Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vliegtuigen fotograferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vliegtuigen fotograferen

Ik heb al een paar pogingen ondernomen om op EBBR (Zaventem) een paar boeings en airbussen op de gevoelige plaat vast te leggen maar zelden of nooit komt daar een foto uit waarvan ik tevreden ben. Wat zijn dan mijn problemen ? Het grootste probleem bestaan erin om ook de onderkant van het vliegtuig deftig belicht te krijgen , en het tweede probleem is de lucht die vooral te grijs is ook al is ze mooi blauw.
    Zijn dit problemen die ik foto technisch kan oplossen of moet ik mij wenden tot het fotoshop gebeuren ?
    Alle hulp is welkom

Erwin
    Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
    http://album.zoom.nl/user/lindberg/

Erwin,

Inderdaad vaak lastig.

Ik heb dit weekend op de open dag in Volkel wat vliegtuig foto's gemaakt. Ik heb extra wat onderbelicht(-0.8 eV) om de lucht nog wat tekening te geven. Verder spotmeting zodat het vliegtuig het beste belicht werd. De donkere onderkant die je soms niet kan voorkomen is goed op te helderen in PS (shadow/highlights).

Er zijn vast betere manieren, ik ben niet zo'n spotter maar was wel tevreden met resultaat.

Succes!

Pedro

============
    Nikon D70
    ============

Comment

Pedro,

Ik heb uw foto's gezien en vond die meer dan geslaagd hoor !!!
      Ik zal uw raad eens opvolgen ! Gebruik je een UV of POL filter ?

Erwin
      Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...

Comment

Jammer dat je niet opgeeft welk toestel je gebruikt.
        De methode van ackerp is niet fout, maar je moet wel rekening houden met sterk afwijkende resultaten als je niet ingrijpt op de meetresultaten.
        Bij spotmeting op een wit toestel gaat de camera vaak veel te snel het licht afknijpen, korte sluitertijden dus, met sterke onderbelichting tot gevolg.
        Anderzijds heb je het risico bij zwarte/donkere toestellen onder spotmeting een sterke overbelichting en een waardeloze foto.

Geen probleem, als je tijdig de belichtingscompensatie (EV) instelt.

Persoonlijk ga ik voor de center-weighted meetmethode waarbij de uitschieters niet zo groot zijn.
        Met de Nikon CP5700 kon ik zelfs de standaard matrixmeting gebruiken (en de -0.3EV die ik zowiezo gebruik).

Kijk ook regelmatig de histogrammen eens na, met veel toestellen kan dit in de camera. Zo zie je sneller over- of onderbelichting.

Succes!
        Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

op www.airliners.net hebben ze niet alleen de grootste data base met vliegtuigfoto's er is ook een uitgebreid discussie forum over vliegtuig fotografie. je vind daar ongetwijfeld veel engelstalige tips.

succes

groeten

Comment

Hombre,

Helemaal mee eens, het is inderdaad een kwestie van de Histogrammen goed bekijken. In mijn geval waren het geen witte vliegtuigen.
            De center-weighted meet methode zal in het algemeen beter uitmiddelen, al probeer ik liever niet te middelen maar de meest correcte belichting te vinden, en dan is het histogram weer belangrijk.

Pedro

============
            Nikon D70
            ============

Comment

of airliners.be (eigen stoef stinkt hé)

Ik ben ook naar Volkel geweest (staan en 50-tal pics on-line), maar er staan heel wat foto's van EBBR op, het is vooral een kwestie van oefenen en spelen met de settings
              My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

Comment

Yaaah, Bottie that's what i like .
                Toch nog een paar vraagjes ivm Volkel ?
                Stond jij daar gewoon tussen het publiek ?
                Welke lens(zen) gebruik jij , en zijn de foto's nog gecropt of komen die rechtstreeks uit de camera ?

Wat mij ook steeds weer opvalt is de diversiteit aan kleuren van de lucht, dit is toch echt wel een raar fenomeen hé. Heeft dit nu echt alleen maar te maken met de stand van de camera ten opzichte van de zon of spelen daar nog andere factoren in mee? Deze materie boeit me wel .

Erwin

Comment

Dag
                  Ik gebruik de center-weigthed meetmethode.
                  Met de sigma f2.8 corrigeer ik de EV-.3 (fel zonlicht) tot EV +.3 (bewolking)
                  Spot-metering geeft zulke variatie in belichting op reflecterende voorwerpen dat deze niet bruikbaar is voor consistente resultaten.

Hieronder een voorbeeld... center-weighted / EV 0 / sunny day.
                  Ik geloof wel dat ik die bewerkt heb ... contrast verminderen / brightness vermeerderen.

Ik spreek niet van de reduceerde kwaliteit (slechts 29Kb) maar de belichting is duidelijk oké.
                  FocalLength: 155 mm / FocalLength(35mm): 232 mm
                  MeteringMode: Center Weighted Average
                  FNumber: F7,1
                  ExposureTime: 1/800 sec
                  ExposureBiasValue: 0 EV

The Sky is the limit. Digital Gigi

Comment

Originally posted by erwin
                    Yaaah, Bottie that's what i like .
                    Toch nog een paar vraagjes ivm Volkel ?
                    Stond jij daar gewoon tussen het publiek ?
                    Welke lens(zen) gebruik jij , en zijn de foto's nog gecropt of komen die rechtstreeks uit de camera ?

Wat mij ook steeds weer opvalt is de diversiteit aan kleuren van de lucht, dit is toch echt wel een raar fenomeen hé. Heeft dit nu echt alleen maar te maken met de stand van de camera ten opzichte van de zon of spelen daar nog andere factoren in mee? Deze materie boeit me wel .

Erwin
                    Ik stond gewoon tussen het publiek, en ik gebruikte een 300D met een Sigma 50-500. Wat de diversiteit aan kleuren betreft, daar moet ik het antwoord schuldig blijven, zo technisch ben ik (nog) niet aangelegd, de meeste zijn inderdaad gecropt, er zijn er een paar rechtstreeks uit de cam
                    My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

Comment

Originally posted by erwin
                      Ik heb al een paar pogingen ondernomen om op EBBR (Zaventem) een paar boeings en airbussen op de gevoelige plaat vast te leggen maar zelden of nooit komt daar een foto uit waarvan ik tevreden ben. Wat zijn dan mijn problemen ? Het grootste probleem bestaan erin om ook de onderkant van het vliegtuig deftig belicht te krijgen , en het tweede probleem is de lucht die vooral te grijs is ook al is ze mooi blauw.
                      Zijn dit problemen die ik foto technisch kan oplossen of moet ik mij wenden tot het fotoshop gebeuren ?
                      Alle hulp is welkom

Erwin
                      Heb me hierbij ook al wat vragen gesteld.Bestaat er een soort regel of bepaalde instellingen voor de Nikon D 70 om toch redelijke resultaten te bekomen op een airshow? Heb het toestel nog maar pas en de lens is een Nikkor 75-300.Ik denk dan aan keuze AF-S of AF-C of aan het kiezen van vaste ISO of auto ISO.Kiezen voor enkele veld of dynamisch veld of dichtbz onderwerp. Wat met het gebruik van de geprogrameerde functies en M/P/S/A tijdens airshow nuttig of niet? Heb in Kosksijde bemerkt dat het autofocus scherpstelen soms tilt sloeg.Dus dan maar manueel gewerkt. Zo zie je heel wat vragen van een newbie die al jullie tips en adviesen hieromtrent echt waardeert.Laat maar komen, alvast thanks!
                      MVG refibe ..toffe bende..
                      [COLOR=Purple]NIKON D800 //AF-S NIKKOR 24-70 F2.8 G ED // NIKON D7000 // AF Zoom NIKKOR ED 80-200mm f 2.8 D// NIKON SB900// Benro C2970F/COLOR]/ Zie Album online http://rexabe.smugmug.com

Comment

Working...
                      X