Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe catalogeren jullie je foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hoe catalogeren jullie je foto's?

    Oorspronkelijk geplaatst door Bennyd Bekijk bericht
    ........... 2011-02-19 | Noordzee
    ............2011-10-18 | Kelby - World Wide Photowalk
    rare indeling hoor

    waarom zitten die niet bij 2011 ?

    Comment


    • #17
      Re: Hoe cattalogeren jullie je foto's?

      Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
      Ga ik ook niet doen.
      Iedereen heeft zo zijn manier hoe hij het 't liefste heeft, en ik vind het nogal te persoonlijk om dit zo op internet rond te strooien.
      "
      Het opslaan in mappen heeft ook helemaal niks te doen met catalogiseren.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #18
        Re: Hoe cattalogeren jullie je foto's?

        Hoera voor Lightroom!
        Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
        SITE

        Comment


        • #19
          Re: Hoe cattalogeren jullie je foto's?

          Eenvoudig: elke reeks foto's in een eigen map en met als naamgeving "YYYYMMDD - [Onderwerp foto's]"

          dat geeft dus zoiets als "20130709 - Dagje aan zee met Jan en Piet"

          makkelijk om te sorteren gezien alle mappen chronologisch staan.

          Voor een organisatie dmv lightroom ben ik niet zo (misschien onbekend en daarom onbemind). Maar ik stel me altijd de vraag met die dingen of ze binnen 5 à 10 jaar nog gaan bestaan.

          Mijn eerste digitale foto's dateren alweer van 10j terug en toen bestonden er ook allerhande tooltjes. Maar van die systemen bestaat er intussen geen enkele meer. Mijn mappensysteem daarentegen...

          Bovendien sync ik mijn foto's op 3 locatie waaronder één externe HD. Als ik ergens op bezoek ben kan ik dus makkelijk een mapje bijmaken en de foto's er op dumpen (geen nood aan software).

          Mijn fotocollectie is als een fotoalbum, die wil je heel je leven meenemen. Software is spijtig genoeg te vergankelijk...
          Canon 550D + Canon 18-55 IS II + Canon 50 1.8 MKII + Tamron 70-300 VC USD + M42 glas: 50mm + 50mm macro + 35 mm + 135mm + 2xTC
          Op zoek naar fotomateriaal voor een prikje? Zoek hier eens

          Comment


          • #20
            Re: Hoe cattalogeren jullie je foto's?

            Oorspronkelijk geplaatst door Toinne Bekijk bericht
            Eenvoudig: elke reeks foto's in een eigen map en met als naamgeving "YYYYMMDD - [Onderwerp foto's]"

            dat geeft dus zoiets als "20130709 - Dagje aan zee met Jan en Piet"

            makkelijk om te sorteren gezien alle mappen chronologisch staan...
            Misschien makkelijk te sorteren, maar hoe vind je nu een bepaalde foto van Piet? Niet alleen mogelijk met Jan aar ook met Truus, Kees of Cecilia da zal je van alle jaren alle mappen met Piet moeten op doen en dan is het nog mogelijk dat die in een algemene map stond "uitstapje naar "Knokke" en als je nu ale foto's waar Piet op staat getagd hbt met Piet, dan heb je alle foto's van hem direct beschikbaar.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #21
              Re: Hoe cattalogeren jullie je foto's?

              Oorspronkelijk geplaatst door Toinne Bekijk bericht
              Eenvoudig: elke reeks foto's in een eigen map en met als naamgeving "YYYYMMDD - [Onderwerp foto's]"

              dat geeft dus zoiets als "20130709 - Dagje aan zee met Jan en Piet"

              makkelijk om te sorteren gezien alle mappen chronologisch staan.

              Voor een organisatie dmv lightroom ben ik niet zo (misschien onbekend en daarom onbemind). Maar ik stel me altijd de vraag met die dingen of ze binnen 5 à 10 jaar nog gaan bestaan.

              Mijn eerste digitale foto's dateren alweer van 10j terug en toen bestonden er ook allerhande tooltjes. Maar van die systemen bestaat er intussen geen enkele meer. Mijn mappensysteem daarentegen...

              Bovendien sync ik mijn foto's op 3 locatie waaronder één externe HD. Als ik ergens op bezoek ben kan ik dus makkelijk een mapje bijmaken en de foto's er op dumpen (geen nood aan software).

              Mijn fotocollectie is als een fotoalbum, die wil je heel je leven meenemen. Software is spijtig genoeg te vergankelijk...
              Blijf dan toch maar hopen dat er binnen 10 jaar nog software bestaat om te kijken wat er in uw mappensysteem staat....want zoals je zelf aanbrengt is software vergankelijk....
              Many amateur photographers spend more time putting elaborate watermarks on their images than they do making images worth stealing....

              Comment


              • #22
                Re: Hoe cattalogeren jullie je foto's?

                Voorbeeld van mijn indeling:

                2012/156 Kerstmis/RAW/
                2013/157 Nieuwjaar/RAW/
                2013/158 Verjaardag xxx/RAW/

                maw.: <jaar> / <reeks volgnummer> <reeksnaam> / RAW

                De JPG foto's komen in de folder van <reeksnaam> en beginnen steeds met een volgnummer dat vanaf 001_ start.

                Indelen in mappen is niet catalogiseren, maar als dit oordeelkundig gebeurt kun je toch efficient je foto's terugvinden op een ext. harde schijf die je aan een PC hangt die geen LR of andere "catalog" software geinstalleerd heeft (bij vrienden bv.).

                Ik houd ook niet alle RAW files bij van ontwikkelde JPGs, enkel degene die "de moeite waard zijn".
                Van JPG familie-tafel-foto's worden bv. zelden RAWs bijgehouden.
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

                Comment


                • #23
                  Re: Hoe cattalogeren jullie je foto's?

                  Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                  Indelen in mappen is niet catalogiseren, maar als dit oordeelkundig gebeurt kun je toch efficient je foto's terugvinden op een ext. harde schijf die je aan een PC hangt die geen LR of andere "catalog" software geinstalleerd heeft (bij vrienden bv.).
                  In 2020 wil ik een bepaalde foto van tante Truus met kerstmis, hoe vind ik die nu snel terug uit 2008 kerstmis tot met 2019 kerstmis? Of was het toch met nieuwjaar.............of pasen....

                  Als ik mijn externe HDD aan mijn laptop hang, heb ik gewoon de catalogus op die HDD staan en die importeer ik dan.

                  Als ik anderen foto's wil laten zien, zet ik die bestanden op een USB stick/DVD oid en neem ik geen USB HDD mee, die zijn veels te kwetsbaar.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hoe cattalogeren jullie je foto's?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Bennyd Bekijk bericht
                    Blijf dan toch maar hopen dat er binnen 10 jaar nog software bestaat om te kijken wat er in uw mappensysteem staat....want zoals je zelf aanbrengt is software vergankelijk....
                    Mappen worden niet bepaald door software maar door operating system.
                    Daarom dat dit net software onafhankelijk is.
                    Windows, iOS (Mac), Android, MS-DOS, Unix, Linux (+ alle derivaten, zoals Ubuntu) ondersteunen ALLEMAAL mapstructuren (al sinds MS-DOS begin jaren '80 en zijn ook nog eens uitwisselbaar (FAT32, NTFS, Ext2, Ext3)
                    Greetz Geert.
                    Canon gerief...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hoe cattalogeren jullie je foto's?

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      In 2020 wil ik een bepaalde foto van tante Truus met kerstmis, hoe vind ik die nu snel terug uit 2008 kerstmis tot met 2019 kerstmis? Of was het toch met nieuwjaar.............of pasen....

                      Als ik mijn externe HDD aan mijn laptop hang, heb ik gewoon de catalogus op die HDD staan en die importeer ik dan.

                      Als ik anderen foto's wil laten zien, zet ik die bestanden op een USB stick/DVD oid en neem ik geen USB HDD mee, die zijn veels te kwetsbaar.
                      Catalogus op HDD en importeren? Via Windows zal dit geen probleem zijn, maar wat als ik de HD in een Linux PC of iOS laptop inplug?
                      Greetz Geert.
                      Canon gerief...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Hoe cattalogeren jullie je foto's?

                        Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                        Catalogus op HDD en importeren? Via Windows zal dit geen probleem zijn, maar wat als ik de HD in een Linux PC of iOS laptop inplug?
                        Als ik de HDD aan mijn laptop hang is die windows en ik kan best nog veel onzinnige redenen verinnen om geen catalogus in LR te maken, maar komt het er op neer dat men niet weet hoe gemakkelijk het werkt en denkt dat men hetzelf beter kan, maar ik ken geen betere manier om uit 100.000 foto's zeer snel de goede te vinden(niet alleen LR maar bv ACDsee en andere programma's met tags werken goed).
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Hoe cattalogeren jullie je foto's?

                          Ik heb nooit beweerd dat je best geen catalog aanmaakt met LR, Picasa of whatever, maar mijn mening is dat je 100000 foto's best ook niet allemaal in één grote folder gooit, maar wel een logische mapindeling voorziet.
                          Als mijn ext. HDD dan mee naar familie of vrienden gaat, en er wordt gevraagd om foto's van vakantie vorig jaar te laten zien op hun TV flatscreen, is dit geen probleem, zelfs zonder catalog.
                          Greetz Geert.
                          Canon gerief...

                          Comment

                          Working...
                          X