Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichting met het zonesysteem bij digitale fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Belichting met het zonesysteem bij digitale fotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
    volgens mij kan je het zone systeem niet toepassen in digitale versie.
    gewoon weg omdat je de digitale film zal ik maar zeggen niet kan ontwikkelen.
    daar maakte het zonesysteem gebruik van door je ontwikkeltijd aan te passen waardoor het kontrast zich verplaatste, door meer of minder lang te ontwikkelen.
    anders gezegd, belichten voor de schaduwen, ontwikkelen op de hooglichten
    Vandaag zijn dat de RAW converters.

    Comment


    • #17
      Re: Belichting met het zonesysteem bij digitale fotografie

      Je kunt vandaag zelfs meer dan eens hetzelfde "negatief" ontwikkelen, en je ziet wat je doet. Dat is een mogelijkheid, waarvan Adams, Porter en Weston (en alle anderen) niet eens van konden dromen.
      Zitten wij vandaag niet met een luxeprobleem? En appreciëren wij de mogelijkheden die ons vandaag in de schoot geworpen worden wel?
      Voordat ik weer afgeschoten wordt door iemand die zich geviseerd voelt, ik ben hier heel algemeen bezig.
      We hebben camera's waar alles op te regelen is (WB, ISO, flitsers, AF punten en methode, lichtmetingsmethode....), met ISO waarden die in mijn jonge jaren (zo'n 30 jaar geleden) alleen mogelijk waren met heel dure film voor specifiek professioneel gebruik en zelfs veel hogere waarden, we kunnen de foto onmiddellijk zien en beoordelen (histogram), de camera noteert alle opnamegegevens voor ons (inclusief plaats)...
      Amateurbody's kunnen vrij makkelijk dingen vastleggen waar ik vroeger voor moest passen met mijn Minolta SRT101 en 100 ISO (toen noemden we dat 100 ASA of 21 DIN), 200 ISO in het beste geval voor concerten, want de korrel van een 400 was te grof bij kleurenfilm.
      Ik kende het zonesysteem niet tot een jaar of twee geleden, maar ik paste dit al lang onbewust toe, zelfs zonder het dynamisch bereik van film te kennen. Niet altijd met succes, en nog steeds niet. Maar het werkt nog steeds, ook digitaal. Want in se heeft het zonesysteem niets met het opnamemedium te maken (film/sensor), maar, zoals steeds, met licht. En dat licht is al sinds het begin der tijden (of toch sinds ik ben beginnen fotograferen ) hetzelfde. De voorlaatste zin zal mij wel banvloeken opleveren, maar toch is het zo.

      Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

      Comment


      • #18
        Re: Belichting met het zonesysteem bij digitale fotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door lyrthut Bekijk bericht
        Vandaag zijn dat de RAW converters.
        die zijn werk heel goed doet bij sneeuw.
        zelfs als je vergeet om over te belichten.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment

        Working...
        X