Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

    Soldaatje gespeeld in Duitsland en daar bij de taxfree shop eens met mijn zatte botten een camera gekocht.
    Thuisgekomen een pak slaag gekregen maar ik mocht het toestel houden
    Dus ik ben erin gerold of geklopt als het ware in de jaren zeventig

    Comment


    • #17
      Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

      tijdje terug begonnen met deze camera:

      en de verslaving is nooit meer over gegaan.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #18
        Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

        In 1962 met de Ziekenbond naar Zwitserland (14 jaar), vierkante box-camera van pa meegenomen, 8 fotookes (6-9)van landschappen getrokken, een ervan laten vergroten op 13-18, meegegeven met een school-fotowedstrijd van Gevaert, prijsje gewonnen (Agfa Clack, zoals Bouk blijkbaar, en wat spulletjes om zelf te ontwikkelen) en ik was vertrokken, en nooit meer gestopt. En heel veel plezier aan beleefd, nu nog altijd.

        Comment


        • #19
          Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

          Ik was 12j, zo'n 28 jaar geleden, toen ik een Praktica mtl5b kocht. Sindsdien een hele resem toestellen gehad, steeds Nikon of Canon en nu actief bezig met een Nikon D300s. Mijn laatst gebruikt analoog toestel was een Canon EOS 5 (nog in mijn bezit) en mijn eerste digitale ervaring was met een Canon G2 (ook nog in mijn bezit).
          Zorki-1

          Comment


          • #20
            Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

            Bij mij is het begonnen op 11 jarige leeftijd, toen ik een instamatic kreeg, enkele jaren later toen ik ongeveer 15 jaar was een eerste reflex gekocht met het geld dat ik verdiende met een vakantiejobke, dit was een Minolta SRT 100, jaren plezier van gehad. Toen het beter begon te gaan werd de drang naar beter materiaal groter en dan waren we vertrokken... eerst een serie Minolta's, dan kwam Nikon met de eerste autofocus (F501), daarop volgenden terug een aantal Nikon. Tussendoor werd de kwaliteit van het middenformaat ontdekt, eerst Lubitel, daarna Mamiya en Bronica. En toen viel het stil. Enkele jaren later terug de draad opgepikt via de digitale revolutie, eerste digitaal toestel was van Logitec, 8 zwart wit beelden met een resolutie die nu niet meer toonbaar is. Momenteel trotse bezitter van een 5D Mk III.
            Sony A7III & Sony A7 RIII
            Sony FE 70-200 f4.0 , Sony FE 24-70 f4.0, Sony FE 16-35 f4.0 , Sony FE 24-105 f4.0 , Sony FE85mm f1.8 , Sony 135 f1.8 GM , Sony FE 90mm Macro ,

            Comment


            • #21
              Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

              Ik heb voor mijn 40ste een digitale compact gekregen van mijn moeder en begon stilaan meer en meer andere foto's dan de gebruikelijke snapshots op familiefeestjes te nemen. Droomde al vijf jaar van een spiegelreflex en heb me vorig beloond voor mijn geduld. Zoals je ziet heb ik dezelfde camera als jij, Dollydotteke

              Sinds kort actief op dit forum en wil me graag meer verdiepen in al die technische aspecten zodat ik zelf mijn camera kan instellen, maar ben helaas nog maar in het prenataal stadium wat dat betreft
              Canon EOS 1100D EF-S18-55mm f/3.5-5.6 IS II

              Comment


              • #22
                Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door smetse Bekijk bericht
                Bij mij is het begonnen op 11 jarige leeftijd, toen ik een instamatic kreeg..
                Momenteel trotse bezitter van een 5D Mk III.
                dus uiteindelijk toch nog goed terrecht gekomen.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #23
                  Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

                  Als kind kreeg ik eens voor mijn verjaardag een wegwerptoestelletje mee op reis. Denk dat het zowat daar begonnen is.

                  Mijn vader en grootvader zag ik ook altijd met hun toestel prullen toen ik als kind moest poseren... intussen heb ik hun toestellen geërfd.

                  Op school was er tijdens de speeltijd voor de geïnteresseerden af en toe eens een fotocursus, met doka enzo. Heb ik toen aan deelgenomen, heel tof. Op dat ogenblik had ik een Minolta Riva Zoom70 compacttoestelletje.

                  Toen ik 18 was, via via in de ban geraakt van een Lomo toestel, nog voor dat het hip werd, intussen maken ze het origineel niet meer, en is de prijs al meer dan verdubbeld.
                  Ik was in de ban van de film, en wou nog iets meer manueel, een tweedehands Lubitel 166B gekocht en wat gaan experimenteren met andere goedkope cameraatjes, zo is er vorig jaar nog een Zorki S2 in mijn collectie terechtgekomen. Toen nog anderhalf jaar in een fotowinkel gewerkt om goedkoop aan film te geraken.
                  Intussen was ik nog steeds niet geïnteresseerd in klassieke foto's en vond ik correct belichte en gekadreerde foto's immens saai.

                  De achteruitgang die ik boekte, steek ik altijd op talloze andere hobbies die ik er in mijn weinige vrije tijd graag bijneem: gitaar, websites, sporten,...
                  Intussen ben ik ook met kinderen begonnen, maar in die hobby wil ik niet inboeten op tijd en kwaliteit.

                  Doch, sinds een paar jaar ook met digitaal begonnen. Al geruime tijd met een tweedehands instapmodel van Nikon bezig, en binnenkort met een gloednieuwe uit het amateurrijtje.
                  Heb altijd meer aandacht besteed in het genieten van het nemen van een foto, amusement en fun, en niet zozeer op de kwaliteit, perfectie en competitiedrang. Maar daar ga ik me in de toekomst wat meer op toeleggen, altijd er wat tijd voor kan vrijmaken en andere hobbies wil laten voor wat het is.

                  Comment


                  • #24
                    Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

                    Begonnen begin de jaren 70 met een Petri 7 meetzoeker KLIK dan enkele jaren later een Pentax eerste spiegelreflex, met verwisselbare objectieven, daarna een Nikon FM-2 dan F801, Nikon F3, Nikon F4, Nikon F5
                    Dan naar het digitale, begonnen met een Nikon D70, dan Nikon D2H, nikon D200, Nikon D2x, Nikon D300, Nikon D700, Nikon D3, Nikon D3s, terug Nikon D700
                    en nu Nikon D800.
                    Ondertussen ook nog kortstondig een Sony R1 en een Nex-7 gehad, met slechte ervaringen, Sony komt hier dus nooit meer binnen.

                    Om alles wat duidelijk te stellen, ik ben tussen het jaar 1980 en 2007 in bijberoep actief geweest als fotograaf voor KW magazine,
                    De krant van West-Vlaanderen en fotograaf bij twee grote fotozaken, bij de ene medewerker industriele fotografie, en bij de andere voor schoolfotografie.
                    Ondertussen was ik ook nog de huisfotograaf bij Philips components, omdat ik daar werkte.

                    In 2007 ben ik op brugpensioen gegaan, en was de status bijberoep niet interessant genoeg om te kunnen renderen,
                    dan heb ik er maar terug mijn hobby van gemaakt, en heb ik er het laatste jaar voor gekozen om alleen nog met de betere
                    lichtsterke Nikon f1.4 primes te werken, wat mij zeer bevalt.

                    Comment


                    • #25
                      Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

                      Alles begon toen ik van grootvader een Kodak baby brown junior kreeg, op negenjarige leeftijd; Fascinerend, die twee raampjes waar je het te fotograferen tafereel op zag verschijnen, had iets van live view, ik heb dat toestelletje nog steeds. Op twaalfjarige leeftijd kreeg ik een Kodak Instamatic, dat was echter zware brol. Altijd enorm gefascineerd geweest door lenzen en optica. Dubbelbolle, holbolle, platbolle lenzen, vergrootglazen , verkleinglazen. Verrrekijkers haalde ik uit elkaar en hield lenzen voor mekaar om te zien wat welk effect had. Als kind maakte ik met vergrootglazen en zilverpapier spiegeltjes waarin de wereld een ander aanschijn kreeg. Ook veel met microscopen bezig geweest. Eerste kleinbeeld spiegelreflex was een Pentor , uit 1971. Later een vergelijkbare Pentax. Nog later, in de jaren tachtig, een Canon AE1 met Vivitar lenzen.
                      Eerste digitaal: Sony DSC-_f 717.Daarna een Sony DSC-F 828. Vind ik nog steeds een fascinerende camera, waar ik veel plezier aan beleefd heb. Later een Nikon D200, dan D300 en nu een Nikon D800E.

                      Walter
                      D850

                      Comment


                      • #26
                        Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                        Alles begon toen ik van grootvader een Kodak baby brown junior kreeg, op negenjarige leeftijd.......
                        toch al weer zo,n 50 jaar geleden hè.
                        heb je ook het tasje nog.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #27
                          Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

                          Voor mij zal het ruim 10 jaar geleden zijn dat ik ben begonnen met fotografie. Mijn eerste digitale camera was een Samsung Digimax ( preciese model weet ik niet meer. ) Daana volgde de Sony DSC F717 , de Canon Eos 300D en de Canon EOS 400D ( huidige camera ). Het is nu ook bijna 10 jaar geleden dat ik me bij dit forum heb aangemeld.

                          Mijn volgende camera , die ga ik volgende week halen , zal de Canon Eos 60D worden.

                          Ik vind het fotograferen nog net zo leuk als 10 jaar geleden.
                          Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
                          Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

                          Comment


                          • #28
                            Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            toch al weer zo,n 50 jaar geleden hè.
                            heb je ook het tasje nog.
                            grt,bouk.
                            Jaja bruin lederen tasje met draagriem.

                            Walter
                            D850

                            Comment


                            • #29
                              Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

                              Ik moet vér terug gaan, ergens tot mijn 12 waar ik mijn eerste foto's mocht nemen met een Kodak Instamatic (mijn moeder had altijd de gewoonte om een vinger voor de lens te houden...) Dan een artikel; gelezen in een jeugdboek waar je zelf je eigen foto's kon afdrukken, op 24x36 was dit geen écht succes. Dan geprobeerd om te vergroten met een schoendoos, een lamp en een vergrootglas. Afschuwelijk.
                              Dan op mijn 14 een Zenit E camera en een Axomat vergroter gekocht. Waw, de wereld ging voor me open.
                              Rond mijn 19 overgestapt op Nikon EL, de wereld ging weer eens open, zeker met een Patterson vergroter met Nikon Objectief. Dan veel jaren met dia gewerkt en teruggekeerd naar de Nikon F2 en de manuele bediening. Overgestapt naar kleurvergroting en daarbij pijnlijke ervaringen opgelopen. Vervolgens weer naar dia en Nikon El en 2 F2-photomatixen en lange tijd de kwaliteit van DSLR's ontkend. Ik ben toen een tijd "out" geweest op fotoniveau maar dan toch de stap gezet naar Nikon D1, D2x en momenteel D3 met bijhorend passend optisch materiaal. Waarom direct een D1 ? De reden was dat ik ging voor een D70 en enige informatie leerde me al snel dat ik mijn oude AiS lenzen niet kon combineren met lichtmeting.
                              Tuyttens in Brugge probeerde me te overtuigen dat een 200 mm een 300 mm werd (op dat punt zijn we in ruzie gekomen) en Demey, even verder, beweerde dat een lichtmeter maar bijzaak was. Ik dacht : run like hell.
                              D1 gekocht dus en een paar jaar gebruikt met mijn MF-AiS. Vreselijk op hoge 1600 ASA. Vervolgens overgestapt op D2x met AFS lenzen maar via Urbex snel weer op mijn limieten gestoten kwa ruis.
                              Dan een D3 gekocht van hoofdmoderator Francis met een nieuwe 24-70 van ergens anders en er ging weer een nieuwe wereld voor me open. Ik weet nog dat Francis zei : "je gaat verschieten" en ik dacht : "wat zegt die nu ?"
                              Maar hij had wel degelijk gelijk.

                              Dus momenteel doe ik alles tot mijn grote tevredenheid met een D3 en een 24/70 2.8 in combinatie met een 70-200/2.8 die ik zowat nooit gebruik.
                              Het feit dat ik mijn MF lenzen (50/1.4 AiS en andere) er niet meer opzet komt gewoon uit zoom-luiheid. Maar die 2 F2's met Dp-1 zoeker en met MD-drive gaan hier zeker niet de deur uit.
                              Eén van de twee heb ik laten reviseren door Sover Wong en de prestaties overtreffen de fabrieksinstellingen, Sover leverde een fotoreeks van de revisie en hij sloot zelfs het exacte Japanse muntje in waarmee je het batterijencompartimentdeksel kan verwijderen. Over een vakman gesproken, Sover is een vakman
                              Flitsers interesseren me niet, een Nikkor 14-24/2.8 meer en meer

                              Comment


                              • #30
                                Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

                                Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                                Jaja bruin lederen tasje met draagriem.
                                OK..Prachtig.
                                grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                                Comment

                                Working...
                                X