Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotos maken in het donker ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotos maken in het donker ...

Hi BD ,

Deze week heb ik geprobeerd om fotos te maken in het "bijna" donker ..
    De lucht was donker paars en roze , echt heel mooi

Ik heb een 25-tal fotos gemaakt op verschillende instellingen:

lange sluitertijd (+- 2) sec korte sluitertijd (1/500)
    groot diafragma en kein diafragma
    verschillende ISO instellingen ...

Resultaat 25 zwarte fotos ... niks te zien !

Wie weet wat ik verkeerd doe ?

En ja , de beschermdop zat niet op de lens

bij een heel klein diafragma was 2 sec waarschijnlijk nog niet lang genoeg, welk toestel heb je??? is daar geen previewfunctie op?
    Best in manueel werken, diafragma vast en dan maar spelen met de sluitertijd...

Comment

of je spotmeter gebruiken.......

instellen op manueel, spotmeter op de lichtere delen, en dan je diafragma/sluitertijd veranderen tot je lichtmeter op nul staat....

dan je camera waarschijnlijk op statief zetten, kadreren en afdrukken...

bij langere sluitertijden kan je dat ook in combinatie doen met de zelftimer of afstandsbediening om alle trillingen uit te sluiten..

Stef

Comment

Ik heb nu een Olympus C2100 UZ.

Je zegt een klein diafragma, een groot f-getal dus.
        En dan een een lange sluitertijd .
        Ok , ik zal het eens proberen.

Moet ik de flits gebruiken ? ik denk het niet he ...

bedankt,

Raf

Comment

En is het normaal dat ik door mijn zoeker en mijn lcd bijna niks zie ?

Comment

Originally posted by Stef
            of je spotmeter gebruiken.......

http://www.vannecke.be
            Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
            Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

Comment

Originally posted by raf
              Bij het ontbreken van een "nightframingmodus" is dat normaal ja.

Comment

Ik denk dat je sluitertijd veels te kort is, tenminste als het echt als bijna donker is. Probeer het de volgende keer eens met 10 sec. of hoger.

Wat ook kan is dat je camera totaal niet heeft scherpgesteld op wat je wilde fotograferen, hij heeft hem bijvoorbeeld in een uiterste focusstand gezet dan kan je ook "zwarte" foto's krijgen.

Groeten Robert

Comment

Originally posted by raf
                  Dat kan best zijn ja.

Wat bedoel je precies met "bijna donker"? Als de lucht nog roze en paars en zo is, dan is dat eigenlijk nog niet zo donker voor een nachtfoto. Toch zal je hier zeker al een statief van doen hebben. Lange sluitertijden (10 seconden en meer) zijn absoluut aan te raden, liefst zo lang mogelijk, het diafragma volgt wel (in shutter speed priority).

Let er wel op dat je ergens op kunt focussen, want daar is licht voor nodig en de eventueel aanwezige hulpmiddeltjes (AF-assist-light bv.) zijn meestal beperkt in afstand. Eventueel zal je moeten prefocussen en de camera dan draaien naar de gewenste kadrage.

seppuku.

Comment

Working...
                  X