Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opnames zonder flits op cafe 's nachts

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• opnames zonder flits op cafe 's nachts

welke instelling is de meest ideale ?
    geen gebruik van flitslicht om de natuurlijke sfeerkleuren te behouden
    bedoeld om personen te fotograferen
    in een cafe met sfeerverlichting (gedimde plafondspots,kaarslicht en gekleurde gloeilampen)(lens 15-55mm canon eos300D - eventueel 75-300 canon)
    probleem : ofwel foto's onscherp (bewegende personen) ofwel te donker
    met iso waarden spelen lukt deels (wil nog scherpe foto's met niet te grote korrel, dus liefst geen 1600 iso !)
    flits is uit den boze (kleuren worden verwoest)
    Welke instelling is het meest ideaal ?
    (heb geprobeerd met vaste diafragma en aangepaste sluitertijd, ook
    vaste sluitertijd en aangepast diafragma, .... telkens dezelfde problemen.ONSCHERP !!!!
    canon eos 300D met standaardobjectief

't is 't een ofwel 't ander he, owel zorg je zelf voor belichting (flits dus) ofwel voer je de iso waarde op.

Ik weet nu niet met welke lens je daar rondloopt, maar een heel lichtsterke lens zoals een vaste 50mm f1.4 zou al heel wat kunnen helpen, of indien je wat poen teveel hebt een 50mm f 1(maar dan is je dof zo beperkt...)

Nog een oplossing is toch een flits gebruiken maar je cam zo inggesteled laten staan zodat de achtergrond ook nog goed belicht is en het voorwerp op de voorgrond zal betrekkelijk scherp zijn door het kortstondige flitslicht dat er op geprojecteerd werd
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Als je niet op iso 800 of 1600 wil werken omdat er dan teveel ruis inzit, dan zal je toch aan iedereen moeten vragen om stil te blijven zitten, en dan heb je ook een statief nodig.
      Dit is er eentje overdag in een café (zonder flits):

iso 1600 f6,3 28mm 1/13sec (met de 28-135 IS, geen statief)

En dit is dezelfde situatie met flits:

iso 200 f4 28mm 1/60sec flash
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

't Is een beetje aanbeuken tegen de grenzen van je configuratie (misschien zelfs tegen die van de fotografie in het algemeen), zoals je de omstandigheden schetst. Ik doe het ook graag op die manier (of wil dat althans kunnen doen), maar het is een kwestie van compromissen sluiten en voldoende nabewerken.

Volgende foto nam ik een tijdje geleden in een jeugdhuis in geraardsbergen. De eerste is de versie die recht uit de 300D met met 18-55 kitlens komt (ISO 800, f5,6, 0.3s belicht). De tweede lijkt me aanvaardbaar en is de eerste foto met nabewerking in Photoshop.

Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Originally posted by detorre
          welke instelling is de meest ideale ?
          geen gebruik van flitslicht om de natuurlijke sfeerkleuren te behouden
          bedoeld om personen te fotograferen
          in een cafe met sfeerverlichting (gedimde plafondspots,kaarslicht en gekleurde gloeilampen)(lens 15-55mm canon eos300D - eventueel 75-300 canon)
          probleem : ofwel foto's onscherp (bewegende personen) ofwel te donker
          met iso waarden spelen lukt deels (wil nog scherpe foto's met niet te grote korrel, dus liefst geen 1600 iso !)
          flits is uit den boze (kleuren worden verwoest)
          Welke instelling is het meest ideaal ?
          (heb geprobeerd met vaste diafragma en aangepaste sluitertijd, ook
          vaste sluitertijd en aangepast diafragma, .... telkens dezelfde problemen.ONSCHERP !!!!
          canon eos 300D met standaardobjectief

Beste Detorre,

Deze werkwijze bevalt mij het best:

-Gebruik een stevig statief. Maak gebruik van een draadontspanner of ontspanvertraging. Indien mogelijk vooraf de spiegel opklappen.
          -Gebruik de "Manual"stand. Gebruik een sluitertijd niet sneller dan ong. 1/3 seconde om zoveel mogelijk omgevingslicht mee te pakken.
          -Flits in via het plafond (indien mogelijk). Maak met de flister een belichtingstrapje. Als je de flitser laat onderbelichten blijft de sfeer redelijk behouden. Bepaal zelf welke belichting jou het best bevalt.

-Beloof de gasten een gratis rondje als ze even stil blijven zitten..

Wanneer de ISO-waarden niet boven de 800 iso komen zal de korrel/ruis meevallen. Hoewel dat ook een kwestie van smaak is natuurlijk. Persoonlijk vind ik wat 'korrel' in een 'avondopname' niet echt storend (zie de foto's van Vicbergen).

gr.
          FS
          Canon.

Comment

Working...
          X