Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe test je of je ccd vuil is?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hoe test je of je ccd vuil is?

hoe test je of je ccd vuil is?
    thnkx/EOS 600D 18/55 lens EF 90/300

Een foto nemen van de lucht (of een witte muur) op het kleinste diafragma (dus grootste f-getal) Alle plekjes zijn stof op de sensor of op de lens.

Dit is wel een extreme test, de kleinste diafragma waarden gebruik je normaal gezien heel weinig (tenzij voor macros en nog andere gevallen)
    Als je dit binnen doet best op een statief doen, want je zal een lange sluitertijd hebben.

http://www.vannecke.be
    Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
    Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

Comment

oeijeoeijeoei....technische diensten te lande, hou je klaar want force gaat stofjes zien op zijn CCD en gaat daarmee langs komen
      Gewoon niet testen, geen zorgen maken zoalng je geen stof op je foto's ziet. Doe die test en je hebt stof !

Comment

Sonyke heeft wel gelijk, je zal altijd wel stof op een ccd hebben /zien.

Zolang je deze niet ziet op de foto zelf, niks van aantrekken en afblijven

Comment

zelf had ik het nog niet gezien maar bij een foto die ik gepost had "slechte foto"
          http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=48921
          wees er iemand mij op .
          daarom die paniek

Comment

Als je vlekjes ziet op een foto, dan wil dat niet altijd zeggen dat er stof op de sensor zit. Het is ook mogelijk dat die hommel met stuifmeel gesmorst heeft . (of dat er gewoon stof of vuil op die bloem ligt natuurlijk)
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Originally posted by force
              zelf had ik het nog niet gezien maar bij een foto die ik gepost had "slechte foto"
              wees er iemand mij op .
              daarom die paniek
              Anders moet je af en toe eens gewoon een foto nemen van een wit blad of van de blauwe hemel, maar dan niet speciaal op een fgroor F getal.

Als je dan vage stippen ziet=dan groot alarm

Het zelf kuisen is niet zo moeilijk, het is meer iets van druven doen

Comment

Originally posted by force
                wees er iemand mij op .
                daarom die paniek
                Had ik gelezen, maar niet op gereageerd omdat ik niet meer op alle onzin reageer. Je kan daar niet uitmaken of het stof is, tenzij je op al je foto's op dezelfde plaats hetzelfde ziet. Als dat niet het geval is, gewoon doorgaan met fotograferen. En er is ook nog altijd PS.

Comment

bedankt dat steld me al weer een beetje gerust

Comment

Had ik gelezen, maar niet op gereageerd omdat ik niet meer op alle onzin reageer
                    @Sonyke Ik heb de indruk dat hier nogal wat mensen rondlopen met heel lange tenen. Ik heb geschreven dat ik de "indruk had dat er stofjes op zaten", uiteraard kan ik dat niet weten met één foto. Ik heb die opmerking gemaakt hopende dat de maker van de foto intelligent genoeg zou zijn daar eens op te letten; da's alles. BD begint me, wat betreft mentaliteit, toch serieus tegen te steken hoor!

Comment

Originally posted by Stephan
                      Had ik gelezen, maar niet op gereageerd omdat ik niet meer op alle onzin reageer
                      @Sonyke Ik heb de indruk dat hier nogal wat mensen rondlopen met heel lange tenen. Ik heb geschreven dat ik de "indruk had dat er stofjes op zaten", uiteraard kan ik dat niet weten met één foto. Ik heb die opmerking gemaakt hopende dat de maker van de foto intelligent genoeg zou zijn daar eens op te letten; da's alles. BD begint me, wat betreft mentaliteit, toch serieus tegen te steken hoor!
                      Stephan je schreef :
                      "Ik heb ook de indruk dat je stofjes hebt op je CCD, kijk eens rechts van de gele meeldraden"
                      "Kijk eens rechts van de gele meeldraden" hierdoor is dat een sterkere bewering dan dat je hier weer laat uitschijnen, had het er dan bij gezet dat je dat eigenlijk niet kon weten. Kon je ook niet weten, we hebben hier niets aan "indrukken". Onzin dus !

Ik mis hier reeds vele mensen, die intussen stilletjes zwijgen en ook hun buik, van gratuite beweringen vol hebben.
                      Direct over lange tenen beginnen, gaat de mentaliteit zeker niet verbeteren sorry. Wat de mentaliteit betreft kijkt eerst eens in eigen boezem, de mentaliteit is hier steeds uitstekend geweest, maar inderdaad je hebt gelijk het gaat zienderogen achteruit.
                      En niet iedereen houdt het vol om te reageren op onzin.

Comment

@Sonyke Of het een gratuite bewering is kan alleen force uitmaken door eens een egale lucht of een wit blad te fotograferen.
                        Een gratuite bewering? Neen, een veronderstelling door, je zal er wellicht van verschieten, iemand met professionele opleiding, 30 jaar ervaring waarvan 4 in de digitale fotografie. Wat niet wil zeggen dat ik me niet kan vergissen. Een dokter die een vetbolletje in je lijf als ongevaarlijk betitelt, is dat dan ook een gratuite bewering? Maar het gevaar bestaat dat ook hij zich vergist. Ik heb niets met stelligheid beweert en hoe jij en bewering op schrift stelt of hoe ik dat doe, het zijn twee verschillende resultaten.
                        Het eerlijk en opbouwend bespreken van hier gepresenteerde foto's is met ook al een paar keer zuur opgebroken. Beter algemeenheden formuleren is blijkbaar het motto. Daarjuist nog commentaar gegeven op "gallager" zijn allereerste post. 19 bezoekers al en niks commentaar voor deze absolute beginneling.
                        Voor je een opmerking als gratuit beschouwd, Sonyke, denk dan eerst eens twee keer na.
                        Als je commentaar hebt mag je me steeds contacteren op mijn emailadres. Ik heb weinig zin dit te laten uitdijnen tot die prachtige proza in verband met Jochen <> Rollin op deze site. Wat ik trouwens met stijgende verbazing gelezen heb. Zijn we fotografen of zijn we vechtende kinderen?
                        Je zal blij zijn dit te lezen, Sonyke, maar BD zal ik verder niet meer lastig vallen, vermits mijn aanwezigheid negatief is, zoals je tussen de regels door fijntjes insinueert. Of was dat een gratuite opmerking van jou?

Comment

Bij het lezen van je reply begon ik te denken dat je wat intelligenter waart -maar dan wel met een dikke nek- dan ik uit je vorige reply's had begrepen maar je laatste regel doet mij dan weer twijfelen aan die intelligentie.
                          Elders verwijt je een beginneling dat je om hem BD de rug toekeert, wel die beginneling hebben we 12 dagen eerder gezien dan jij.
                          Voor mij niet gelaten, het ga je goed.
                          Het beroep in je huidige profiel -wat zal het morgen weer zijn- zegt veel.

Comment

@Sonyke, om te leren lezen heb je de ABC nodig. Maar als ik mijn reply lees heb ik het nergens over BD verlaten om een beginneling. Wat ik wel wil zeggen is dat beginnelingen hier weinig kans krijgen. Of vind je commentaar van iemand die 15 (!) posts heeft gegeven en die als commentaar aan aan absolute beginneling zegt "als ik zie met wat je werkt heb je meer ervaring dan je doet uitschijnen", als je dat normaal vindt, Sonyken kijk dan naarhttp://forum.belgiumdigital.com/topi...TOPIC_ID=49119 en lees Nightowl. Ik denk dat dit alles over BD zegt.
                            Weet je wat de reactie was op mijn eerste positieve kritiek, gewaardeerd door de poster? Iemand met X-sterren zoals jij: zoude hen niet beter welkom heten en niet teveel kritiek hebben.
                            Weet je wat? Voor mij ben je gewoon een onbeschoft zak die niet eens de bleefdheid heeft om te reageren op een positieve bespreking van zijn site; zo vol van zichzelf ben je, Sonyken. 5 of 6 sterren, so what. Als ik kijk naar Shooting Days, Vicky organiseert een shoot in Lier. Het merendeel der antwoorden zijn 5 à 6 sterren. Misschien een indicatie dat jullie niet echt openstaan voor nieuwkomers met andere en o zo bedreigende ideeën.
                            Gisteren naar de cinema geweest. Met mijn vrouw, dochterje van 10 en vriendin. The Day After Tomorrow. Mijn vrouw en de kinderen wilden nog wat snoep kopen. Ik dus naar de zaal, drie plaatsen open houdend. Sommige mensen vragen beleefde of der plaats is en begrijpen mijn negatief antwoord. Plots een koppel waarvan mijnheer, een haantje, op mijn antwoord dat ze bezet zijn, poneert dat er niemand zit en hij dus recht heeft op die plaatsen. De grapjas! Beleefd antwoord ik hem dat ik liever mijn vrouw en kinderen naast me heb. Hij bekijkt me vies, momepelt iets. Ik vraag hem beleefd wat hij wou zeggen. Niets antwoord hij. Daarop vraag ik hem of er een probleem is en maak aanstalten om recht te staan. Hij druipt af. Was jij dat misschien, Sonyken?
                            Dat ik mijn eigen fotostudio gehad heb? Niets om jaloers op te zijn. Dat ik daarna IT-consultant geworden ben (AC Partners Wemmel, na te vragen bij Mark Pieters, zaakvoerder) is misschien wel iets om jaloers op te zijn. Veel geld + verzekeringen + auto. Sedert 1 oktober ben ik werkloos, de IT-wereld is niet meer zo vruchtbaar.
                            Dat je me een dikke nek vindt omdat ik fotoschool (en ik maak het erger, een A1 informatica) heb gevolgd, dat ik zovele jaren ervaring heb, zegt meer over jezelf, Sonyken, dan over mij.
                            Ik draag je geen kwaad hart toe, ik ken je niet eens, en na dit palaveren heb ik eerlijk gezegd niet een zin je te leren kennen. Gaat dit een heruitgave zijn van het beschamende Rollin <> Jochen?
                            Ik hoop dat je nog mooie foto"s mag trekken, Sonyken, want daarover gaat het voornamelijk. En als er mensen zijn die de moeite nemen om je site te bespreken, ga er dan vanuit dat ze een antwoordje verwachten. In dit leven heb je helaas niets voor niets.
                            En ik wens je nog veel geluk als advanced member.

Comment

Over de oorspronkelijke vraag is er voldoende gezegd.

Voor de rest is er al te veel gezegd en ge****.

Deze gaat op slot.

Willy

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Working...
                              X