Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto trekt precies bol

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto trekt precies bol

http://www.laurentonline.com/golf800.jpg
    Dit is een voorbeeld van auto+meisje.
    Binnekort heb ik een shoot met eenzelfde combinatie (alleen leukere auto ;-))
    Mijn vraag is nu, hoe wordt dit effect bereikt? De foto trekt precies bol.
    Ik heb een Fuji Finexpix S5000 en S3000. Is dit hiermee mogelijk?

Cheers!
    Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
    Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

Foto zal getrokken geweest zijn met een extreme groothoeklens ook visoog genoemd.

Zeg maar 11-15mm.
    De foto zal zeker ook nadien bewerkt geweest zijn.

Comment

Welkom Lorent!

Jammer, maar zo rechtstreeks uit de camera zal het niet lukken. Daar heb je een extreme groothoek voor nodig.
      Je kan het effect wel gedeeltelijk simuleren in een fotobewerkingsprogramma.

Edit: Oeps, tergelijkertijd met TB hetzelfde antwoord gegeven
      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

idd, met Photoshop kan je dit effect prachtig maken in de filters...
        Meestal gebruik ik 't net andersom.
        Dus als een gebouw in perspectief staat, dit wat rechter plaatsen en minder bol zetten.

Comment

en hoe moet k dan in photoshop tewerk gaan?
          Tot nu toe alleen nog maar gebruikt voor wat knip en plakwerk, en kleuren aanpassen :s
          Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

Comment

Originally posted by Lorent
            en hoe moet k dan in photoshop tewerk gaan?
            Tot nu toe alleen nog maar gebruikt voor wat knip en plakwerk, en kleuren aanpassen :s
            Klik in je menu op Filter, Vervorm en dan op Bol... Dan kan je 't schijflatje regelen totdat je foto naar je zin is.

Comment

thx!! Is proberen

Comment

Voor je met Photoshop in de weer gaat, kan je gewoon proberen hetzelfde te doen als deze fotograaf: gewoon een 28mm en schuin kadreren.
                Hier is nergens spaken van extreme groothoek of fisheye: kijk maar naar de ijzeren constructie, de wolken en de rechte lijnen aan de auto. Die zijn recht. Ook het model is niet vervormd ( wel hebben ze een fan op haar gezicht gericht om de haren te laten wapperen: zie ook het ding dat ze rond haar nek heeft en opzij geblazen is)
                Maw: met deze foto is niets speciaals gedaan.Er is alleen de illusie door het scheef nemen van de foto.
                Niettemin zijn de aangereikte tips leuk genoeg om uit te proberen, alleen is het hier niet nodig.
                Groeten

Comment

Mja, met mijn S5000 zit k met vaste lens, dus da wordt zoeken wat overeenkomt met 28mm

edit : kleinste zoom da'k heb komt overeen met een 37mm

Comment

Ja, inderdaad. De S5000 begint maar bij 37mm. Ik zou het gewoon proberen en kijken of je het er allemaal opkrijgt.Probeer het van tevoren eventueel eens uit met een ander model en auto: ik denk dat je een iets andere hoek zult moeten nemen, maar het resultaat zal daarom niet minder goed zijn.
                    Mogelijk moet de de afstand tussen model en auto iets vergroten, of tussen jou en het model, maar omdat je schuin kadreert ga je ruimte win je in de breedte.
                    In ieder geval kan je met Photoshop niets doen aan de beeldhoek van wat je fotografeert.
                    Groeten

Comment

T is toch nog maar een testshoot
                      Desalniettemin moet het goed zijn ;-)
                      Zal morgen wat experimenteren met mijn autootje

Comment

Originally posted by Efpé
                        Voor je met Photoshop in de weer gaat, kan je gewoon proberen hetzelfde te doen als deze fotograaf: gewoon een 28mm en schuin kadreren.
                        Hier is nergens spaken van extreme groothoek of fisheye: kijk maar naar de ijzeren constructie, de wolken en de rechte lijnen aan de auto. Die zijn recht. Ook het model is niet vervormd ( wel hebben ze een fan op haar gezicht gericht om de haren te laten wapperen: zie ook het ding dat ze rond haar nek heeft en opzij geblazen is)
                        Maw: met deze foto is niets speciaals gedaan.Er is alleen de illusie door het scheef nemen van de foto.
                        Niettemin zijn de aangereikte tips leuk genoeg om uit te proberen, alleen is het hier niet nodig.
                        Groeten
                        Misschien heeft de fotograaf de foto wel bewerkt om de schuine lijnen récht te trekken in PS
                        Mij valt toch de enorme scherptediepte op, typisch voor extreme groothoeklenzen.
                        Andere mogelijkheid (misschien zelfs waarschijnlijk) heeft men een technische camera gebruikt in combinatie met een groothoek. Met een tilt-shift instelling (of -lens) kan men zo ook aan de scherptediepte geraken.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Wel, da heb k ooknet geprobeerd, die lijnen rechttrekken, en wonderwel gaat da vrij goed

Comment

Kan je in photoshop die sferize instellen? ik kan alleen kiezen tussen bol, horizontaal of verticaal en pos of neg %, maar den bol kan precies ni buiten de grenzen van de afbeelding, waardoor ge serieus rare dingen kunt tegen komenmet bvb voegen die ineens in 2 stukekn zijn en zo :s

Comment

Originally posted by Lorent
                              Kan je in photoshop die sferize instellen? ik kan alleen kiezen tussen bol, horizontaal of verticaal en pos of neg %, maar den bol kan precies ni buiten de grenzen van de afbeelding, waardoor ge serieus rare dingen kunt tegen komenmet bvb voegen die ineens in 2 stukekn zijn en zo :s
                              Ik denk dat je dan best eerst je canvas vergroot en daarna opnieuw bijsnijdt. 't Is maar een ingeving... ik heb het nog niet uitgeprobeerd.
                              Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Working...
                              X