Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Misschien kun je de foto's van te voren even door BDsizer halen, scheelt in omvang maar de kwaliteit blijft redelijk hoog.... (probeer al 15 minuten je e-book te downloaden, maar ik zie nog niets) Probleem lijkt in Firefox te zitten, via IE loopt ie gelijk binnen, bedank!
Ja dat kan inderdaad, hoewel ik ze al vanuit Lightroom geëxporteerd had in een redelijk formaat voor het e-book dus ze zaten al niet in het grootste formaat erin... Nu je hem gedownload hebt vind je het meevallen met de kwaliteit of stoort het? Het ligt er natuurlijk ook aan waar je hem op leest. Ik vond het op de iPad bijvoorbeeld prima te doen...
Het valt me op dat de gepubliceerde panoramafoto's werden samengesteld met een heel groot aantal beelden. Graag wat uitleg hierover. Gewoonlijk kleeft men drie, vier foto's aan elkaar, tenzij voor een 360 graden panorama.
De panorama's stel ik samen uit foto's die met een normale lens gemaakt zijn, dus niet met een groothoeklens om vervorming te voorkomen. Verder zijn de foto's in verticale stand gemaakt waardoor je meer foto's nodig hebt om bijvoorbeeld een zicht van 180 graden te dekken. Een aantal panorama's die ik in het boek gemaakt heb zijn uit drie lagen opgebouwd: 1 voor de lucht, 1 voor de voorgrond en 1 voor het midden. Zodoende kom al snel op een aantal van 30 of meer foto's uit die je nodig hebt om zo'n panorama te maken.
Jawel. Maar nu: met welke software slaag je erin zo'n groot aantal foto's zonder vervormingen tot een panoramafoto samen te stellen? Meestal plaatst men een aantal foto's naast elkaar, maar hier gaat het over naast en boven/onder elkaar.
Dank
Ik fotograaf altijd in RAW en bewerk de afzonderlijke foto's eerst in Lightroom qua witbalans, kleurverzadiging en lenscorrectie in Lightroom. Belangrijk hierbij is om alle foto's exact hetzelfde te bewerken. Daarna laat ik ze door Photoshop tot een panorama samenvoegen. Photoshop kan zelf bepalen hoe de foto's in elkaar gevoegd moeten worden, maar hij heeft er wel even voor nodig met zoveel bestanden... Eventuele nabewerking van de panorama doe ik daarna weer in Lightroom.
je had gelijk bouk, tis gewoon reclame.
heb intussen al mailtjes gehad voor fotoreizen.
leuke aanpak dat wel.
grt,bouk.
Niemand houd je tegen om je op direct terug uit te schrijven op die mailing. (heb ik ook gedaan)
Wat het boek zelf aanbelangt: Ik ben volledig akkoord dat je best 's morgens vroeg of 's avonds foto's trekt omdat het licht dan beter is maar ik denk dat ik niet alleen ben die het moeilijk zal hebben dit aan de reis-partners (echtgeno(o)t(e), vriend(in), ...) over te brengen. Dus in veel gevallen is het proberen het beste te maken van de omstandigheden waarin je je bevind.
das waar en ga dat ook doen.
maar het blijft een slinks gebeuren.
grt,bouk.
wat een commentaar!!! Download dat e-book, als je het tenminste hebben wil, en schrijf je daarna terug uit op die mailing en daarmee is de kous toch af. Ik heb de indruk dat jij af en toe ook maar reageert om iets om handen te hebben! Wat is er nu slinks aan, dat zouden we dan ook heel graag eens lezen!
Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....
Comment