Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bewerking na feestjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: bewerking na feestjes

    Oorspronkelijk geplaatst door lars.c Bekijk bericht
    Nog eens bedankt voor de tips, ik had het op het einde ook al gemerkt dat ik de clarity en het contrast soms wel serieus moest verhogen.
    Deze zaterdag heb ik ook nog de kans gekregen om op een festivalletje te fotograferen, zijn er zaken die ik zeker moet uitproberen misschien? Ik vermoed dat ik 90% van mijn foto's zal maken met de 50 f1,8.
    flitsen op de tweede gordijn?

    Comment


    • #17
      Re: bewerking na feestjes

      Het geheim zit niet in de nabewerking maar in de instellinge bij het nemen van de foto zelf !
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #18
        Re: bewerking na feestjes

        Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
        Het geheim zit niet in de nabewerking maar in de instellinge bij het nemen van de foto zelf !
        Mijn instellingen zaten zeker niet slecht hoor. Meestal iets van een 1/6-8 s f4 en iso 800, dan bijflitsen op bijna de laagste kracht. Soms had ik ook nog een iets langere sluiter, iets lagere iso en kleiner diafragma, om lichtstrepen te krijgen.

        Klik: Deze is bijvoorbeeld op de instelling 1/6s, f4, iso 800, flits: sb800 op 1/64 (denk ik, in ieder geval niet zo hard). Misschien is de compo niet zo goed, maar hier heb ik het contrast en de clarity flink verhoogd, net omdat het er zo saai uitzag. saai= weinig kleur, weinig contrasten zeg maar.

        Ondertussen heb ik ook al eens op andere mensen hun pagina rondgekeken, en ben tot de conclusie gekomen dat voor dit onderwerp (fuiven e.d.) een fisheye/groothoek zeer geschikt is.
        Nogmaals bedankt aan iedereen, ik heb ook al veel bijgeleerd!
        Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

        D7000 en D750

        Comment


        • #19
          Re: bewerking na feestjes

          Oorspronkelijk geplaatst door GameBE Bekijk bericht
          flitsen op de tweede gordijn?
          Dat maakt niets uit voor dit soort fotografie. Je mist zelfs veel meer momenten en je hebt meer mensen met ogen toe op de foto. Dat is echt zo één van de klassieke misvattingen die hier altijd terugkomen. Een lange sluitertijd en flits op eerste gordijn geeft zelden een wezenlijk andere foto dan wanneer je flits op het tweede gordijn zet.

          Comment


          • #20
            Re: bewerking na feestjes

            Van breedhoek tot tele maakt het hiervoor niet uit. Afwisseling troef trouwens. Gebruik M-modus. Bepaal f-stop variabel voor de gewenste dof. S blijft op manueel iets van 1s tot 1/30s voor het gewenste blurry effect tov het aantal mm's. Stel daarnaast auto-iso in tot het max ruis (3200?) dat je geproduceerd wilt zien van je camera. Speedlight instellen op 2de gordijn (er is algemeen geen reden om 'm op 1ste te houden), alsook houd je het ding op volautomatisch omdat die uiteindelijk ternauwernood maar het maximum van power zal moeten geven... die instellen op 1/64 zal je dikwijls licht tekort komen, terwijl op auto de speedlight licht zal minderen wanneer het genoeg was. Die "vermoedelijke" overbelichting zou dus geen punt meer mogen zijn zolang je op 2de gordijn blijft, omdat de flash dan zou bijsteken wat nog tekort was, maar niks meer dan nodig om de integrale belichting correct af te sluiten. Hoe hoger het max van je auto iso, des te minder zal de flits soms moeten bijsteken... Zodus kan je lage iso's behouden als je niet veel shots zal nemen en kan je wellicht met minder ruis de pp ingaan. En de pp is belangrijk om sommige donkere, of instant mindere, shots bij te werken...

            Veel succes,
            F.

            Comment


            • #21
              Re: bewerking na feestjes

              Fibonacci, je verkondigt onzin. Om te beginnen wordt de flitssterkte in digitale TTL vóór de belichting gemaakt. Vóór de belichting worden en of meerdere 'testflitsen' afgevuurd. De camera meet dan hoeveel licht er van diet flits(en) terugkeert en op basis van die meting in combinatie met de ingestelde ISO en diafragma wordt dan de uiteindelijke sterkte berekend. Dit is gelijk voor eerste of tweede gordijn. Als je op het eerste gordijn flitst, dan lijken de preflash(es) en echte flash één flits, omdat alles heel snel gaat. Als je op het tweede gordijn ttl flitst met een langere sluitertijd, dan zie je zeer duidelijk de preflits en de uiteindelijke flits. Je belichting is dus volledig onafhankelijk van of je op het eerste of tweede gordijn flitst, die wordt immers bepaald voor de belichting.

              Vroeger, toen TTL nog werkte met rolletjes, werd inderdaad tijdens het flitsen de flitssterkte bepaald door het licht dat het rolletje weerkaast. Ik neem aan dat de TS het hier heeft over een digitale spiegelreflex en niet over een analoge.

              Voor dit soort fotografie is een breedhoek vaak een nuttig instrument, omdat je zo dichter op de actie kan zitten en je praktisch gezien niet altijd veel ruimte hebt om te werken. Een fisheye is dan leuk, omdat mensen die aan de randen staan veel minder onflatterend vervormd worden dan met een normale breedhoekslens. Dat gezegd zijnde is het gebruik van een normale of lichte tele inderdaad ook leuk ter afwisseling, maar als ik kijk naar mijn partypics is het overgrote deel daarvan <35mm op crop gemaakt. Dat is een persoonlijke en artistieke keuze die je zelf moet maken. Kies de lens die voor jou het beste werkt.

              Reden om op het eerste gordijn te flitsen:
              - Je kan beter timen (zeker als je met een sluitertijd van een halve seconde werkt is dit irritant, je foto wordt dan een halve seconde na het indrukken van de ontspanknop gemaakt).
              - je hebt veel mensen die door de voorflits (zie hierboven) al denken dat de foto gemaakt is en wegschieten en/of hun ogen toedoen.

              Reden om op het tweede gordijn te flitsen:
              -bewegingen gaan de juiste richting uit. (Maakt dat uit? Zolang het geen stijldansen is, absoluut niets)

              Meer dan genoeg reden om in 99% van de gevallen op het eerste gordijn te flitsen dus.
              Last edited by Teun_2; 29 april 2013, 13:13.

              Comment


              • #22
                Re: bewerking na feestjes

                Ieder heeft z'n eigen kijk, mening en stijl als het over nightlife/event foto's gaat. Zulk een stijl van foto's leer je niet op 1 dag en vraagt de nodige oefening!

                Je hebt zoveel verschillende opties om te spelen met licht (als dat er al is) dat je verschillende stijlen moeilijk kan vergelijken met elkaar.
                Frontaal flitsen, gebounced flitsen, wireless flitsen, 1e, 2e gordijn etc, etc.

                Waar het naar mijn mening vooral om gaat is dat je compositie goed zit. Iedereen kan een foto nemen, het hangt er alleen vanaf hoe je dat doet.
                Staar je niet blind op software waarvan je denkt dat die je wel uit de nood zal helpen, als je foto niet al te goed gelukt is. Een goede foto start bij het moment dat je hem wilt nemen.
                Is je belichting, scherpte oké en zit je compositie naar jouw mening goed, dan sta je al enkele stappen dichter bij een voor jou, al dan niet geslaagd eindresultaat.

                Software is er inderdaad om jou te helpen om je foto net dat ietsje meer te geven dan wanneer hij uit de camera komt. Daar gaan we nu niet te hard over ingaan, want dat zou ons paginas lang kosten om daar een antwoord op te geven. Algemeen mag een foto ietsje meer contrast hebben en mogen sommigen kleuren al dan niet wat meer 'pop' hebben. Maar dat is natuurlijk puur subjectief.

                Daarnaast, staar je niet blind op instellingen die je kent van andere fotografen. Elke omgeving vereist een eigen aanpak en daar zul je dus even over moeten nadenken hoe je het deze keer nu het beste aanpakt. Snel inspelen op veranderend licht is essentieel. Zorg daarom dus in de eerste plaats dat je je camera kent en dat je weet hoe je manueel moet fotograferen.

                Leer de basis van sluitertijd, f-stop en iso-waarden begrijpen en zorg ervoor dat je weet wat te doen als 1 van deze 3 variabelen verandert.
                Leer inschatten vooraleer je een foto neemt wat je ongeveer moet doen met je instellingen. Neem een testfoto (als je kan) en verander waar nodig.

                Wees niet te snel tevreden met wat je schiet... er zijn avonden dat er 800 fotos op m'n kaartje staan, maar dat er uiteindelijk maar 120 fotos de klant bereiken.
                Leer anticiperen op het licht en leg je niet te snel neer als de omstandigheden een keertje niet in jou voordeel liggen. Is er bv weinig licht, bewerk dan mss liever in zwart wit (de zwarte achtergrond zorgt dan voor een mooi contrast met je belicht onderwerp) of ga een praatje maken met de lightjockey en vraag hem bv om een tijdje geen rook te gebruiken, want jij moet uiteindelijk ook je job doen en rook is in de meeste gevallen nu niet onze beste vriend (al kan je er soms waanzinnig coole fotos mee maken )

                Wat ik vind dat jij vooral zou moeten doen, na het bekijken van je album, is werken aan je compositie (mss een meer all round lens aanschaffen) en belichting.

                Bv als er grote spots branden in een blauw, rood, etc, probeer dan te werken met een iets snellere sluitertijd. Zo beperkt je dat gezichten helemaal blauw of paars kleuren en krijg je ook een minder verzadigend effect in je foto. Weeral moet je weten dat in bepaalde omstandigheden en puur op basis van eigen voorkeur een trage sluitertijd met zulk een lampen wel mooi kan zijn .. het is allemaal zo impulsief en subjectief dat een pasklaar antwoord onvindbaar blijft.

                Een goede tip: ga flickr, facebook, tumblr, etc een keertje af en zoek jezelf een paar goede pagninas met naar jouw mening coole partypics op. Probeer te kijken naar de fotos en zelf te raden/begrijpen hoe ze in elkaar zitten. Op flickr vind je meestal een exif terug dus dat kan je al vaak op weg helpen.

                Om af te sluiten wil ik naar mijn mening toevoegen dat licht je grootste vriend maar ook je grootste vijand kan zijn. Staar je niet te blind op het feit dat je mss nie het beste van het beste materiaal hebt of dat je instellingen van vorige keer niet werken deze keer. Elke omgeving vraagt meestal om een andere/of gelijkende aanpak. Trial - and - error!

                Don't give up en go shoot! Onthoud dat jou voorbeelden ooit ook amateurs waren ! That's what's keeps me going

                Have fun shooting!

                Canon 5D mkii - BGE6 - 24-70 f2.8 L - 17-40 USM f4 L- 15mm f2.8 EX DG Fisheye - 105 f2.8 - 50 f1.8 - 580 EX ii Speedlite

                Comment


                • #23
                  Re: bewerking na feestjes

                  Oorspronkelijk geplaatst door Treble Bekijk bericht
                  ..........
                  Leer inschatten vooraleer je een foto neemt wat je ongeveer moet doen...
                  er zijn avonden dat er 800 fotos op m'n kaartje staan, maar dat er uiteindelijk maar 120 fotos de klant bereiken.
                  dan schat je de situatie toch niet goed in hoor..?
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #24
                    Re: bewerking na feestjes

                    Dan heb ik het over overzichtsfoto's .. kwestie van toch net die ene goede shot te pakken te krijgen
                    Je weet hoe het gaat met strobo's he .

                    En ja ik probeer selectie al te beperken op het toestel zelf, maar meestal staan er in een serie van 20 frames maar 1 à 2 bruikbare shots bij (en dan gaat het over burstshots in clubs).

                    En het punt dat ik aanhaal over inschatten gaat hier over de instellingen van je camera, dat wanneer je maar 1 kans zou krijgen voor een foto, je in een ietwat goede positie staat wanneer het moment daar is om te trekken..

                    Grtn Willem
                    Canon 5D mkii - BGE6 - 24-70 f2.8 L - 17-40 USM f4 L- 15mm f2.8 EX DG Fisheye - 105 f2.8 - 50 f1.8 - 580 EX ii Speedlite

                    Comment


                    • #25
                      Re: bewerking na feestjes

                      Oorspronkelijk geplaatst door Treble Bekijk bericht
                      Ieder heeft z'n eigen kijk, mening en stijl als het over nightlife/event foto's gaat. Zulk een stijl van foto's leer je niet op 1 dag en vraagt de nodige oefening!

                      Je hebt zoveel verschillende opties om te spelen met licht (als dat er al is) dat je verschillende stijlen moeilijk kan vergelijken met elkaar.
                      Frontaal flitsen, gebounced flitsen, wireless flitsen, 1e, 2e gordijn etc, etc.

                      Waar het naar mijn mening vooral om gaat is dat je compositie goed zit. Iedereen kan een foto nemen, het hangt er alleen vanaf hoe je dat doet.
                      Staar je niet blind op software waarvan je denkt dat die je wel uit de nood zal helpen, als je foto niet al te goed gelukt is. Een goede foto start bij het moment dat je hem wilt nemen.
                      Is je belichting, scherpte oké en zit je compositie naar jouw mening goed, dan sta je al enkele stappen dichter bij een voor jou, al dan niet geslaagd eindresultaat.

                      Software is er inderdaad om jou te helpen om je foto net dat ietsje meer te geven dan wanneer hij uit de camera komt. Daar gaan we nu niet te hard over ingaan, want dat zou ons paginas lang kosten om daar een antwoord op te geven. Algemeen mag een foto ietsje meer contrast hebben en mogen sommigen kleuren al dan niet wat meer 'pop' hebben. Maar dat is natuurlijk puur subjectief.

                      Daarnaast, staar je niet blind op instellingen die je kent van andere fotografen. Elke omgeving vereist een eigen aanpak en daar zul je dus even over moeten nadenken hoe je het deze keer nu het beste aanpakt. Snel inspelen op veranderend licht is essentieel. Zorg daarom dus in de eerste plaats dat je je camera kent en dat je weet hoe je manueel moet fotograferen.

                      Leer de basis van sluitertijd, f-stop en iso-waarden begrijpen en zorg ervoor dat je weet wat te doen als 1 van deze 3 variabelen verandert.
                      Leer inschatten vooraleer je een foto neemt wat je ongeveer moet doen met je instellingen. Neem een testfoto (als je kan) en verander waar nodig.

                      Wees niet te snel tevreden met wat je schiet... er zijn avonden dat er 800 fotos op m'n kaartje staan, maar dat er uiteindelijk maar 120 fotos de klant bereiken.
                      Leer anticiperen op het licht en leg je niet te snel neer als de omstandigheden een keertje niet in jou voordeel liggen. Is er bv weinig licht, bewerk dan mss liever in zwart wit (de zwarte achtergrond zorgt dan voor een mooi contrast met je belicht onderwerp) of ga een praatje maken met de lightjockey en vraag hem bv om een tijdje geen rook te gebruiken, want jij moet uiteindelijk ook je job doen en rook is in de meeste gevallen nu niet onze beste vriend (al kan je er soms waanzinnig coole fotos mee maken )

                      Wat ik vind dat jij vooral zou moeten doen, na het bekijken van je album, is werken aan je compositie (mss een meer all round lens aanschaffen) en belichting.

                      Bv als er grote spots branden in een blauw, rood, etc, probeer dan te werken met een iets snellere sluitertijd. Zo beperkt je dat gezichten helemaal blauw of paars kleuren en krijg je ook een minder verzadigend effect in je foto. Weeral moet je weten dat in bepaalde omstandigheden en puur op basis van eigen voorkeur een trage sluitertijd met zulk een lampen wel mooi kan zijn .. het is allemaal zo impulsief en subjectief dat een pasklaar antwoord onvindbaar blijft.

                      Een goede tip: ga flickr, facebook, tumblr, etc een keertje af en zoek jezelf een paar goede pagninas met naar jouw mening coole partypics op. Probeer te kijken naar de fotos en zelf te raden/begrijpen hoe ze in elkaar zitten. Op flickr vind je meestal een exif terug dus dat kan je al vaak op weg helpen.

                      Om af te sluiten wil ik naar mijn mening toevoegen dat licht je grootste vriend maar ook je grootste vijand kan zijn. Staar je niet te blind op het feit dat je mss nie het beste van het beste materiaal hebt of dat je instellingen van vorige keer niet werken deze keer. Elke omgeving vraagt meestal om een andere/of gelijkende aanpak. Trial - and - error!

                      Don't give up en go shoot! Onthoud dat jou voorbeelden ooit ook amateurs waren ! That's what's keeps me going

                      Have fun shooting!

                      http://wallyvp.tumblr.com/
                      Wel, die raad had ik ondertussen ook al wel wat opgevolgd. Het is nu niet dat ik er helemaal niets van ken, integendeel, maar wat de nabewerking betreft zal ik toch nog wat mijn eigen stijl moeten vinden. Ik probeer ook zo veel mogelijk te kijken naar andere fotografen (voor je je eigen stijl hebt, eerst die van anderen leren/snappen), maar zo veel goede pagina's kom ik nu ook niet tegen. Als er zijn: ken je er toevallig enkele?

                      Ondertussen hoop ik dit wel nog meer te doen, zodat ik nog wat kan oefenen . Een andere lens komt er normaal ook nog, maar ben er nog niet uit welke.
                      Nog bedankt voor de tips, ik zal er de volgende keer eens wat meer rekening mee houden.
                      Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

                      D7000 en D750

                      Comment


                      • #26
                        Re: bewerking na feestjes

                        Oorspronkelijk geplaatst door Treble Bekijk bericht
                        Dan heb ik het over overzichtsfoto's .. kwestie van toch net die ene goede shot te pakken te krijgen
                        Je weet hoe het gaat met strobo's he .

                        En ja ik probeer selectie al te beperken op het toestel zelf, maar meestal staan er in een serie van 20 frames maar 1 à 2 bruikbare shots bij (en dan gaat het over burstshots in clubs).

                        En het punt dat ik aanhaal over inschatten gaat hier over de instellingen van je camera, dat wanneer je maar 1 kans zou krijgen voor een foto, je in een ietwat goede positie staat wanneer het moment daar is om te trekken..

                        Grtn Willem
                        Dit had ik vorige keer ook. Op een festivalletje iets meer dan 1000 foto's genomen, maar 200-tal op internet gezet. Soms kan ik op dat vlak echt kritisch zijn hoor.
                        Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

                        D7000 en D750

                        Comment


                        • #27
                          Re: bewerking na feestjes

                          Eentje die mij vaak bezig houdt en waar ik nog vaak bij denk: hoe de **** heeft die die getrokke?

                          volg 'Rukes' op facebook. Wel een stijl apart, en mss veel dezelfde shots, maar kwalitatief hoogstaand.
                          daarnaast, check de sites van grote events.. sensation, tomorrowland, bassevents, festivals allerhande denk ik !

                          Google ook naar wat clubs die je kent, en bekijk hun photo-sectie een keertje en zoek uit wie er de fotos trekt. Kan je even facebooken en zo mss een iets persoonlijkere pagina vinden..

                          Er zijn veel manieren om aan goede fotos te geraken .. gwn beetje googlen en je vind wel wat!

                          Groeten!
                          Canon 5D mkii - BGE6 - 24-70 f2.8 L - 17-40 USM f4 L- 15mm f2.8 EX DG Fisheye - 105 f2.8 - 50 f1.8 - 580 EX ii Speedlite

                          Comment


                          • #28
                            Re: bewerking na feestjes

                            Vooral enorm veel oefenen en aanpakken wat je kan doen!

                            Comment


                            • #29
                              Re: bewerking na feestjes

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                              Van breedhoek tot tele maakt het hiervoor niet uit. Afwisseling troef trouwens. Gebruik M-modus. Bepaal f-stop variabel voor de gewenste dof. S blijft op manueel iets van 1s tot 1/30s voor het gewenste blurry effect tov het aantal mm's. Stel daarnaast auto-iso in tot het max ruis (3200?) dat je geproduceerd wilt zien van je camera. Speedlight instellen op 2de gordijn (er is algemeen geen reden om 'm op 1ste te houden), alsook houd je het ding op volautomatisch omdat die uiteindelijk ternauwernood maar het maximum van power zal moeten geven... die instellen op 1/64 zal je dikwijls licht tekort komen, terwijl op auto de speedlight licht zal minderen wanneer het genoeg was. Die "vermoedelijke" overbelichting zou dus geen punt meer mogen zijn zolang je op 2de gordijn blijft, omdat de flash dan zou bijsteken wat nog tekort was, maar niks meer dan nodig om de integrale belichting correct af te sluiten. Hoe hoger het max van je auto iso, des te minder zal de flits soms moeten bijsteken... Zodus kan je lage iso's behouden als je niet veel shots zal nemen en kan je wellicht met minder ruis de pp ingaan. En de pp is belangrijk om sommige donkere, of instant mindere, shots bij te werken...

                              Veel succes,
                              F.
                              Nog maar zelden zoveel foute zaken gelezen in 1 post als deze.
                              Als ISO 3200 en 1/64 te weinig power is als je een "portret" trekt dan heb je vermoedelijk een flitser van een fisher price er op gezet. Vaak zal het probleem eerder zijn dat je flitser niet laag genoeg in vermogen kan met zulke hoge iso's.

                              1ste en 2de gordijn. Die fout is al hierboven correct geduid.
                              1ste/2de gordijn en beweging. Maakt geen jingelbels uit daar het afhankelijk is van hope de mensen bewegen en dat, dat weet je maar zelden.
                              Auto iso : kuchh en slik. Gewoon niet doen.

                              Partyfotografie = kijken, licht beoordelen, repeterende patroon van de spots bekijken en sfeer vastleggen.
                              Elke zaak is anders en binnen 1 zaak zijn op verschillende plaatsen de instellingen ook anders.
                              Gemiddeld genomen : iso 1250 tot 2200
                              sluitertijd tussen de 1 sec en 1/40
                              diafragma : 2.8 tot 4
                              lichtmeting voor flitser op spot meting en meting op het gezicht en op TTL . (manueel instellen kan ook echter....) afhankelijk van merk kan je dan gewone TTL doen of TTL-B (balance)

                              ruis en partyfotografie. 95% van de tijd is het toch voor op website of facebook op een 800x600 of 102ppx formaat. Is dus zelden een issue door de compressie.
                              www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

                              Comment


                              • #30
                                Re: bewerking na feestjes

                                Ik ga toch zelden hoger dan ISO 800, voor het fotograferen van mensen en DJ's... Ookal heb ik een camera die gemakkelijk tot ISO 3200 kan zonder storende ruis.

                                Comment

                                Working...
                                X