Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergroting?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vergroting?

    Een teleconverter is misschien een idee. Ik ben zelf van Antwerpen. (2018)
    Hoeveel lichtverlies heb je op een 2.8 lens (niet over heel het bereik) ongeveer met een converter? Is dat hetzelfde voor 1.4/1.7...?


    Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
    Tja, macro... voor mij waren mijn tussenringen een mooie investering, goedkoop (ik heb geen 50 euro betaald) en goed, toch met een 50mm of 28mm lensje... ik neem graag eens een "macro" foto maar niet aan de lopende band. Dus: voor mij was de investering in een echt macro lens wat te groot...
    ik weet niet wat de 100mm macro doet met een extra voorzetlens of tussenring. Proberen? dan zou je naar meer dan 1/1 kunnen gaan, maar of dat optisch mogelijk is bij een macro lens op de macro stand? geen idee.
    je kan ook altijd een omgekeerde lens gebruiken met een omkeerring dus 2 lenzen op elkaar zetten. Je gebruikt dan je tweede lens als voorzetlens eigenlijk. kan zeer grote vergrotingen geven. Maar bij macro altijd: (of ik moet zeer fout zijn) een verdomd kleine scherptediepte en een kleine scherpstelafstand.
    tja, junior member icm student... sorry dat ik eens gokte over je budget of ervaring.
    tiens, wil "junior member" zeggen dat je dan nog niet lang actief bent?? dat wist ik als senior member nog niet (maar laat ons hier niet met zinloze stellingen beginnen )
    teleconverter tiens, dat zou idd kunnen helpen, lijkt me toch, ik kan het zelf niet testen. Vergeet niet dat je dan weer licht verliest. Maar heb wel een 2*teleconvertor liggen. Van waar ben je Bram? je mag altijd de tussenringen of de convertor eens hier in de tuin komen uitproberen.

    Tom

    Comment


    • #17
      Re: Vergroting?

      Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
      "retorische vraag: er wordt geen antwoord verwacht" dus bij deze: geen antwoord
      ee, ik vraag me het echt af waar je die onzin vandaan haalt.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #18
        Re: Vergroting?

        1.4 keer vergroting 1 stop verlies
        2 keer vergroting 2 stops verlies.

        dus, jou 100mm 2.8 word met een 2x vergroting een 200mm 5.6 (maximaal diafragma)
        Wel iets om rekening mee te houden als het licht niet voldoende is. Als je camera weinig ruis geeft op hogere iso's is dat natuurlijk ook een optie, elke met zijn eigen voor en nadelen natuurlijk.

        Ik ben van Zichem, kort bij Diest. en ik zit jammer genoeg niet dagelijks in Antwerpen Maar mocht je ooit in de buurt zijn...
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #19
          Re: Vergroting?

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          ee, ik vraag me het echt af waar je die onzin vandaan haalt.
          http://www.encyclo.nl/begrip/Retorische%20vraag
          http://nl.wikipedia.org/wiki/Retorische_vraag

          Als je retorisch niet begrijpt, geef er dan ook geen comentaar op.

          Voor mij einde discussie

          Tom
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

          Comment


          • #20
            Re: Vergroting?

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            Probeer eens met een teleconverter. Ik gebruik er zelf nooit een, maar het schijnt dat die geen invloed hebben op de minimale scherpstelafstand (misschien kan iemand dat hier bevestigen/tegenspreken). Dezelfde afstand en een langere lens geeft een grotere vergroting.
            Ik heb een teleconverter maar voor mijn Sony H5 ... die werkt enkel fatsoenlijk als de camera in tele mode staat ttz vanaf x6 anders heb je problemen zowel met focussing als vignettering. Het nadeel is dat je in dit geval de afstand object-camera vergroot ipv te verkleinen ... In WA heb je hier niets dan dingen die je niet wil

            @TS
            Ik gebruik op deze camera trouwens de combinatie van een 3,3 dioptrie achromaat voorzetlens (Sony) samen met een 50mm omgekeerde lens voor statische fotografie van plantenzaden. Geloof mij, mirakels bestaan in deze niet. Op dit forum staat trouwens schitterende info in dit verband, info die trouwens alle aspecten van het "macro" gebeuren overspant.

            Voor mijn DSLR kocht ik via dit forum een 2e hands Sigma 105mm lens die 1:1 macro aankan en dat is meteen het beste geld dat ik ooit uitgegeven heb! JMHO (en FWIW ... er stond onlangs trouwens een 150mm van hetzelfde merk in "Aangeboden" ...)

            Comment


            • #21
              Re: Vergroting?

              Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
              Als je retorisch niet begrijpt, geef er dan ook geen comentaar op.

              Voor mij einde discussie
              Als je onzin verkoopt, wil je dat niet corrigeren? Want 1:1 is altijd 1:1 hoe groot of klein je sensor is.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #22
                Re: Vergroting?

                dioptrie 3? EN een omgekeerde 50mm? je zal wel duidelijke zaadjes fotograferen

                een oud lid van onze fotoclub gebruikte ook de Sigma 105mm en had er prachtige opnames mee!! (natuurlijk met de bijhorende photo-shop-tijd) ze heeft ook even de sigma 150mm gebruikt en is vrij snel terug naar de 105 gegaan omdat ze met de 150 te dicht op haar levende onderwerpen (libellen) moest gaan zitten.
                Natuurlijk raakt de TS ook al met zijn 100mm 2.8 aan 1/1 vergrotingen.

                Groetjes,

                Tom
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment


                • #23
                  Re: Vergroting?

                  tuurlijk, heb ik ooit beweerd dat het bij crop niet zo is? dat je daar met 50mm verlening op een 50mm lens niet aan een 1/1 kan komen?
                  Neen, ik heb wel gezegd dat het zo is bij fullframe, omdat ik daar ervaring mee heb. ik kon ook zeggen: bij fullframe en bij instelling op oneindig is dat zo (want bij scherpstellen veranderd de verhouding weer wat miniem) en of dat ook zo is bij crop, daar heb ik geen idee van. Ook spreek ik dan van het gebruik van de standaard lenzen zonder (of met een beperkte) macro-functie Maar gewoon het eerste deel vond ik al OK
                  Ik moet trouwens ook niet "stoefen" (opscheppen) met mijn "fullframe" want dat is een analoog toestel waar ik zeer vaak mee werk en ook het meeste ervaring mee heb.
                  trouwens, in een van mijn vorige antwoorden: (nr 6)
                  Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                  Bij mij is 1/1 ook nog altijd "zoals het beestje groot is in het echt, zo staat het ook op mijn negatief" hoe je dat bereikt is dan van ondergeschikt belang.
                  Succes Bram!!
                  dat beschouw ik als een correctie...

                  zou jij dan ook het niet begrijpen van retorisch willen corrigeren?
                  of ga je echt blijven verder zeuren?
                  Jammer, echt jammer...
                  Last edited by TomStr; 17 mei 2013, 13:12. Reden: bijvoegingen
                  De gustibus et coloribus non est disputandum
                  Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vergroting?

                    Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                    dioptrie 3? EN een omgekeerde 50mm? je zal wel duidelijke zaadjes fotograferen
                    Niet de facto ... de zaden zijn, grootteorde, tussen de 0,5 en de 0,2mm groot. Zonder de "klassieke" focus stacking bakt men daar, zelfs met deze setup en dus wegens de uiterst beperkte scherptediepte, ook niets van. (eigenlijk zou ik moeten schrijven, "dank zij" deze setup)

                    ..
                    Natuurlijk raakt de TS ook al met zijn 100mm 2.8 aan 1/1 vergrotingen.
                    Dat is héél kort door de bocht! Alles hangt af of die lens gebouwd is om nog te kunnen focussen bij een 1:1 maatstaf. Ik ken zat telelezen die dat niet kunnen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vergroting?

                      Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
                      Hallo iedereen,

                      Ik heb dus wel een macro lens, 100mm 2.8. Maar ik zou graag groter kunnen gaan dan 1:1...
                      dus ik ga ervan uit dat Bram al effectief tot 1/1 kan gaan met zijn opzet. Dat zijn lens gebouwd is voor macro (of slaag ik de bal weer zo mis?

                      Mijn eigen telelenzen kunnen dat ook niet hoor (het zijn de goedkopere die ik heb)

                      stacking. daar kan ik analoog alleen van dromen...
                      maar zo'n vergrotingen, daar kan ik ook alleen maar van dromen hoor!!!
                      Last edited by TomStr; 17 mei 2013, 13:46.
                      De gustibus et coloribus non est disputandum
                      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                      Comment


                      • #26
                        Re: Vergroting?

                        Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                        stacking. daar kan ik analoog alleen van dromen...
                        maar zo'n vergrotingen, daar kan ik ook alleen maar van dromen hoor!!!
                        Waarom zou je analoog niet kunnen stacken? de beeldcirkel is toch groot genoeg.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #27
                          Re: Vergroting?

                          Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                          ...

                          stacking. daar kan ik analoog alleen van dromen...
                          maar zo'n vergrotingen, daar kan ik ook alleen maar van dromen hoor!!!
                          Een blauw vierkantje is 1 vierkante mm ... en er kan dus nog gecropt worden

                          Comment


                          • #28
                            Re: Vergroting?

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            Een blauw vierkantje is 1 vierkante mm ... en er kan dus nog gecropt worden
                            sterk. Dat moet dan rond de 10:1 zijn.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #29
                              Re: Vergroting?

                              Als ik spreek van een 'macro lens' is het ook echt een specifieke macro lens. Niet een telelens met een 'macro-functie'.

                              Dus zoals mijn oorspronkelijke vraag al duidelijk maakte, kan ik inderdaad 1:1 krijgen. maar ik zou dus graag groter gaan

                              Comment


                              • #30
                                Re: Vergroting?

                                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                                sterk. Dat moet dan rond de 10:1 zijn.
                                Ik heb het niet uitgerekend maar de sensor van de H5 is een 1/2,5" CCD ... voor wie zich dus geroepen voelt ... grijp naar de calculator!

                                camera-system/sensor-sizes

                                Comment

                                Working...
                                X