Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manuele scherpstell., hoe stel ik m'n toestel in zodat ik altijd een scherpe foto heb

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Manuele scherpstell., hoe stel ik m'n toestel in zodat ik altijd een scherpe foto

    Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
    Ik heb geen idee waarmee jullie fotograferen maar bij mijn 5Dii en mijn D800e werkt dat zoals ik beschrijf.

    Wat zou anders het nut zijn van die functie als je scherpstelpunt moet gericht zijn op iets dat even ver is van je focus?

    Ik stel scherp op een boom die op 5 meter staat.
    Ik los de xxx knop (die de focusfunctie heeft) .
    Ik draai de cam naar links omwille van de compo.
    Het scherpstelpunt wijst nu naar ergens heel ver.
    Ik maak een foto.

    That's all.
    Paul
    Ik werk met een D90, de instellingen zullen dan toch anders zijn want zoals reeds vermeld ik heb het nog eens uitgetest.

    Comment


    • #17
      Re: Manuele scherpstell., hoe stel ik m'n toestel in zodat ik altijd een scherpe foto

      Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
      Ik heb geen idee waarmee jullie fotograferen maar bij mijn 5Dii en mijn D800e werkt dat zoals ik beschrijf.

      Wat zou anders het nut zijn van die functie als je scherpstelpunt moet gericht zijn op iets dat even ver is van je focus?

      Ik stel scherp op een boom die op 5 meter staat.
      Ik los de xxx knop (die de focusfunctie heeft) .
      Ik draai de cam naar links omwille van de compo.
      Het scherpstelpunt wijst nu naar ergens heel ver.
      Ik maak een foto.

      That's all.
      Paul
      Ik werk met een D90, de instellingen zullen dan toch anders zijn want zoals reeds vermeld ik heb het nog eens uitgetest.

      Comment


      • #18
        Re: Manuele scherpstell., hoe stel ik m'n toestel in zodat ik altijd een scherpe foto

        Gelukt met jullie tips, ik ga hem zo laten staan voorlopig..Heb de scherpstelling op de AF-ON gezet,en niet langer op de ontspanknop.
        Benieuwd wat dit gaat geven in sportfotografie.. Voor m'n strobistwerk in bvb cyclocross gaat het zeker voordelen bieden, nu had ik regelmtig voor dat de renner niet precies in het licht van mn flitsen zat.. Zou hiermee beter controleerbaar moeten zijn.

        Comment


        • #19
          Re: Manuele scherpstell., hoe stel ik m'n toestel in zodat ik altijd een scherpe foto

          Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
          Ik heb geen idee waarmee jullie fotograferen maar bij mijn 5Dii en mijn D800e werkt dat zoals ik beschrijf.
          En mijn D2h en D700 werken zoals ik beschrijf, maar die staan wel op AF prioritye n die van jouw waarschijnlijk niet.

          Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
          Wat zou anders het nut zijn van die functie als je scherpstelpunt moet gericht zijn op iets dat even ver is van je focus?
          Sat is nu net beschreven de focustrap. Volgens mij is het ook de funktie van al die instellingen, dat een vrijwel custombuild camera kan maken van een standaardmodel.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #20
            Re: Manuele scherpstell., hoe stel ik m'n toestel in zodat ik altijd een scherpe foto

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            En mijn D2h en D700 werken zoals ik beschrijf, maar die staan wel op AF prioritye n die van jouw waarschijnlijk niet.
            Als je Focus Priority instelt zal uw camera pas afdrukken als het scherp is op het gekozen focuspunt.
            Maar sinds de D800 heeft Nikon iets aangepast: als je de auto focus alleen toekent aan de AF-ON knop dan is de instelling van de Focus Priority van geen toepassing. M.a.w. zelf al staat dan Focus Priority aan, de camera zal een foto nemen ook als het niet scherp is op het focuspunt. Sommigen dachten dat het een bug was in de firmware maar het is zo bedoeld.
            De gedachtengang van Nikon is dat de meesten die alleen scherpstellen met de AF-ON knop dit ook meestal gebruiken bij focus en recompose. Vroeger moest je dan Focus Priority afzetten. Nu niet meer. Je kan het nu wel niet meer aanzetten als je zou willen...

            Comment

            Working...
            X