Ik kreeg de vraag van mijn schoonmoeder om wat portretten te maken van de familie voor een album voor haar moeder, ik had het wat afgewimpeld te wegens weinig ervaring. Maar de vraag heeft zich ondertussen herhaald doordat ze van onze kindjes zo een leuke foto's te zien krijgt, ik blijf het voorlopig afwimpelen want ik zie het eigenlijk nog niet zitten.
Maar ik wil wel eens horen hoe daar toch een leuke foto reeks van kan maken.
Zelf had ik al gedacht aan
- Verschillende standpunten
- Portretstand en landscape van ieder om dan te kunnen afwisselen
- Verschillende locaties
- voldoende afstand van de achtergrond.
Ik heb 2 grote vragen, Hoe kan ik tantes en nonkels, neven en nichten en hun kinderen spontaan (gezichtsuitdrukking) op de foto krijgen? m.a.w. hoe stuur ik die aan? Ik dacht vooral voor 'headshots' aan van de volwassenen (minder poses). De kinderen daar heb ik minder schrik van, die dacht ik tijdens het spelen te te trekken.
Hoe kan ik mijn setup best zetten, ik zou buiten en in een veranda werken wegens veel invallend licht en bleke muren. Ik heb 2 statieven en 2 oude (analoge) flitsen een Nikon SB20 en een Metz mecablitz 30bct4 die allebei kan aansturen met de ingebouwde flits een D90 en 3 lenzen die in aanmerking komen: een nikkor 50mm 1.8D, een nikkor 35-70mm 3.3-4.5 en de nikkor 18-105 kitlens.
alle (andere) tips zijn natuurlijk (ook) welkom.
Grtjs
Kris
Maar ik wil wel eens horen hoe daar toch een leuke foto reeks van kan maken.
Zelf had ik al gedacht aan
- Verschillende standpunten
- Portretstand en landscape van ieder om dan te kunnen afwisselen
- Verschillende locaties
- voldoende afstand van de achtergrond.
Ik heb 2 grote vragen, Hoe kan ik tantes en nonkels, neven en nichten en hun kinderen spontaan (gezichtsuitdrukking) op de foto krijgen? m.a.w. hoe stuur ik die aan? Ik dacht vooral voor 'headshots' aan van de volwassenen (minder poses). De kinderen daar heb ik minder schrik van, die dacht ik tijdens het spelen te te trekken.
Hoe kan ik mijn setup best zetten, ik zou buiten en in een veranda werken wegens veel invallend licht en bleke muren. Ik heb 2 statieven en 2 oude (analoge) flitsen een Nikon SB20 en een Metz mecablitz 30bct4 die allebei kan aansturen met de ingebouwde flits een D90 en 3 lenzen die in aanmerking komen: een nikkor 50mm 1.8D, een nikkor 35-70mm 3.3-4.5 en de nikkor 18-105 kitlens.
alle (andere) tips zijn natuurlijk (ook) welkom.
Grtjs
Kris
Comment