Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beweging vermijden?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beweging vermijden?

Hoe kan je het best foto's maken met een bewegend onderwerp? Tegenwoordig draaien we de camera mee om zo een bewegende achtergrond te krijgen, maar ons 'voorwerp' wel nog een beetje normaal op de foto staat.
    Ons grootste probleem zijn renbaan foto's. onze windhonden gaan een beetje te snel voor de camera.

voorbeeld:
    http://img64.photobucket.com/albums/v195/deborahsoete/Belgiumdigital/DSC026702.jpg

Thanks, Dé

Dag Dé. Zijn die honden dan zo snel ? Sneller dan racewagens en motoren ?
    Wil je nog wat beweging in die honden, dan mag je niet een te korte sluitertijd kiezen.......wil je de honden "bevriezen" dan zal je een kortere sluitertijd moeten kiezen. Voor de rest ja mee bewegen, panning dus.
    Je zegt er niet bij welke camera je hebt, veel meer kan ik je dus eigenlijk niet vertellen.

Comment

Je kan er ook voor zorgen dat je de foto maakt op het moment dat de honden naar je toe lopen. Dan kan je iets langere sluitertijden gebruiken. Dikwijls levert dat ook wel mooie resultaten op.

Comment

tja, ik heb maar een sony DSC-P72 dus. Sneller dan race wagens natuurlijk niet.

foto's nemen als ze in de laatste rechte lijn zijn, gaat wel. Maar dan niet als ze aan coursing gaat doen (is noet op de renbaan, maar zig-zag op een weide of open veld).

wel slechte kleuren : http://img59.photobucket.com/albums/v179/galgofriends/berenike/Berenikecoursing3.jpg

Ik zal eens op zoek gaan naar de sluitertijd en daar eens mee experimenteren.

Merci, Dé

Comment

tja die windhonden van tegenwoordig ( sneller dan auto's ) in mijnen tijd ...

wat Dé waarschijnlijk bedoeld is dat hij veel dichter tegen het onderwerp staat waardoor het zeer moeilijk is om mee te draaien,
          als je daar zo'n 40m van staat is het al veel beter te doen denk ik, maar dan staat die afsluiting er op!!!
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Originally posted by Dé
            tja, ik heb maar een sony DSC-P72 dus. Sneller dan race wagens natuurlijk niet.

foto's nemen als ze in de laatste rechte lijn zijn, gaat wel. Maar dan niet als ze aan coursing gaat doen (is noet op de renbaan, maar zig-zag op een weide of open veld).

wel slechte kleuren : http://img59.photobucket.com/albums/v179/galgofriends/berenike/Berenikecoursing3.jpg

Ik zal eens op zoek gaan naar de sluitertijd en daar eens mee experimenteren.

Merci, Dé
            Het is natuurlijk ook zoals lieven zegt, de afstand tot de honden is misschien te kort om te pannen. Je zegt ik "maar" een Sony, gelukkig dat je een Sony hebt .
            Maar voor snelle actiefoto's en je wilt toch zo veel mogelijk goede foto's dan ben je toch beter met een sneller toestel en kom je bij SLR's, we spreken dan over veel meer geld ook.

Nu wat die voorbeeld foto's betreffen, die zijn niet zo slecht. Het contrast ervan is wel erg laag. Je zou dit nog kunnen verbeteren met een softwarepakket bv Photoshop (PS), het pakket PS-"elements" is daarvoor voldoende. Daarmee kan je ook de saturatie (kleurverzadiging) wat aanpassen.

Comment

Originally posted by lieven lens
              wat Dé waarschijnlijk bedoeld is dat hij veel dichter tegen het onderwerp staat
              Foei lieven! Het is wel "zij" hoor! Of ken jij veel mannen die Deborah heten?

Tja, die bewegende foto's.... Da's natuurlijk wel wat oefenen hé. Zo ben ik laatst naar Zolder geweest, en heb een hele dag aan het "spelen" geweest met m'n camera instellingen... Natuurlijk kan je best altijd "pannen" maw je camera mee bewegen in de richting van het voorwerp, tegen dezelfde snelheid zodat je focus mooi op het object blijft en je een bewogen achtergrond krijgt die het effect van snelheid geeft.

Mijn DLSR heeft natuurlijk geen last van shutterlag zoals jou toestel waarschijnlijk wel wat heeft, dus hier zal je ook rekening mee moeten houden!

Spijtig genoeg is jou DCS-P72 een echte "point & shoot" en heb je geen manuele controle over de sluitertijd. En dit is voor dergelijke foto's toch wel een beetje een vereiste vind ik persoonlijk.
              Zo heb ik laatst op Zolder veel met de sluitertijd geëxperimenteerd, eerst was deze te snel ingesteld waardoor het beeld "bevroor" en er bvb ook geen rotatie meer in de wielen te zien was. Na het verlagen van de sluitertijd kreeg ik wel meer actie en beweging in de ronddraaiende wielen te zien. Je zal je er bij moeten neerleggen dat je toestel de sluitertijd zelf kiest, en dus niet zelf kan bepalen heoveel "beweging" er in je foto moet zitten!
              Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

Comment

Allé, nu weten we al waarop te letten als we een volgende camera kopen. (Zal nog wel een heel tijdje duren hoor).

Toeval of niet, ik woon in Zolder (Maar ben nog nooit gaan kijken op het circuit (We krijgen soms wel vrijkaarten en soms mogen we gratis binnen met ons paspoort).

Dé ( idd, afkomstig van Deborah)

Comment

he Dé,

ik vind jouw voorbeeld van de hond wel goed.
                  Ik vind het een zeer leuke foto, de foto laat juist zien dat er veel beweging in dat beestje zit.

groeten

Trance_811
                  \Nickname: Trance_811
                  \Lidnr: BD0145BE

\website: http://www.fotojo.be
                  \@:trance_811@hotmail.com

Comment

Het bijkomende probleem met honden is dat ze niet perfect in 1 richting bewegen. De poten en de staart zal je net als de wielen van raceauto's niet scherp kunnen krijgen tenzij je een extreem korte sluitertijd gaat gebruiken. De foto die je als voorbeeld post vind ik gezien dit gegeven en het feit dat het om een Sony P72 toch goed aardig goed gedaan al!!!

Comment

Working...
                    X