Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor macrofotografie van insecten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tips voor macrofotografie van insecten?

    @Nicovanuytrecht: Merci voor je antwoord. Klinkt interessant, dat is natuurlijk wel al een pak gesofisticeerd materiaal, da's goed voor als ik wat meer ervaring heb, momenteel ben ik nog volop in de leer-en-probeer-fase . Ik zou bv. ook graag enkele extension tubes kopen om zo nog meer close-up te kunnen fotograferen, maar aangezien ik het nu al zo moeilijk heb om scherp te stellen op 1:1, ga ik er nog wat mee wachten tot ik wat meer ervaring heb opgedaan! Bedankt voor het compliment op m'n foto's .

    Comment


    • #17
      Re: Tips voor macrofotografie van insecten?

      Oorspronkelijk geplaatst door HoSpiTaL_gHoSt Bekijk bericht
      Thanks voor de link! Ik had er al van gehoord, maar ik wist niet dat zoiets een plamp heette .
      Handig ding !

      Ook een schaartje om dat grasje dat net voor je lens staat weg te knippen.

      Comment


      • #18
        Re: Tips voor macrofotografie van insecten?

        Oorspronkelijk geplaatst door HoSpiTaL_gHoSt Bekijk bericht
        ... Ik zou bv. ook graag enkele extension tubes kopen om zo nog meer close-up te kunnen fotograferen, maar aangezien ik het nu al zo moeilijk heb om scherp te stellen op 1:1, ga ik er nog wat mee wachten tot ik wat meer ervaring heb opgedaan!...
        Verwacht vooral niet teveel van tussenringen op een 100mm macro. Ik heb de test gedaan en de extra vergroting die je kan behalen is minimaal... Om een 50mm (non-macro) is 't al een heel ander verhaal. Zeker eerst inlezen en testen alvorens je een miskoop doet.
        www.elwee.net

        Comment


        • #19
          Re: Tips voor macrofotografie van insecten?

          Nu alles wat ik heb, heb ik zelf gemaakt en werkt goed. Pm me je e-email adres en dan stuur ik je wat foto's door. Als je een beetje van
          kuntselen houd, kan je jezelf nog wat bezighouden. Heb zelf macrolens gemaakt met oude lens en ringflits.

          Gr Nico

          Comment


          • #20
            Re: Tips voor macrofotografie van insecten?

            @elwee: Bedankt voor de tip! Dat had ik niet gedacht van die tussenringen... Nu zal ik zeker vragen om ze eerst eens te mogen testen!

            @palombia: schaartje? Wat gras trek ik zo met de hand wel uit

            @Nicovanuytrecht: 'k Heb je een PM gestuurd.

            Comment


            • #21
              Re: Tips voor macrofotografie van insecten?

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Handig ding !

              Ook een schaartje om dat grasje dat net voor je lens staat weg te knippen.
              Yep, een schaartje heb ik ook altijd bij, maar dan vooral voor de grassprieten net achter het onderwerp.
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

              Comment


              • #22
                Re: Tips voor macrofotografie van insecten?

                Oorspronkelijk geplaatst door HoSpiTaL_gHoSt Bekijk bericht
                ...
                @palombia: schaartje? Wat gras trek ik zo met de hand wel uit
                ...
                Als je wil vermijden dat relatief schuwe insecten gaan vliegen, is een schaartje toch wel beter hoor : uittrekken veroorzaakt vaak een plotse beweging (bij het doorbreken) en dat kan er te veel aan zijn. Met een schaartje kun je voorzichtiger werken. Sommige grassen zijn echt wel stevig hoor
                Daarenboven vernietigt knippen met een schaartje zelden de plant, bij uittrekken daarentegen kun je wortels mee uittrekken, wat dus meer schade aanricht.

                Tenslotte nog dit : naast de kleur van de kledij is ook de bescherming en stevigheid ervan niet onbelangrijk : dat zorgt er voor dat je "ongehinderd" tegen de grond kunt werken. Ik gebruik nu zo'n werkbroek die voor tuinmannen is bedoeld (in een winkel voor werkkledij gekocht), incl. de kniebeschermers, zalig !
                Master the craft, and the art will follow.
                Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                Comment


                • #23
                  Re: Tips voor macrofotografie van insecten?

                  @ DominiekC: Ja, wsl. heb je wel gelijk, maar ik heb het voorlopig zelf nog niet voorgehad, de insecten bleven meestal zitten. En don't worry: ik ben niet het type dat de halve natuur gaat beginnen afknippen, breken of uittrekken omdat het me een mooie foto zou opleveren hoogstens eens wat gras of een takje!

                  Comment

                  Working...
                  X