Normaal gezien moet voor neutrale sepia of zwart/wit-afdrukken een K3 printer gebruikt worden. K3 printers gebruiken namelijk 3 gradaties zwart/grijs, te weten: matte of fotozwart + licht zwart (grijs) en licht licht zwart (lichtgrijs). Omdat deze pigmenten nogal warm van toon zijn, wordt in de advanced B&W modus van K3 printer nog wat licht magenta/cyaan en geel bijgemengd om de warme toon te neutraliseren. Het belangrijkste is het uiterst lineair verloop van wit naar zwart met deze speciale afdrukmodus, die je met kleureninkten vrijwel niet kunt bereiken (er is altijd wel een lichte kleurenzweem, dan wel zie je bij bepaalde schaduwpartijen een licht afwijkende grijstint, die storend is).
Voor diegenen die geen K3 printer hebben, maar wel een 4 of 6 kleuren Epson printers, kan de volgende tip perfect neutraal verlopende monotone afdrukken geven. Er is maar één ding: omdat de gebruikte inkt een nogal warme gloed heeft, zullen de afdrukken meer sepia zijn dan echt neutraal zwart/wit. Het resultaat is echter spectaculair: lineair vanaf de lichtste tinten tot de donkerste schaduwpartijen, waarbij zelfs in de uiterste grenzen nog details waarneembaar zijn met een vloeiend verloop van wit naar zwart.
De methode gebruikt licht- en watervaste pigment, die decennia meegaat zonder te verbleken.
Wat heb je nodig:
-Epson 4-kleuren of 6-kleurenprinter met individuele patronen, zoals de Epson P50 of 1400
-1 set navulbare patronen geschikt voor jouw printer + bijbehorende resetter (om alle patronen tegelijkertijd te resetten bij een navulling)
-pigmentinkt van het type K3 (OCP, Inktec of zelfs originele K3 van grote patronen): matte of fotozwart (MK of PK), licht zwart (LB) en licht licht zwart (LLB) en glans versterker (Gloss Optimizer GO). ik zelf gebruik glans versterker van OCP, dat gebruikt wordt in Epson R1800/R1900 en R2000 printers.
-plastiek flesjes om de inkt in te mengen en een balans, die tot 1/10 gram kan afwegen of beter.
-spuiten met naalden om de patronen mee op te vullen
De inkt wordt als volgt gemengd:
zwart: 100% zwart (kies matte zwart voor matte papier soorten en fotozwart voor glanzende en parelglans papier)
Cyaan: 14,5% K (fotozwart) + 85,5% LK
Magenta: 100% LK
Licht Cyaan: 25%LK + 75% LLK
Licht Magenta: 100% LLK
Geel: 33% LLK + 67% gloss optimizer
Je mengt bijvoorbeeld voor de positie Geel: 16,50 (33%) gram LLK inkt met 33,50 (67%) gram Gloss Optimizer, dat samen 50 gram wordt.
Printers met maar 4 kleuren, gebruiken uiteraard alleen de mengsels voor zwart/cyaan/magenta/geel. Bij deze printer moet echter de papierinstelling matte fotopapier gekozen worden, zodat de printer het zogenaamde CMYK-printmethode gebruikt, anders valt bij de papierinstelling de printer terug op het CMY-methode, waarbij het zwart gemengd wordt door de kleuren Cyaan, Magenta en Geel (Yellow). Bij Claria printers met 6-kleuren zoals de P50, wordt altijd zwart gebruikt zowel op glanzende als matte papiersoorten. Hierbij kan het belangrijk zijn om eventueel matte zwart te nemen, als je bijvoorbeeld portretten wilt afdrukken op fine art papier om een betere zwarting te verkrijgen dan met fotozwart (meer glanzende en parelglans papiersoorten).
Vul hiermee de corresponderende patronen met het juiste mengsel en plaats ze in jouw printer. Voer 1 reiniging door om de printkop te vullen met de inkt. Controleer altijd of het nozzle check patroon juist is en geen onderbrekingen hebt, voordat je begint met afdrukken. Voer eventueel een tweede reiniging door en laat dan een tijdje staan om de luchtbellen te laten afzetten en controleer opnieuw op een juiste nozzle check.
Om af te drukken, gebruik je als profielinstelling: laat printer kleur beheren en dan kies je in de printerdriver voor kleurbeheer: ICM en dan invoerprofiel: sRGB en Epson Standaard als printerprofiel. Zeskleurenprinters zoals de P50 en 1400 geven een meer vloeiende afdruk dan 4-kleurenprinters, maar ook met 4 kleuren zijn de resultaten zeer goed (uiteraard beter met 6 kleuren).
Deze techniek is vooral bij het afdrukken van portretten en landschappen zeer geschikt en geeft een tonale lineairiteit, die zelfs niet gehaald kan worden met K3 printers indien afgedrukt op 6-kleurenprinters. Het enige is dat de monotone afdrukken lichtjes neigen naar sepia (omdat K3 pigmentinkt altijd een warme gloed heeft), maar dat mag de pret niet drukken. Sepia is immers heel mooi bij o.a. trouwfoto's en portretten.
Deze methode is ook mogelijk met alleen zwarte inkt en deze als volgt te verdunnen met glansversterker:
K: 100% black ink
C: 30% black ink + 70% gloss optimizer
M: 18% black ink + 82% gloss optimizer
LC: 9% black ink + 91% gloss optimizer
LM: 6% black ink + 94% gloss optimizer
Y: 2% black ink + 98% gloss optimizer
Gebruik je kleurstofinkt (dye) voor zwart, dan krijg je heel waarschijnlijk een meer neutrale toon, maar aangezien kleurstofinkt niet lichtbestendig is, zijn de afdrukken niet geschikt om langdurig op te hangen in de open lucht. Daarom: gebruik pigmentinkt.
Voor diegenen die geen K3 printer hebben, maar wel een 4 of 6 kleuren Epson printers, kan de volgende tip perfect neutraal verlopende monotone afdrukken geven. Er is maar één ding: omdat de gebruikte inkt een nogal warme gloed heeft, zullen de afdrukken meer sepia zijn dan echt neutraal zwart/wit. Het resultaat is echter spectaculair: lineair vanaf de lichtste tinten tot de donkerste schaduwpartijen, waarbij zelfs in de uiterste grenzen nog details waarneembaar zijn met een vloeiend verloop van wit naar zwart.
De methode gebruikt licht- en watervaste pigment, die decennia meegaat zonder te verbleken.
Wat heb je nodig:
-Epson 4-kleuren of 6-kleurenprinter met individuele patronen, zoals de Epson P50 of 1400
-1 set navulbare patronen geschikt voor jouw printer + bijbehorende resetter (om alle patronen tegelijkertijd te resetten bij een navulling)
-pigmentinkt van het type K3 (OCP, Inktec of zelfs originele K3 van grote patronen): matte of fotozwart (MK of PK), licht zwart (LB) en licht licht zwart (LLB) en glans versterker (Gloss Optimizer GO). ik zelf gebruik glans versterker van OCP, dat gebruikt wordt in Epson R1800/R1900 en R2000 printers.
-plastiek flesjes om de inkt in te mengen en een balans, die tot 1/10 gram kan afwegen of beter.
-spuiten met naalden om de patronen mee op te vullen
De inkt wordt als volgt gemengd:
zwart: 100% zwart (kies matte zwart voor matte papier soorten en fotozwart voor glanzende en parelglans papier)
Cyaan: 14,5% K (fotozwart) + 85,5% LK
Magenta: 100% LK
Licht Cyaan: 25%LK + 75% LLK
Licht Magenta: 100% LLK
Geel: 33% LLK + 67% gloss optimizer
Je mengt bijvoorbeeld voor de positie Geel: 16,50 (33%) gram LLK inkt met 33,50 (67%) gram Gloss Optimizer, dat samen 50 gram wordt.
Printers met maar 4 kleuren, gebruiken uiteraard alleen de mengsels voor zwart/cyaan/magenta/geel. Bij deze printer moet echter de papierinstelling matte fotopapier gekozen worden, zodat de printer het zogenaamde CMYK-printmethode gebruikt, anders valt bij de papierinstelling de printer terug op het CMY-methode, waarbij het zwart gemengd wordt door de kleuren Cyaan, Magenta en Geel (Yellow). Bij Claria printers met 6-kleuren zoals de P50, wordt altijd zwart gebruikt zowel op glanzende als matte papiersoorten. Hierbij kan het belangrijk zijn om eventueel matte zwart te nemen, als je bijvoorbeeld portretten wilt afdrukken op fine art papier om een betere zwarting te verkrijgen dan met fotozwart (meer glanzende en parelglans papiersoorten).
Vul hiermee de corresponderende patronen met het juiste mengsel en plaats ze in jouw printer. Voer 1 reiniging door om de printkop te vullen met de inkt. Controleer altijd of het nozzle check patroon juist is en geen onderbrekingen hebt, voordat je begint met afdrukken. Voer eventueel een tweede reiniging door en laat dan een tijdje staan om de luchtbellen te laten afzetten en controleer opnieuw op een juiste nozzle check.
Om af te drukken, gebruik je als profielinstelling: laat printer kleur beheren en dan kies je in de printerdriver voor kleurbeheer: ICM en dan invoerprofiel: sRGB en Epson Standaard als printerprofiel. Zeskleurenprinters zoals de P50 en 1400 geven een meer vloeiende afdruk dan 4-kleurenprinters, maar ook met 4 kleuren zijn de resultaten zeer goed (uiteraard beter met 6 kleuren).
Deze techniek is vooral bij het afdrukken van portretten en landschappen zeer geschikt en geeft een tonale lineairiteit, die zelfs niet gehaald kan worden met K3 printers indien afgedrukt op 6-kleurenprinters. Het enige is dat de monotone afdrukken lichtjes neigen naar sepia (omdat K3 pigmentinkt altijd een warme gloed heeft), maar dat mag de pret niet drukken. Sepia is immers heel mooi bij o.a. trouwfoto's en portretten.
Deze methode is ook mogelijk met alleen zwarte inkt en deze als volgt te verdunnen met glansversterker:
K: 100% black ink
C: 30% black ink + 70% gloss optimizer
M: 18% black ink + 82% gloss optimizer
LC: 9% black ink + 91% gloss optimizer
LM: 6% black ink + 94% gloss optimizer
Y: 2% black ink + 98% gloss optimizer
Gebruik je kleurstofinkt (dye) voor zwart, dan krijg je heel waarschijnlijk een meer neutrale toon, maar aangezien kleurstofinkt niet lichtbestendig is, zijn de afdrukken niet geschikt om langdurig op te hangen in de open lucht. Daarom: gebruik pigmentinkt.