ik deze toets indruk is het alsof ik de shutter half indruk, autofocus en lichtmeting gebeuren dan al, en zolang ik deze knop ingedrukt houd kan ik op de shutter blijven drukken zoveel ik wil.
      Nikon CP 5700
      Sony Cybershot P71

Comment

Ik heb vorige week voor het eerst Panorama Factory gebruikt om een pano samen te stellen. In een eerste poging heb ik 13 foto's aan elkaar geplakt. Ik heb nauwelijks iets aan de instellingen gewijzigd, en het resultaat was schitterend. Ik moet er wel bij vertellen dat ik de afzonderlijke foto's--zoals Erik al schreef--gemaakt heb in volledige manuele mode.

Maar ik heb gezien dat Panorama Factory toch automatisch een aantal correcties uitvoerd. Misschien eens even proberen wat het resultaat is met jou full-auto foto's...

Groetjes, Kris.
        My work: VICTORIE.com

Comment

Kijk even op mijn website bij "fotootjes die komen en gaan".
          De panoramafoto is gemaakt met "panoramamaker 3.0", geleverd bij mijn toestel. ( gemaakt in automatische modus, uit veiligheid )
          Groeten, Geert
          BD0282BE
          Nikon Coolpix 8700 + TC-E15ED + WC-E80 + SB-50DX http://users.pandora.be/geertvantveer/geertvantveer
          *Alle begin is moeilijk !*

Comment

Working...
          X