Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50mm 1.8 testshots + nieuwe foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 50mm 1.8 testshots

    Hou er ook rekening mee dat je hier fotografeerde op 1/60e seconde. Dit is in principe genoeg natuurlijk, maar, het is al gezegd, zeker met zo'n kleine scherptediepte kun je er dan al snel naast zitten. Op deze foto is de scherptediepte 3cm. Dat kan je bijvoorbeeld hier berekenen. Je zou in dat geval ook kunnen proberen de camera op burst modus te zetten; misschien zit je dan net wel precies goed!
    Probeer trouwens eerst is buiten (met veel licht) eenzelfde foto te maken, maar dan dus met 1/200e of 1/400e seconde. Het lijkt me dat de camera dan gemakkelijker focust.

    Zelf heb ik de lens (en de camera) ook en het is zeker geen miskoop! Zeker omdat de lens bijvoorbeeld een stuk scherper is dan de 18-105mm. Succes!
    Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

    Comment


    • #17
      Re: 50mm 1.8 testshots

      Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
      Het focuspunt in de voorbeeldfoto zit niet op het oog maar wel op de rechterschouder. Effectief vooraan het punt waar je meldt de focus te hebben gemikt zoals xafke en jan.brouwers reeds postten. Er is lijkt wel degelijk een focusprobleem aan de gang.
      Een 50/1.8 kan je uiteraard wel uit de hand gebruiken op f1.8. Let wel op een vaste hand (zoals altijd, vooral met trager sluiters <1/50). Weliswaar zal dat ding nogal zacht zijn op f1.8 en mag je ofwel de in camera verscherping pushen, ofwel stevig nascherpen in postproductie. Alsof je met een prime niet volopen zou kunnen schieten?!

      Veel succes,
      F.

      Met een focusprobleem bedoel je backfocus vermoed ik, het is enkel op f1.8 tot f2.2 dat ik eigenlijk geen scherpe foto's had, ik heb eens wat batterijtjes op een rij gezet en van op statief de f-stops af gegaan in VieuwNx gecontroleerd en dat lijkt mij toch in orde te zijn.
      Het zal dus aan mij liggen, we blijven oefenen

      Comment


      • #18
        Re: 50mm 1.8 testshots

        Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
        Dus als ik het goed begrijp is f1.8 iets voor op statief of ten minste een gesteunde hand en uit de losse hand pas vanaf f2.8 ofzo en pas haarsherp vanaf f4.
        Al dan niet statief hangt af van de gehaalde sluitersnelheid. De onscherpte hier heeft m.i. meer te maken met de te geringe DoF dan met bewegingsonscherpte. Ik probeer "uit de hand" toch 1/100 of sneller te halen te halen met een dergelijk brandpuntsafstand.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #19
          Een tip is om niet altijd op 1.8 te schieten, als hij iets voor het onderwerp focust dan kan het de hele foto verpesten Door onscherpte

          Comment


          • #20
            Re: 50mm 1.8 testshots + nieuwe foto

            Rekening houdend met de tips en wat oefening begint het focussen op 1.8 wat beter te lukken, zie 2de foto ( een crop op +/-50%) hier ligt de focus duidelijk beter.
            ik had niet verwacht dat ik echt met die lens ging moeten leren werken, de andere lenzen die ik heb zijn niet lichtsterk en daar heb ik nooit zo een leerproces ervaren.

            Comment


            • #21
              Re: 50mm 1.8 testshots

              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
              Je focus ligt hier duidelijk een 10 tal cm voor de ogen van het model.
              Jou fout dus
              Ik vind het moeilijker om een onscherpe foto te nemen met de 50mm prime, dan een scherpe.
              My Website : http://www.ineedair.org
              Music / Painting / Motion Graphics / Image
              Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

              Comment

              Working...
              X